13 054 läst ·
64 svar
13k läst
64 svar
Carman försöker bygga badrum.
Skitsnyggt badrum!!!
En sak jag funderade på för min egen stundande kakling är sargen av klinker du har satt på väggen som jag tycker är väldigt snyggt.
Hur hanterar man fallet på golvet?
1. Jag antar att man gör plattorna(sargen) lika stora och att dom följer fallet.
2. Att man sätter varv två av väggkaklet horisontellt
3. Att man skär nederst varvet av väggkaklet så att man kompenserar för fallet på golvet.
Hoppas att du förstår hur jag menar :-/
Hur löste du detta?
/Funkis
En sak jag funderade på för min egen stundande kakling är sargen av klinker du har satt på väggen som jag tycker är väldigt snyggt.
Hur hanterar man fallet på golvet?
1. Jag antar att man gör plattorna(sargen) lika stora och att dom följer fallet.
2. Att man sätter varv två av väggkaklet horisontellt
3. Att man skär nederst varvet av väggkaklet så att man kompenserar för fallet på golvet.
Hoppas att du förstår hur jag menar :-/
Hur löste du detta?
/Funkis
Jag har golvet helt i våg presis intill väggen & sen har jag fall utefrån detta ner till brunnen.
bastun är lagd helt utan fall.
jag har först lagt "frisen" den liggande ramen (den lägger man oftast av samma kakel som kan har på golvet, men knäcker plattorna, men jag valde samma platta i en annan dimension)
sen har jag lakt väggarna, nerefrån o upp. det är bara uppe vid taket jag har knäckt plattorna. Och sist la jag resten av golvet.
bastun är lagd helt utan fall.
jag har först lagt "frisen" den liggande ramen (den lägger man oftast av samma kakel som kan har på golvet, men knäcker plattorna, men jag valde samma platta i en annan dimension)
sen har jag lakt väggarna, nerefrån o upp. det är bara uppe vid taket jag har knäckt plattorna. Och sist la jag resten av golvet.
eftersom huset är i 3 halva våningar o jag har bygt ut så jag tagit lite från våningen under, så har jag ett rum under badrumet, det är där själva karet står.WeeBe skrev:
kolla på den här bilden, så kanske du förstår.
http://goto.glocalnet.net/carman/badrum/stomme.jpg
CarMan skrev:Jag har golvet helt i våg presis intill väggen & sen har jag fall utefrån detta ner till brunnen.
bastun är lagd helt utan fall.
jag har först lagt "frisen" den liggande ramen (den lägger man oftast av samma kakel som kan har på golvet, men knäcker plattorna, men jag valde samma platta i en annan dimension)
sen har jag lakt väggarna, nerefrån o upp. det är bara uppe vid taket jag har knäckt plattorna. Och sist la jag resten av golvet.
Det blev fantastisk fint. Imponerande att du har vågat och orkat ge dig in på ett så stort jobb. Den där kakel och klinkerläggningen var ju inte på nybörjarnivå precis
Vilka arbetsmoment var absolut svårast?
Var det något som var mycket lättare att göra än du hade trott?
mvh/ Göran H (A80TD)
A80TD skrev:
det var ju klart svårast att Våga ta steget att riva takstolarna. men jag mjukstarta med att riva taket o väggen i det intill liggande rummet för att se knstruktionen. i detta läget kunde jag ju bygga igen allt om det verkade omöjligt.
bollade lösningar för att dra om vattnet & bygga om takstolarna ett tag o sen var det bar att köra.
ska fundera på vad som var lättast/svårast. (kollar på TV samtidigt, nu är reklamen slut)
själva kakelsättningen var inte svår alls, bara tidskrävande, då jag inte körde så mycke på frihand som hantverkarna gör. jag körde med snöre hela tiden o på alla läder.
det som varsvårt var väll att lite på att man mäter rätt imallan åt. hålet för badkaret var tvungen att vara väldigt exakt, då det inte fans plats för golv mer än några m.m. på insidan av badkarskanten. det var inte helller helt enkelt att ställa karet på plats o justera in fötterna
det som varsvårt var väll att lite på att man mäter rätt imallan åt. hålet för badkaret var tvungen att vara väldigt exakt, då det inte fans plats för golv mer än några m.m. på insidan av badkarskanten. det var inte helller helt enkelt att ställa karet på plats o justera in fötterna
Ju mer jag läser tråden och tittar på bilderna, ju mer impad blir jag! 
Vad heter kaklet på väggarna? köpte du det på K-rauta också? Kanonsnyggt tillsammans med Mallorca-klinker.
Har själv Mallorca 10x10 i min källargång och snart även i två förråd. Större Mallorca i blivande relax ser ju mycket bra ut!
Avancerad tillkapning av klinker. Antar att du köpte din egen klinkerkap och skärare. Ge mig lite verktygstips!!!
Vad heter kaklet på väggarna? köpte du det på K-rauta också? Kanonsnyggt tillsammans med Mallorca-klinker.
Har själv Mallorca 10x10 i min källargång och snart även i två förråd. Större Mallorca i blivande relax ser ju mycket bra ut!
Avancerad tillkapning av klinker. Antar att du köpte din egen klinkerkap och skärare. Ge mig lite verktygstips!!!
Jag kommer inte ihåg var kaklet heter, men det var även det från K-rauta. det till hör inte ordenarie sortimenu, utan var ett snåt därr billigt parti dom köper in o säljer ut.
det var många som tyckte vi valde en konstig kombination när vi tala om att vi blandat "svart" klinkers & gege kakel (normalt gör man gråskala eller gege skala)
men alla tycker som jag att det vart snyggt när det kom på plats.
kalket fans i grå varient, men jag tyckte det gav ett förkallt intryck.
samtliga verktyg har jag lånat från farsgubben, där finns allt man behöver.
det var många som tyckte vi valde en konstig kombination när vi tala om att vi blandat "svart" klinkers & gege kakel (normalt gör man gråskala eller gege skala)
men alla tycker som jag att det vart snyggt när det kom på plats.
kalket fans i grå varient, men jag tyckte det gav ett förkallt intryck.
samtliga verktyg har jag lånat från farsgubben, där finns allt man behöver.
Mycket snyggt, jag gillar verkligen läggningen av golvklinkersen och hur du lyckats få ner badet i golvet.
Tumen upp!!
Var har du köpt kaklet, golvklinkern och golv och vägg bordsklinkern?
Vad heter kakel och klinker sorterna?
Pris?
Tumen upp!!
Var har du köpt kaklet, golvklinkern och golv och vägg bordsklinkern?
Vad heter kakel och klinker sorterna?
Pris?
Jag har inve andvänt vanlig fog, uten an annan sort som är smuts av visande på ett halt annat sätt. den är inte i bruk form, uten mer "plast" liknande & ska inte suga på samma sätt. lite dyrare, men bättre.Solstice skrev:
Kan det möjligtvis vara Venedig 25x36? Köpte själv det kaklet i ljusgrått till vår renovering. Fanns i beige, ljusgrått, ljusblått och vitt, där det vita inte var prissänkt lika mycket som övriga.CarMan skrev: