AndersS skrev:
Det finns utrustning för rengöring av fiberkontakter. Kommer bli en vanlig åtgärd, börjar bli redan nu, att rengöra fiberkontakter.
"Renlighet är en dygd!"

Yrrol skrev:
Jag var påväg att ge vika och köra på CAT6 men om jag förstår dig rätt, så blir inte den skärmade kabeln någon strål-fångande antenn trots att den inte är jordad och därför går det bra att använda F/UTP och jorda den vid senare tillfälle? Ungefär som datorforumet skrev.

Dyrt är det vilketsom. Båda delarna finns redo på lagerhyllorna. Börjar bli desperat nu så haffar nog första bästa.
För något år sedan skrevs det att CAT5E var onödigt snabbt, idag finns den knappt att köpa längre i yrkesbutikerna.
Men och andra sidan tänker jag att jag kan dra CAT6 och om något år hoppa direkt över till cat8 eller vad som är trendigt då.

För jag medger, inte kommer jag maxa 6A ändå. Bara kul grej att ha snäppet bättre när man ändå gör det. Kanske får man snäppet bättre testresultat än grannen och då är det värt det. ;)
Ja, det kvittar som sagt vilket som. Och som andra sagt så är problemet i högre klasser att installationen blir viktig. Det är tveksamt om en vanlig hemanvändare med vanliga verktyg kommer att nå så mycket högre än man gör idag, dvs kanske cat6 om man är noggrann. Mätning blir i vilket fall avgörande, "att det lyser" kommer antagligen inte att räcka långt. Jag har själv cat5e (som också möter kraven för det, vilket inte är svårt), och tror inte jag kommer att dra något högre inom överskådlig framtid. 1GBps kommer att räcka långt även i framtiden, av en massa skäl.

Kan du köra med oskärmad 6A så gör det (Trevligare att installera)
Annars skulle jag köra med 6A och minst förbereda för skärmning i KK änden.
Använd sen gärna oskärmade patchkablar i datoränden. (smidigt sätt att bryta kedjan och slippa risken för jordströmmar - i synnerhet med laptops som ofta inte har en vettig jord)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Men Mats, en laptop utan skyddsjordsanslutning är perfekt att ansluta med skärmad kabel.
Ansluter skärmen till datorns jordplan får man väldigt bra störundertryckning.
Är datorn skyddsjordansluten så ställer dubbla ordningar bara till det.

Man MÅSTE skilja på skärmning/signaljord och skyddsjord.
Skyddsjord är bara för att rädda liv vid elfel.
Några meter skyddsjord är typ avbrott för högfrekventa störningar.

Y
Beställde omdragning av fibern istället för CAT6A - anar att slutnotan skulle bli det samma. :)

Någon nämnde fiber rakt in i sin mediamaskin. Finns det routers som kan ta emot fiber så man slipper omvandlaren måntro? Sitter och kollar på prisjakt nu men har inte sett något uppenbart som tyder på detta.

tommib
Jodå. Mikrotik har ett par, likaså ubiquiti (eller det kanske bara är en switch). Kommer inte på rak arm ihåg vad min router heter men den kostade runt tusenlappen och är en Mikrotik.

K
Ubiquiti har ju SPF portar på både USG routern och US switcharna (säkert på andra produkter med).
Jag skall erkänna att jag inte läst på, men vad jag förstått så är ju som uplink/backbone mellan produkterna och inte för att ta in leverantörens fiber på?

Men om det går, så lär jag gå ner och köpa en USG router imorn :D

tommib
På USG står det WAN1 resp 2 på SFPerna (de är länkade till de vanliga RJ45-portarna), så jag förutsätter att det fungerar utmärkt att ta in fibern på.

Det är principiellt ingen skillnad på backbone och externt nätverk, så länge porten hanterar VLAN så kan du routa hur du vill. OBS att jag inte har någon specifik koll på just USG, men på min MIkrotik fungerar det så. Den har en SFP, fem gigabitportar och fem 100MBit-portar som samtliga är fullt konfigurerbara som vad som helst. Vill man ta in uplink på Eth4 så kan man göra det.

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Du har nog rätt, inte grottat ner mig i detta men imorgon kommer Skanovas UE hit och skall blåsa fibern, så jag får väl surfa sönder internet ikväll och be dom att att lägga intenon löst i mediaskåpet med lite sling på fiberpatchen så blir mitt jobb lite enklare.

