24 679 läst · 124 svar
25k läst
124 svar
Canal Digital vs Viasat
Sådär är det inte längre eller det kommer inte att vara så här framöver.Andreas_Hansson skrev:
Viasat gjorde så vid början av släckningen att hade du tillgång till en Viasatbox, en NDS-godkänd box så kunde de öppna upp boxen utan att behöva kort så man hade möjlighet att titta på SVT:s utbud samt TV4 och då troligen TV6 också.
Detta har/blivit borttaget och Viasat tar nu ut en avgift på 39:-/månad.
Jag måste ha tur att det fungerar hos mig då.Utan att jag betalar något
Men 6an finns väl gratis hos boxer?
Men 6an finns väl gratis hos boxer?
Canal Digitals PVR box är riktigt bra. Den har verkligen förändrat sättet vi kollar på tv här hemma. Programmerar in en gång för alla de program man vill följa sen repeterar man det dagligen/veckovis t.ex. Bolibompa den spelar alltid in det så kan ungarna titta på det efter maten. Reklam var det flera månader sen jag såg vi tittar alltid på inspelat och snabbspolar förbi skiten. Fundera på HD-boxen en gång till det är verkligen värt pengarna!!
Funkar Viasats PVR-box till Canal Digital?
En ska som har slagit mig. Jag har varit kund hos CD i kanske 8 år.
Jag har aldrig fått ett erbjudande eller något extra för jag är en trogen kund.
Om man säger upp avtalet och tecknar om det kan man tjäna nått på det?
Jag har aldrig fått ett erbjudande eller något extra för jag är en trogen kund.
Om man säger upp avtalet och tecknar om det kan man tjäna nått på det?
Nej, den klarar inte att läsa Canal Digitals kort. Vill du ha en PVR-box som klarar både Canal Digital och Viasat får du köpa en själv för runt 4000. Du måste då vara beredd på att den kan sluta funka om någon av operatörerna får för sig att byta kodningssystem - det har dom dock inte gjort senaste tre åren.
En box, en parabol och tre månader gratis. Fast du får ju se till att handla nånstans där du slupper startavgiften i sånt fall, annars blir det ju inte så mycket du tjänar.Andreas_Hansson skrev:
Var bara intresserad av PVR-boxen till Canal Digital eftersom mina föräldrar fick en sån på köpet när de skaffade Viasat och har nog ingen större nytta av den.mrfrenzy skrev:Nej, den klarar inte att läsa Canal Digitals kort. Vill du ha en PVR-box som klarar både Canal Digital och Viasat får du köpa en själv för runt 4000. Du måste då vara beredd på att den kan sluta funka om någon av operatörerna får för sig att byta kodningssystem - det har dom dock inte gjort senaste tre åren.
Det står tidigare i denna tråd att man slipper startavgift om man beställer från fyndborsen.se
Ett betydligt smartare sätt är att ringa till Canal Digital och säga att du vill avsluta abbonemanget och byta till boxer för det är för dyrt. Då får du ett erbjudande om att förlänga abbonemanget med lägre månadsavgift ett år eller två, passa på att köpa en billig box samtidigt...
Ett betydligt smartare sätt är att ringa till Canal Digital och säga att du vill avsluta abbonemanget och byta till boxer för det är för dyrt. Då får du ett erbjudande om att förlänga abbonemanget med lägre månadsavgift ett år eller två, passa på att köpa en billig box samtidigt...
Jahopp, då har det snart gått tre veckor sen vi fick grejerna från Canal Digital och den första installatören har gett upp... Vi bor väldigt nära skog/berg så det är tydligen väldigt svårt att få in satelliten. De har pekat hit och dit vilka träd som behöver sågas ner och trots 16 på backen så har det inte gått. Det sista de sa (till far min) igår när de åkte iväg var "det här blir dyrt"... Fast eftersom de inte lyckats göra ett rätt lär de inte få några pengar från oss.
Har nu ringt en andra installatör som tyckte det lät jätteroligt med en utmaning, så förhoppningsvis kommer han innan jul och gör ett försök. Om inte det går så får det väl bli Boxer igen.
Har nu ringt en andra installatör som tyckte det lät jätteroligt med en utmaning, så förhoppningsvis kommer han innan jul och gör ett försök. Om inte det går så får det väl bli Boxer igen.
otroligt... det finns faktiskt formler för att räkna ut exakt vilka träd som behöver kapas, det är inget man behöver gissa. I många fall går det att komma undan från träden genom att sätta parabolen i ena änden på tomten på ett litet maströr i backen, även om det är lägre så kan man då ha bättre avstånd till trädtopparna. Vi får hoppas att nästa installatör är mer kompetent.
På nedanstående länk kan du räkna ut hur högt trädet får vara:
http://www.satlex.de/sv/elobst_calc.html
Elevationsvinkel: 22.15°
Hindrets höjd är höjdskillnaden mellan parabolens centrum och trädtoppen.
http://www.satlex.de/sv/elobst_calc.html
Enkelt att räkna ut hur högt trädet får vara. Inte lika lätt att räkna ut hur högt det faktiskt ÄR....mrfrenzy skrev:otroligt... det finns faktiskt formler för att räkna ut exakt vilka träd som behöver kapas, det är inget man behöver gissa. I många fall går det att komma undan från träden genom att sätta parabolen i ena änden på tomten på ett litet maströr i backen, även om det är lägre så kan man då ha bättre avstånd till trädtopparna. Vi får hoppas att nästa installatör är mer kompetent.
[länk]
Bara det löser sig innan 15:00 på julafton så är det väl lugnt....