Jag ska riva den här carporten o göra en bredare men vet att det inte kommer att fungera i ett dimensionsprogram det jag tänkt så tänkte höra här om någon kan ge råd. Den på bilden är ca 3m bred o takreglarna är 125x50 o cc600mm och dom har hållit trots mycket snö på taket, brukar skotta när det blir över 70cm o det ska säkert inte hålla för det enligt dimensionsprogram men har gått bra.
Nu funderar jag på göra den ca 5m bred och köra med 195x45 o cc600 men dom blir ju ganska tunga så blir dom krokiga bara av sin egenvikt eller kommer det fungera? Är ju införstådd med att jag kanske måste skotta redan vid 50cm snö sen.
Nu funderar jag på göra den ca 5m bred och köra med 195x45 o cc600 men dom blir ju ganska tunga så blir dom krokiga bara av sin egenvikt eller kommer det fungera? Är ju införstådd med att jag kanske måste skotta redan vid 50cm snö sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Börja med Svenskt Träs dimensioneringssida
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/
Där lägger du in din carport och anger vilken plats du ska ha carporten på. Då får du fram snözon, därefter anger du takbeklädnad mm och sen får du förslag på dimensionering. Sedan kan du testa med olika mått på carporten, även takutstick, och se hur det påverkar dimensioneringen av takbalkarna.
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/
Där lägger du in din carport och anger vilken plats du ska ha carporten på. Då får du fram snözon, därefter anger du takbeklädnad mm och sen får du förslag på dimensionering. Sedan kan du testa med olika mått på carporten, även takutstick, och se hur det påverkar dimensioneringen av takbalkarna.
Jag har testat där o det går inte för i teorin håller inget med dom här måtten jag angett så vill mer veta hur det är i praktiken om dom böjer sig ned av egenvikten.ClasseClas skrev:
Börja med Svenskt Träs dimensioneringssida
[länk]
Logga in
Skapa konto
Är det måttet B 3 eller 5 meter? Tycker din ritning visar en sak, och texten en annan.
Jag har underskridit dessa rekommendationer som svenskt trä rekommenderar på lite bodar (pga kombination av snålhet och okunskap). Trots det har hållt bra i 15år, med bara 1 snöskottning. Men det är anekdotisk bevisföring. Och vi har haft milda vintrar och bor knappt i snözon 2. Så generellt är det bra att följa rekommendationerna, får man lite röta i reglarna är det bra med marginal också.
Om du inte anger massa mer detaljer såsom takbeklädnad, längder, taklutning snözon etc så kan ingen beräkna nedböjning heller på din föreslagna balk 195x45
Alla reglar som syns här är 125x50 förutom spikreglarna för taket som är lite varierande i bredd men ca 35mm tjocka och stolparna är ca 100x100mm.
I alla beräkningsprogram skulle det här inte hålla i någon snözon men det har hållit i västerbotten o nån enstaka gång upp mot 80-90 cm snö annars brukar jag skotta vid ca 60cm. Den är nu ca 3m bred men tänker göra den 4,5-5 m nu med kraftigare reglar men enligt dimensionsprogram funkar det inte ens i Skåne men jag tycker det borde fungera om man håller efter snödjupet på taket.
Hur mycket tryck håller en 5m lång 195x45 för på mitten ungefär om någon vet?
I alla beräkningsprogram skulle det här inte hålla i någon snözon men det har hållit i västerbotten o nån enstaka gång upp mot 80-90 cm snö annars brukar jag skotta vid ca 60cm. Den är nu ca 3m bred men tänker göra den 4,5-5 m nu med kraftigare reglar men enligt dimensionsprogram funkar det inte ens i Skåne men jag tycker det borde fungera om man håller efter snödjupet på taket.
Hur mycket tryck håller en 5m lång 195x45 för på mitten ungefär om någon vet?
Logga in
Skapa konto
Det finns en anledning till att dimensioneringsprogrammen anger att det inte kommer att hålla.P ptlf skrev:Alla reglar som syns här är 125x50 förutom spikreglarna för taket som är lite varierande i bredd men ca 35mm tjocka och stolparna är ca 100x100mm.
Hur mycket tryck håller en 5m lång 195x45 för på mitten ungefär om någon vet?[bild]
Jag har själv 195*45 på en 4 m pergola i Umeå och skulle aldrig komma på tanken att lägga ett tak på så klena dimensioner. Är det inte bättre att köpa takstolar?
/Krille
Det här har ju hållit o 195 blir ju stadigare tänker jag även om längden blir mer....det är cc 600 här o det tänker jag fortsätta med. Har försökt googla men hittar inte hur mycket tryck olika reglar klararK Krille4 skrev:
Dimensioneringsprogrammen utgår från vad reglarna just klarar av i en specifik konstruktion i en specifik snözon och är framtagna av experter inom området. Du kommer nog inte att få något bättre svar än det om du inte anlitar en konstruktör.P ptlf skrev:
Sparar du verkligen så mycket på så klena reglar på cc 60 jämfört med rätt dimensionerade limträbalkar på cc 120?
/Krille
Jag omformulerar frågan då eftersom jag vet att ett dimensionsprogram säjer att det inte håller men det kvittar för mig i det här fallet så ändrar frågan till vilken dimension hänger mer ner av sin egen vikt vid samma längd t.ex mellan en 145 o 195 som är 4m, är det 145 pga av mindre mått men samtidigt blir den ju lättare?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Med de givna förutsättningarna i första inlägget kommer spänningen öka med ca 130%. Rimligen bör du följa normen men det är upp till dig att se till att snölasten inte blir för stor om du väljer att frångå denna.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 828 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 828 inlägg
Tycker du ska försöka göra enligt rekommendationerna, kan komma en dag när du ligger sjuk en längre tid och inte kan skotta av taket. Eller att "snösmockan" kommer när de är bortrest.
Jag håller med. Om TS ligger på sjukhus eller är bortrest och inte hinner skotta bort snön så kanske skotern/bilen/frun/barnet/barnbarnet/postbudet blir mosade under carporten. Det är lite som att fråga om vilken lampsladd som är bäst att ansluta bastuaggregatet på 9kW med.B breakman skrev:
Bygg enligt normerna är mitt tips.
Svenskt trä tillhandahåller en utmärkt kostnadsfri tjänst, varför inte följa den?
Alternativt kontakta en konstruktör, men då får du öppna plånboken.
Du kommer ha stora svårigheter att göra en seriös dimensionering på egen hand, speciellt om du ska avvika från norm.
Alternativt kontakta en konstruktör, men då får du öppna plånboken.
Du kommer ha stora svårigheter att göra en seriös dimensionering på egen hand, speciellt om du ska avvika från norm.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg