Jag drog nyligen om nätverket här hemma och har man från början dragit bra rör så tar det inte många timmar. Min längsta kabel blev 25 meter. Köper man kvalitetskabel och installerar korrekt så ska cat.6 klara 10 GbE på 55 meter. Mitt gamla nätverk var cat.5 som inte klarade 1 Gbit och en kabel var skärmad. Jag drar hellre om kablarna än håller på och krånglar med skärmat.

Det börjar dyka upp hemprodukter för 10 GbE och 802.11ad och dagens SSD hanterar ju det utan problem. Men 10 gigabit från stadsnätet tror jag dröjer LÄNGE.

M
FG skrev:
Jag drog nyligen om nätverket här hemma och har man från början dragit bra rör så tar det inte många timmar. Min längsta kabel blev 25 meter. Köper man kvalitetskabel och installerar korrekt så ska cat.6 klara 10 GbE på 55 meter. Mitt gamla nätverk var cat.5 som inte klarade 1 Gbit och en kabel var skärmad. Jag drar hellre om kablarna än håller på och krånglar med skärmat.

Det börjar dyka upp hemprodukter för 10 GbE och 802.11ad och dagens SSD hanterar ju det utan problem. Men 10 gigabit från stadsnätet tror jag dröjer LÄNGE.
Cat6 är klassad för 10GbE upp till 37 meter och Cat6a upp till 100m

M
prototypen skrev:
Cat 6 måste vara grövre då paren inte får ligga för nära varandra för att inte störa varandra.

Men en ärlig fråga, har ni datorer/hårddiskar som kan ta hand om gigabitströmmar?
Och har ni internetanslutningar som matchar hemnätet?
Och finns det tjänsteleverantörer/servrar som skyfflar ut gigabitdata?
Jahadå - SSD och SATA 6Gbit klarar ju att skyffla gigaitdata, det är faktiskt riktigt gött att ha Gbit om man streamar film eller så från en NAS/Server.

Marcussjogren skrev:
Cat6 är klassad för 10GbE upp till 37 meter och Cat6a upp till 100m
Det stämmer bra det. Fast det verkar som att det ändå kan fungera på längre sträckor beroende på störningar i omgivningen. Men om man ändå ska dra nytt så varför inte välja den oskärmade cat6a-kabeln från Deltaco som du länkade till.

It is highly recommended that new installations intended to support 10GbE meet CAT 6A, regardless of length.

TSB-155-A states that “10GBASE-T should operate over channel lengths of up to 37 meters of Category 6 cabling, and should operate over channel lengths between 37 and 55 meters of Category 6 cabling depending on the alien crosstalk environment. Channel lengths over 55 meters may require mitigation.” “Category 6 cabling” is further defined by TSB-155-A as “installed…Category 6 cabling meeting the requirements of ANSI/TIA-568-C.2.”

Marcussjogren skrev:
Jahadå - SSD och SATA 6Gbit klarar ju att skyffla gigaitdata, det är faktiskt riktigt gött att ha Gbit om man streamar film eller så från en NAS/Server.
Vad är det för film som streamar i Gbps? Eller snabbspolar du filmerna☺

tommib skrev:
Om du har skärmad kabel måste du jorda den, annars blir signalkvaliteten sämre än på oskärmad kabel. Det finns överhuvudtaget ingen anledning att använda Cat6A i en heminstallation. Troligen uppfyller du inte ens kraven för Cat6 om du inte är extremt noggrann vid förlänggning och terminering av kabeln.
Nej, det där är faktiskt en myt. Även med skärmen oansluten i båda ändar så får man 20dB eller så mot RF-störningar. (Man får ungefär 40dB med jordning.)

Men det är som sagt ganska meningslöst att använda skärmad kabel hemma. Har man stå stora fält (ca 3 V/m) att man får problem så är det fiber som är lösningen på det. Eller rättare, har man så stora fält hemma så är det något annat som är lösningen. Flytta kanske... :)

Dock, skall man jorda sin skärm så är det problem i det att standarden är felaktig. Den föreskriver att skärmen skall vara kontinuerlig hela vägen till datorn. Där är den alltid förbunden med skyddsjord, så du får en automatisk jordslinga. Bör undvikas. Jorda istället centralt vid patchpanel. Det är inget som hindrar att man använder skyddsjord som funktionsjord. Men det går som sagt att strunta i det.

Själv så skulle jag nog dragit den som den är och eventuellt lämnat lite skärm i patchpanelen för senare jordning.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
tommib
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det där är faktiskt en myt. Även med skärmen oansluten i båda ändar så får man 20dB eller så mot RF-störningar. (Man får ungefär 40dB med jordning.)

Men det är som sagt ganska meningslöst att använda skärmad kabel hemma. Har man stå stora fält (ca 3 V/m) att man får problem så är det fiber som är lösningen på det. Eller rättare, har man så stora fält hemma så är det något annat som är lösningen. Flytta kanske... :)

Dock, skall man jorda sin skärm så är det problem i det att standarden är felaktig. Den föreskriver att skärmen skall vara kontinuerlig hela vägen till datorn. Där är den alltid förbunden med skyddsjord, så du får en automatisk jordslinga. Bör undvikas. Jorda istället centralt vid patchpanel. Det är inget som hindrar att man använder skyddsjord som funktionsjord. Men det går som sagt att strunta i det.

Själv så skulle jag nog dragit den som den är och eventuellt lämnat lite skärm i patchpanelen för senare jordning.
Aha, då har jag lärt mig något nytt idag också. Jag har installerat skärmad kabel vid ett tillfälle och hade enorma problem med den, som löstes av att byta till oskärmad kabel. Det var nog något annat den gången då.

