13 054 läst ·
64 svar
13k läst
64 svar
Carman försöker bygga badrum.
Ja, men det tog tid. bara en lite bit åt gången, för att hinna med att justera ordentliget.zadix skrev:
sen är det ju väldigt många hörn åt alla hånn & andra saker som gör att det vart väldigt mycke kapa, vilket inte skynda på det hela.
SkaneErik skrev:
jo då. men termostaten står ju i läge fullt, där den inte reglerar.
jag har 2 andra rum där jag faktiskt tillåter termostatreglering. radiatorerna är även där helt instrypta, men termostaterna får reglera lite, när solen är stark. Rumenas plasering & konstruktion gör att dom inte följer övriga husets reglering så bra i vissa extreme förhålanden.
så här ser huset ut.


Bilmekaniker.MartinT skrev:
Håller nu mera mest på med Bil el, men jag har även jobbar som bilplåtslagere (där måsta man vara nogamed inpassnigar) & en oa annan bil har man ju byggt om /stylat i sin ungdom, så det där att få fina jämna linjer har man ju hålit på med)
CarMan skrev:Jag har ju 2 badrum, så jag har ju inte haft så bråttom.
desutom så börja jag med ombyggnaden i det andra rummet & försökte så länge som möjligt att ha kvar badrumet, för att få så kort avbrott som möjligt.
man det tog allt som allt ett år ! Fast jag rev inte badrumet fören i januari & allt utom bastun var klart till midsommar, o då har vi ändå haft någre veckor här o där som vi bara väntat på matrial, eller bar inte haft lust att jobba.
---------------
Det var en fråga på vad allt har kostat & det vet jag fortfarande inte, men bastun kostade ialla fall 28 000:- exklusive golv & stomme.
Hoppas inte tätskickten tog stryk när de byggdes kaklades fogades mest hela tiden hehe.... För de såg ut som du byggde en bit kalade en bit å fogade en bit osv
Hörnet vid badkaret, tätskicktades, kaklades & fogades före allt annat, för att kunna lägga ner badkaret smidigt, innan bastuveggen byggdes. sen färdeställdes allt & all övrigt tätskickdades, kaklades samt fogades på normalt sett.smiler skrev:
Verkligen snyggt badrum!
Håller själv på att renovera vårt badrum hemma och skall bygga in en fixtur som du själv har gjort.
Jag undrar om du bara har tätskikt utanpå inbyggnaden, eller har du gjort något fuktskydd även invändigt? Har läst mycket på forumet och det verkar vara lite olika uppfattning om hur inbyggnaden skall utföras.....
Håller själv på att renovera vårt badrum hemma och skall bygga in en fixtur som du själv har gjort.
Jag undrar om du bara har tätskikt utanpå inbyggnaden, eller har du gjort något fuktskydd även invändigt? Har läst mycket på forumet och det verkar vara lite olika uppfattning om hur inbyggnaden skall utföras.....
grismate skrev:Verkligen snyggt badrum!
Håller själv på att renovera vårt badrum hemma och skall bygga in en fixtur som du själv har gjort.
Jag undrar om du bara har tätskikt utanpå inbyggnaden, eller har du gjort något fuktskydd även invändigt? Har läst mycket på forumet och det verkar vara lite olika uppfattning om hur inbyggnaden skall utföras.....
där badkaret är har jag fuktspätt/tätnings skickt på golver & det följer hålet ner & 15-20 cm tillvaka på undersidan.
det är ju inte ett formsytt hål för badkater uten ett hål ner till rummet under.
i detta rum så finns ett upphöjt golv med plastmatte & uppvik golvet är mycke större än hålet.
bastun är fuktspärrad på den kaklade sidan som vliket badum som helst. fuktspärren följer med runt i fönster & dörr hål. karmar monterades sedan utan på fuktspärren.
på den träbelagda sidan så är det först gipps, sen är det ett tunt lager med primern till fuktspärren (så gipsets papper inte ska suga) sen är det 1cm tjocka "reglar" som skapar en luftspalt & på dessa är panelen spikad med panelklips.
i taket är det byggplast, sen gips & våtrumsfärg
så till själva "hyllan" som gömer toalett fixturen med vattenbehållaren. (även mer skrot här bakom)
denna är byggd innan fuktspärren las, så det finns ingen fuktspärr i det utrymmet som vaten behållaren finns i. detta utrymme komerjag åt via en inspektionslucka i garderoben i intill ligande rum, samt att golvet har en öppning till samma rum som badkaret står i, så minsta lekage syns där (i samma rum är även hela husets vaten uppdelat , där fins en förgreningspunkt.)
fråga om det är nått som är oklart
När jag såg före bilderna tyckte jag att det badrummet såg ok ut, men det var bara tills jag såg efter bilderna. Jössus vad snyggt. Nu kliar det ju i fingrarna ännu mer att ge sig på badrummet
Ok, det var ungefär så jag tänkte göra med min inbyggnad av toalettfixturen, fast med en löstagbar hylla ovanför inbyggnaden.
Mitt problem är att avloppsröret från toaletten går så tight mellan träbjälken i golvet och syllen till väggen så jag får inte in en gipsskiva mellan.....
Det optimala hade ju varit tätskikt bakom inbyggnaden men det här funkar ju med.
Tack för hjälpen!!
Mitt problem är att avloppsröret från toaletten går så tight mellan träbjälken i golvet och syllen till väggen så jag får inte in en gipsskiva mellan.....
Det optimala hade ju varit tätskikt bakom inbyggnaden men det här funkar ju med.
Tack för hjälpen!!