P ptlf skrev:
Tack! Det var något sånt där jag ville veta för det där vad dom böjer sig ned på mitten utan annan last än egenvikten om jag förstod det rätt?
Nej, den visar bara hur många ggr större nedböjningen blir jämfört med idag.
 
B bossespecial skrev:
Nej, den visar bara hur många ggr större nedböjningen blir jämfört med idag.
Okej, tack! Men går jag på 45x220 så blir det inte så mycket mer än vad det gjort hittills för det har inte synts för ögat iaf så tror inte det varit speciellt mycket för då hade jag nog reagerat
 
B
Nissens Nissens skrev:
Jag skrev ingenting om att minska dimensionen.
Nej, men ts vill ju använda klenare takstolar än rekommenderat. Och du föreslog tätare cc...
 
Nissens
B BSOD skrev:
Nej, men ts vill ju använda klenare takstolar än rekommenderat. Och du föreslog tätare cc...
Och jag menade att han kanske kan behålla dimensionen han har genom att minska cc menllan reglarna. Jag uppfattade det som att han var nöjd med att inte öka dimensionen, inte att han ville minska den jämfört med det som sitter där nu.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och jag menade att han kanske kan behålla dimensionen han har genom att minska cc menllan reglarna. Jag uppfattade det som att han var nöjd med att inte öka dimensionen, inte att han ville minska den jämfört med det som sitter där nu.
Jag kan gå upp till 220x45 men tänkte ju göra den bredare jämfört med idag, minst 4,5m men gärna upp mot 5m så då kan jag ju sätta tätare än cc600 för vill slippa köpa limträ
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
K
P ptlf skrev:
Jag kan gå upp till 220x45 men tänkte ju göra den bredare jämfört med idag, minst 4,5m men gärna upp mot 5m så då kan jag ju sätta tätare än cc600 för vill slippa köpa limträ
Om du använder dimensioneringsprogram inser du snabbt att även med cc 60 är 225*45 låååångt ifrån det som rekommenderas.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Om du använder dimensioneringsprogram inser du snabbt att även med cc 60 är 225*45 låååångt ifrån det som rekommenderas.

/Krille
Jag vet ju det men det jag har nu skulle ju vara vid backen för länge sen enligt dimensionsprogram också....
 
K
P ptlf skrev:
Jag vet ju det men det jag har nu skulle ju vara vid backen för länge sen enligt dimensionsprogram också....
Korrekt dimensionering är som säkerhetsbälte - helt onödigt tills "olyckan" är framme ;) Själv skulle jag aldrig våga dimensionera så klent i Västerbotten för att spara "några" tusenlappar. Det var jag glad över i vintras då vi var utomlands tre veckor då det snöade mycket och drevade upp nästan 2 meter snö på ena sidan av carporttaket.

/Krille
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
P
Gör så här då.

Dimensionera enligt Svenskt trä.

Beräkna det totala areatröghetsmomentet för den konstruktionen, alltså antalet bjälkar multiplicerat med areatröghetsmomentet för en bjälke.

Sen räknar du ut areatröghetsmomentet för din sektion (bjälke), och ser till att nå samma totala areatröghetsmoment som i Svenskt träs dimensionering.

Sök på internet efter formler för areatröghetsmoment eller på engelska second moment of inertia så bör du hitta ganska omgående. Du kan försumma radien om ditt virke har sådana i ditt tvärsnitts hörn.
 
P
Om jag inte går bort mig i hjärnkontoret nu så bör maximal utböjning för en utbredd last (snö) ha ett dubbelt kvadratiskt beroende mot bjälkens längd, det vill säga det är en herrejävlar skillnad på 3 och 5 m spännvidd.

Har inte sysslat med denna typ av simpla beräkningar på många år så detta är fritt ur minnet.
 
Nissens
yoloboi skrev:
Om jag inte går bort mig i hjärnkontoret nu så bör maximal utböjning för en utbredd last (snö) ha ett dubbelt kvadratiskt beroende mot bjälkens längd, det vill säga det är en herrejävlar skillnad på 3 och 5 m spännvidd.

Har inte sysslat med denna typ av simpla beräkningar på många år så detta är fritt ur minnet.
Det klargjorde ju allting.. not…
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Det klargjorde ju allting.. not…
Utböjning = konstant * längd^4

Den som vill förstå bättre behöver studera balkböjning. Den som vill dimensionera seriöst behöver förstå gällande normer.

:)
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
S
Anledningen till att din konstruktion håller i praktiken men inte i teorin är för att dimensioneringsverkyget och dimensionering generellt enligt normer bygger på att man tar hänsyn till säkerhetsfaktorer och andra partialkoefficienter för att ta höjd för olika typer av osäkerheter. Det kan handla om osäkerheter kring kvalitén på materialet, bärförmågan med hänsyn till en mängd olika faktorer som fukt och lastvaraktighet, lasten i fråga m.m.

Det kan gå riktigt illa om du tar bort alla dessa marginaler. En dag kanske det är olyckligt att bärverket har fått en fuktskada och det kommer ordentligt med snö. Med det sagt så håller 45x220 för 5 m och c/c 600 samt för snözon 2 i brottgräns enligt konstens alla regler förutom för nedböjningen. Där får 20 mm nedböjning i mitten vilket anses lite högre jmf med rekommendationer om man t ex jmf med L/300 ~ 17 mm. Men i detta fall har jag som sagt lagt på en hel del säkerhetsmarginal så 45x220 lär hålla för 5 m.
 
S scorp1on skrev:
Anledningen till att din konstruktion håller i praktiken men inte i teorin är för att dimensioneringsverkyget och dimensionering generellt enligt normer bygger på att man tar hänsyn till säkerhetsfaktorer och andra partialkoefficienter för att ta höjd för olika typer av osäkerheter. Det kan handla om osäkerheter kring kvalitén på materialet, bärförmågan med hänsyn till en mängd olika faktorer som fukt och lastvaraktighet, lasten i fråga m.m.

Det kan gå riktigt illa om du tar bort alla dessa marginaler. En dag kanske det är olyckligt att bärverket har fått en fuktskada och det kommer ordentligt med snö. Med det sagt så håller 45x220 för 5 m och c/c 600 samt för snözon 2 i brottgräns enligt konstens alla regler förutom för nedböjningen. Där får 20 mm nedböjning i mitten vilket anses lite högre jmf med rekommendationer om man t ex jmf med L/300 ~ 17 mm. Men i detta fall har jag som sagt lagt på en hel del säkerhetsmarginal så 45x220 lär hålla för 5 m.
Tack för bra information! Fuktskador lär man ju kunna undvika om man ser till taket är tätt o så behöver man ju inte använda reglarna med dom värsta kvistarna o snömängden är man van ha koll på här uppe så bra med din input.
 
S
Observera att jag räknade med snözon 2.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.