M
FG skrev:
Det stämmer bra det. Fast det verkar som att det ändå kan fungera på längre sträckor beroende på störningar i omgivningen. Men om man ändå ska dra nytt så varför inte välja den oskärmade cat6a-kabeln från Deltaco som du länkade till.

It is highly recommended that new installations intended to support 10GbE meet CAT 6A, regardless of length.

TSB-155-A states that “10GBASE-T should operate over channel lengths of up to 37 meters of Category 6 cabling, and should operate over channel lengths between 37 and 55 meters of Category 6 cabling depending on the alien crosstalk environment. Channel lengths over 55 meters may require mitigation.” “Category 6 cabling” is further defined by TSB-155-A as “installed…Category 6 cabling meeting the requirements of ANSI/TIA-568-C.2.”
Absolut - visst går det i teorin längre och nät 10GBASE-T kommer till privata sidan så har dem nog kommit längre även på den punkten.

Jag valde CAT6 då den bara är 15-20m och därför utan tvekan kommer räcka för 10BASE-T oavsett, priset för cat6a är betydligt högre.

M
Pen skrev:
Vad är det för film som streamar i Gbps? Eller snabbspolar du filmerna☺
Nu skrev jag ju att det var gött, och råkar man kolla på en BlueRay som är 35GB stor och vill spola framåt så är det inte svinkul att sitta på 100Mbit :)

Y
lars_stefan_axelsson skrev:

Jag var påväg att ge vika och köra på CAT6 men om jag förstår dig rätt, så blir inte den skärmade kabeln någon strål-fångande antenn trots att den inte är jordad och därför går det bra att använda F/UTP och jorda den vid senare tillfälle? Ungefär som datorforumet skrev.

Dyrt är det vilketsom. Båda delarna finns redo på lagerhyllorna. Börjar bli desperat nu så haffar nog första bästa.
För något år sedan skrevs det att CAT5E var onödigt snabbt, idag finns den knappt att köpa längre i yrkesbutikerna.
Men och andra sidan tänker jag att jag kan dra CAT6 och om något år hoppa direkt över till cat8 eller vad som är trendigt då.

För jag medger, inte kommer jag maxa 6A ändå. Bara kul grej att ha snäppet bättre när man ändå gör det. Kanske får man snäppet bättre testresultat än grannen och då är det värt det. ;)

tommib
Yrrol skrev:
För jag medger, inte kommer jag maxa 6A ändå. Bara kul grej att ha snäppet bättre när man ändå gör det. Kanske får man snäppet bättre testresultat än grannen och då är det värt det. ;)
Är det av den anledningen du gör det så är det bara att köra fiber hela vägen!

Y
tommib skrev:
Är det av den anledningen du gör det så är det bara att köra fiber hela vägen!
Övervägde det men rädd för detta med damm och annat på kontaktytorna. Verkar så omständligt. kabeldragningen i sig hade underlättat och blivit billigare.

Tänkte lossat omvandlaren. satt en hona-hona på tråden innan omvandlares han-kontakt och kopplat på en färdiggjord patchfibertråd upp till centralskåpet och satt omvandlaren där istället och en kort cat6a patchkabel mellan omvandlaren och routern.
- men är tämligen säker på att jag på nåt vis lyckas få smuts på fibern under denna process. dra fiberpatchen genom rör och så vidare. Så kommer fiberföreningen få bryt på mig för att jag rört i en färdig installation.
https://www.byggahus.se/forum/inter...tt-att-gora-egen-fiber-forlangningskabel.html

(är inte nöjd med omvandlarens placering, hade föredragit att allt var samlat i datacentralskåpet)

Redigerat:
tommib
Meh...
Jag tog in en firma som fick flytta inkommande fiber till ett bättre ställe på huset och satte då dit ett uttag istället för att koppla den direkt in i mediaomvandlaren. En kort patchfiber fick sitta där till mediaomvandlaren som jag monterade på väggen i förrådet där fibern kommer in tills den långa fibern kom från kina. Upp och igenom rör med den och nu har jag fiber rakt in i routern.

Det hjälper kanske att jag sitter i samfällighetens styrelse....

Det finns utrustning för rengöring av fiberkontakter. Kommer bli en vanlig åtgärd, börjar bli redan nu, att rengöra fiberkontakter.

tommib skrev:
Aha, då har jag lärt mig något nytt idag också. Jag har installerat skärmad kabel vid ett tillfälle och hade enorma problem med den, som löstes av att byta till oskärmad kabel. Det var nog något annat den gången då.
Ja, det får man ofta. Men det är faktiskt vanligast när man jordar skärmen. Då riskerar man nämligen att skit på jordledaren leds in runt kabeln, och skärmen fungerar som antenn för störningar på elnätet. I de flesta fall så är det nämligen inte fält man skall vara orolig för i en installation utan kraftiga störningar på elnätet. Och har man fält så genereras de rimligtvis av utrustning som dessutom skitar ner elnätet ännu mer. Så det är därför som det ofta är kontraproduktivt att skärma om man inte först sett över sin jordning. (Men det gör ju ingen, knappt någonsin...)

Så det är därför som oskärmad kabel ofta fungerar bättre i skärmad miljö. Men installerar man en skärmad ojordad kabel i samma miljö så kommer den i 90% av fallen att fungera ännu bättre. Men eftersom en oskärmad kabel ändå fungerar utan fel, så ger det för det mesta inget extra.

Det läcker fö en massa spännande saker via jord, kolla exv. första attacken i den här videon:

[video=youtube;xKSq9efXmh8]https://www.youtube.com/watch?v=xKSq9efXmh8[/video]

Med en skärm ansluten så får man naturligtvis denna signal på sin kabel också.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.