Men jag antar att jag behöver en SFP modul och då är ju frågan om det är Simplex/BiDi eller Duplex? Om det är samma killar som var här och "projekterade" som kommer imorgon, lär jag inte få något vettigt svar från dom. :D

Ber Yrrol om ursäkt för att jag halvkapade tråden med egenintressen :o

• Gilla
JeppeKa
  • Laddar…
Skanova kör för närvarande med simplex.

Och som du misstänker måste du använda Telias converter för att omvandla fiber då den är en knuten med Mac-adress till en specifik switch-port.

Redigerat:
JeppeKa skrev:
Skanova kör för närvarande med simplex.

Och som du misstänker måste du använda Telias converter för att omvandla fiber då den är en knuten med Mac-adress till en specifik switch-port.
Bara om det är Telia ÖppenFiber då det är Telia som tillhandahåller mediekonverter, skulle det vara leverans t.ex. till Comhem via Skanova så har de egen MC. Skanova ansvarar inte för någon aktiv utrustning.
Nu gissar jag lite men har du fått Telia knuten till din fiber som SP så skulle du nog kunna byta ut MC och ansluta någon annan utrustning, men får då själv ansvara för taggning av VLAN för t.ex. TV. Tror igen, för det görs ingen koppling av macadressen och ingen aktiv övervakning.

K
Nu har skanovas UE varit här och satt upp en fiberdosa samt MC i mitt mediaskåp, fiberpatchen är dock för kort, så jag kan inte öppna skåpet längre (svängbart fäste från väggen för att komma åt kablage bakifrån.

Så steg 1 är ju att byta ut fiberpatchen till en längre, som jag kan ha i sling i skåpet, det som blir över så att skåpet blir brukligt igen. Antar att det är SC/SC Simplex jag skall ha? Den dom installerat idag är också med blå kontakter (UPC?)
https://www.direktronik.se/direktro...till-SC-SM-Simplex-Vit/?variationCode=17-1814

Jag har inte fått någon utrustning från ComHem eller fått något abonnemang driftat ännu, men Skanovas UE "satte upp" (stripa fast i skåpet) en MC/CPE "CTS HES 3601", med 5 st. RJ45 portar på. Denna har ju en MAC adress enligt enligt etiketten och är en aktiv utrustning.

Om jag förstår ert resonemang, Anders och Jeppe, så kan man inte hiva ur denna CPE och ansluta inkommande fiber direkt till SFP porten med en modul och sedan Tagga VLAN själv i egen router?

Om man nu skulle kunna skippa CPE'n, så verkar det finnas en uppsjö av SFP moduler att välja mellan, dels olika distanser dom klarar, och där är det väl bara kliva på något stort, typ 10km.
Men hur är det med våglängderna? Vad är det som bestämmer vad man skall ha på Tx och Rx?
Någon som kan länka till produkt som lämpar sig till oss med Skanovas fiber.

Jag antog att det skulle vara öppenfiber och då knyter man som sagt en Mac-adress mot en switch-port. Men om det är som AndersS säger att det är ex. com-hem men skanovas nät så har jag ingen aning om rutinerna där så det är ju bara pröva :)

När man monterar just den där mc så har man ingen patch alls då den är typ "allt i ett" du måste därför också ha ett mellanstycke.

Det kanske står här i tråden men varför kan du inte köra med den dom levererat?

Jag bytte fiberpatch och flyttade inkommande fiber och CPE 20m med den.

Du har hittat rätt sladd, jag tänkte köra på en sådan men fick tag på en dubbel tunnare som vi delade istället.

Jag har en CTS HES 3106Plus (du har inte växlat siffrorna?) denna har en SFP-port med modul, ryck ut och kika på denna?

KjellTimell skrev:
Jag har inte fått någon utrustning från ComHem eller fått något abonnemang driftat ännu, men Skanovas UE "satte upp" (stripa fast i skåpet) en MC/CPE "CTS HES 3601", med 5 st. RJ45 portar på. Denna har ju en MAC adress enligt enligt etiketten och är en aktiv utrustning.

.
Om fiberoperatören är Comhem så är det Comhems mediekonverter/switch som Skanovas UE installerat. Det är lite rörigt detta men normalt tar Skanovas UE även ansvar för montering av fiberoperatörens medoekonverter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.