P
P ptlf skrev:
Jag har ganska bra koll på vad som håller utan att ha byggt enligt byggnormer alla gånger och frågan är ju vilken dimension hänger ner mer av sin egenvikt om någon vet det?[bild]
Frågan i sig visar att du har inte har koll på läget. Läs på om balkböjningsteori så kan du svara på frågan själv, och kanske uppstår viss ödmjukhet inför t.ex. Svenskt träs program när du börjar fundera kring laster, materialdefekter med mera.

Eller tror du det sitter någon här som är vet bättre än den samlade expertisen (=normen)?

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Det är svårt att riktigt förstå vad som egentligen efterfrågas. Tabellen visar nedböjningen för olika dimensioner i förhållande till dina reglar och spännvidd som du har idag
Tack! Det var något sånt där jag ville veta för det där vad dom böjer sig ned på mitten utan annan last än egenvikten om jag förstod det rätt?

yoloboi skrev:
Frågan i sig visar att du har inte har koll på läget. Läs på om balkböjningsteori så kan du svara på frågan själv, och kanske uppstår viss ödmjukhet inför t.ex. Svenskt träs program när du börjar fundera kring laster, materialdefekter med mera.

Eller tror du det sitter någon här som är vet bättre än den samlade expertisen (=normen)?
Jag har visst förståelse för svenskt träs program för jag har aldrig sagt dom har fel, har bara sagt jag byggt klenare än dom rekommenderar och att det hållit. Frågade i början också om någon annan hade erfarenhet att ha andra dimensioner än rekommenderat så jag har aldrig varit ute efter få ett ok att det kommer hålla som jag tänkt för det får jag inte.

Rätt mig om jag har fel men programmet räknar inte brottgräns utan maximalt tillåten nedböjning.

P
Grylf Grylf skrev:
Rätt mig om jag har fel men programmet räknar inte brottgräns utan maximalt tillåten nedböjning.
Korrekt, vilket är gäller för många träkonstruktioner. Givetvis måste andra fenomen beaktas ändå, buckling, brott, kryp, etc. Men vanligen är det nedböjning som är dimensionerande.

Redigerat av moderator:
K
P ptlf skrev:
Jag har visst förståelse för svenskt träs program för jag har aldrig sagt dom har fel, har bara sagt jag byggt klenare än dom rekommenderar och att det hållit. Frågade i början också om någon annan hade erfarenhet att ha andra dimensioner än rekommenderat så jag har aldrig varit ute efter få ett ok att det kommer hålla som jag tänkt för det får jag inte.
Vad är orsaken till att du absolut vill använda dimensioner som experterna inte rekommenderar? Lägg några kronor till på rätt dimensioner så slipper du riskera ditt eget och andras liv. Dessutom slipper du besväret att skotta taket en normal vinter :)

/Krille

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Vad är orsaken till att du absolut vill använda dimensioner som experterna inte rekommenderar? Lägg några kronor till på rätt dimensioner så slipper du riskera ditt eget och andras liv. Dessutom slipper du besväret att skotta taket en normal vinter :)

/Krille
Det är inte bara några kronor skillnad om man har eget virke jämfört med limträ.... dessutom har det lite med höjden att jag inte vill gå upp i dimension så gärna

• Gilla
Hoppe888
  • Laddar…
Vet någon hur stor skillnad det är i hållfasthet mellan en vanlig 45x220 på 4m och en limträ 56x225 samma längd?
Finns ju även fingerskarvade,hamnar dom någonstans mittemellan då?

Vilka dimensioner hamnar du på om du har 70 tjocklek på reglarna?

Nissens
P ptlf skrev:
Det här har ju hållit o 195 blir ju stadigare tänker jag även om längden blir mer....det är cc 600 här o det tänker jag fortsätta med. Har försökt googla men hittar inte hur mycket tryck olika reglar klarar
Varför måste du ha cc 600?
Minska cc tills du får tillräcklig bärighet, då förlorar du ingen höjd heller.
Sedan bör du nog kolla infästningen i väggen också, kan vara bra att sätta stolpar som stöd…

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
B
Sparar man verkligen något på att ha tätare cc om man samtidigt minskar dimensionen?

Jag har altan och lite enklare bodar där man avviker från gällande normer. Visst det verkar hålla, men jag skulle i alla fall bygga i närheten av samma dimension som svenskt trä föreslår.

Nissens Nissens skrev:
Varför måste du ha cc 600?
Minska cc tills du får tillräcklig bärighet, då förlorar du ingen höjd heller.
Sedan bör du nog kolla infästningen i väggen också, kan vara bra att sätta stolpar som stöd…
Ingen dum ide!

Z z_bumbi skrev:
Vilka dimensioner hamnar du på om du har 70 tjocklek på reglarna?
Har ej kollat, brukar det användas nåt i den dimensionen?

P ptlf skrev:
Har ej kollat, brukar det användas nåt i den dimensionen?
Nä, det är kostnadseffektivare att minska avståndet mellan reglarna än att gå upp i regeltjocklek.

Nissens
B BSOD skrev:
Sparar man verkligen något på att ha tätare cc om man samtidigt minskar dimensionen?

Jag har altan och lite enklare bodar där man avviker från gällande normer. Visst det verkar hålla, men jag skulle i alla fall bygga i närheten av samma dimension som svenskt trä föreslår.
Jag skrev ingenting om att minska dimensionen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.