P
Hur går det?

Kommit fram till hurndu ska göra?

:)

yoloboi skrev:
Hur går det?

Kommit fram till hurndu ska göra?

:)
Står som still än iaf i verkligheten, väntar på grus o har väl inte riktigt bestämt mig exakt bredd på den än men tror det blir 220 reglar o ca 500cc på dom

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Vilken limträbalk tål mest belastning, en med dimension 56x270 eller en 90x225 med längden 5 meter?

56x270 har större tröghetsmoment (I) än 90x225 men när det gäller böjmotstånd (W) är det tvärtom.
Det innebär att 56x270 kommer få mindre nedböjning vid samma belastning men 90x225 kommer att kunna bär mer last innan brott.

• Gilla
Granngubben och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
56x270 har större tröghetsmoment (I) än 90x225 men när det gäller böjmotstånd (W) är det tvärtom.
Det innebär att 56x270 kommer få mindre nedböjning vid samma belastning men 90x225 kommer att kunna bär mer last innan brott.
Tack för bra svar!👍

Har det någon större betydelse för bärigheten om man använder 34x70 eller 45x70 på reglarna för plåten om det är 1000cc mellan limträbalkarna?

Någon som vet hur många grader det blir på taket om det lutar 15cm/m ?

P ptlf skrev:
Någon som vet hur många grader det blir på taket om det lutar 15cm/m ?
8,5 grader tror jag

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
D David__11 skrev:
8,5 grader tror jag
Ok, tro är inte att veta men tack iaf 👍

D David__11 skrev:
8,5 grader tror jag
Stämmer👍

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Nu när jag tänker ha taklutning 15cm/m och det tydligen blir ca 8,5 grader så undrar jag om det stämmer om jag gerar takreglarna 8,5 grader, Geringssåg med inställningsgradskiva, röda och svarta färger, träbit i kläm, sågblad dolt, arbetsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blir dom "tätt mot vägg" både i under o överkant då oavsett vilken längd jag gör dom, eller måste jag kolla vinkeln på dom när jag bestämt längden?

Nu är det gjort iaf så får vi se om det ligger på backen till våren 😬 Carport med rött hus, grusgång, verktyg och skog i bakgrunden på en klar dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SC Aero och 2 till
  • Laddar…
Om det fungerar får de ändra byggstandarden.

Vad blev det i slutändan?
45x220?
c-c 600 mm?
5m spännvidd?
Var i Sverige är det byggt (snözon)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.