26 189 läst ·
124 svar
26k läst
124 svar
Canal Digital vs Viasat
Jag tror att 49kr kan vara en rätt så rimligt avvägd prislapp för ett F1-lopp. Kanske kan man köpa säsongsbiljett för 399kr eller något sådant.
Sedan anser jag att TV-tittandet håller på att bli väldigt dyrt. Förutom TV-licensen så är det ju rätt så horribla pengar man betalar om man skall ha 2-3 apparater, vill ha en del kanaler och vara ärlig och göra rätt för sig. Det är inga problem att komma upp i årskostnader på närmare 10 papp.
Sedan anser jag att TV-tittandet håller på att bli väldigt dyrt. Förutom TV-licensen så är det ju rätt så horribla pengar man betalar om man skall ha 2-3 apparater, vill ha en del kanaler och vara ärlig och göra rätt för sig. Det är inga problem att komma upp i årskostnader på närmare 10 papp.
Kan bara hålla med. Själv har jag dock den fördelen att jag helt lagligt slipper betala TV-licensen då en annan person i hushållet (ehum, skriven där iaf) gick på niten att betala en gåpng i tiden. Kommunistfassoner! Nej, jag betalar för det jag ser på, och det är därför jag som sagt betalar för t.ex. viasats ungdomskanaler som sänder serierna jag ser på. Jag har betalat för det och ser inget bekymmer med att jag själv väljer ett annat sätt att få tillgång till det. (eztv och tpb är snälla och trogna kompisar)Swetrot skrev:Jag tror att 49kr kan vara en rätt så rimligt avvägd prislapp för ett F1-lopp. Kanske kan man köpa säsongsbiljett för 399kr eller något sådant.
Den dag man enkelt kan få välja att betala för det man ser på och inte allt annat tjafs, då har vi ett bra system. Alternativet är helt kommersiellt. Lyssnar t.ex. enbart på RixFM, varför ska jag då betala för SR som jag personligen anser totalt värdelöst? Och nej, jag kollar inte direkt på antikrundan heller...
RixFM behöver men väl inte ens radiomottagare för? Det räcker väl med att spela in ett C90 hos en kompis och sen ha på auto-reverse i all oändlighet,Bjurran skrev:
Omvandlingen till digital-TV gjorde att man sparade en massa miljoner. Visserligen fick svenska hushåll köpa digitalboxar för miljarder. Då skulle man ju ha kunnat tänka sig att TV-licensen sänkts med några kronor, men enligt dogmen att yttrandefrihet mäts i hur mycket public service-TV kan sätta sprätt på så ökades antalet kanaler istället.
Reklam skulle finansiera en stor del av TV-tittandet var det tänkt, men det visade sig inte vara så lätt. Så numera betalar man för att se reklamen.
Reklam skulle finansiera en stor del av TV-tittandet var det tänkt, men det visade sig inte vara så lätt. Så numera betalar man för att se reklamen.
Jämför med USA där:
1. Det inte finns någon TV-licens
2. Digitalboxarna är kraftigt subventionerade av FCC (dom släcker det analoga nätet i februari)
3. Det FINNS gratis Public Service radio och TV i form av NPR, National Public Radio och CSPAN.
1. Det inte finns någon TV-licens
2. Digitalboxarna är kraftigt subventionerade av FCC (dom släcker det analoga nätet i februari)
3. Det FINNS gratis Public Service radio och TV i form av NPR, National Public Radio och CSPAN.
Vet att jag har sparat info om detta någonstans, men hittade inte det just nu. Vid införandet av digitaltv meddelades klart och tydligt att de som inte ville betala för fler kanaler inte skulle belastas med några andra kostnader än tv-licensen. Min fråga här är då, bland er som valt att bara köra på basutbudet på det marksända, hur gjorde ni för att få tillbaka pengarna för alla digitaltvboxar? Jag lyckades inte hitta en enda tv-handlare som ville skänka bort dessa gratis, så staten måste väl betala ut det på något sätt? Eller kan det vara så att politiker och deras medarbetare inte är ärliga i vad de säger?Swetrot skrev:
Fick CD-avtalet från Fyndbörsen idag. Kul att det står så här om återförsäljaren:MathiasS skrev:
"Jag har fyllt i alla uppgifter, kontrollerat id-kort samt informerat kunden om priser och Canal Digitals avtalsvillkor och har av kunden tagit ut startavgift á 695 kr."
Exakt.ThomasLindgren skrev:
Jag tänkte så här: Eftersom det där är en bra grej som fler kan dra nytta av så publiserar jag det inte på ett internet forum.....
Kör Boxer utan hdd och reklamen håller på att ta livet ur mig.
Vet inte om jag vill binda om boxen eller satsa på nått annat.
Hur stor är chansen för en Ful F1 kanal på nätet nästa år.
hur var det nu: när digitaltv kom skulle man få välja precis de kanaler man ville ha? :-/
Vet inte om jag vill binda om boxen eller satsa på nått annat.
Hur stor är chansen för en Ful F1 kanal på nätet nästa år.
hur var det nu: när digitaltv kom skulle man få välja precis de kanaler man ville ha? :-/
Men Telia´s digital TV via ADSL är ju snyggt.
Har man 8 M/bit in och väljer deras tv via adsl, då försvinner 4 M/bit till TV-mottagningen.
Man förlorar 4 M/bit fast man inte kollar på TV.
Så grattis alla ni som har valt TV via adsl...
Har man 8 M/bit in och väljer deras tv via adsl, då försvinner 4 M/bit till TV-mottagningen.
Man förlorar 4 M/bit fast man inte kollar på TV.
Så grattis alla ni som har valt TV via adsl...
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Både ja och nej. Det är den vanliga missuppfattningen om digitaltv via adsl.el_richard skrev:
Adsl-linan arbetar alltid på full hastighet. Oavsett vilken hastighet du betalar för. Optimalt ligger väl det på ca 17-18 Mbit. Givetvis beroende på ledningskvalitet osv.
Din surfhastighet begränsas i telestationen till den hastighet du betalar för. Digitaltvn går på den överskjutande delen. Dvs betalar du för 8 Mbit så har du upp till 10 Mbit kvar för tv-delen.
Betalar man för 24 Mbit så måste surfhastigheten minskas för att tv ska få prioritet. I det fallet så minskar surfens hastighet.
Därför rekommenderas 8 Mbit-abonnemanget om man inkluderar digitaltv.