Nä vi är många som inte vill tänka på elvärme :)

En vicktig fråga måste ju vara om det skall vara en vintercamping eller inte.

Vill inte på något sätt vara elak eller dum, men jag skulle råda trådskaparen att besöka en campingplats.

Tallmilan,

Jag har campat sen jag gick i blöja. I allt från tält till villavagn. Att vara konsument (den som förbrukar plats/resurs) är en helt annan grej än att vara distributören och handlaren själv.
Jag vet precis hur campingar fungerar, att servicehus har toaletter och att man kan låta husvagnen ticka elvärme. Men vad finns under det?! I marken och entreprenörens huvud!

Tack för ytterligare bra svar!

tänk på att många husvagnar har AC och VV-beredare så det blir även en del strömförbrukning på sommaren. det hjälper liksom inte en husvagnsägare som behöver mer än 10A att hyra 2 uttag, han har ju oftast bara en sladd in i vagnen, mitt förslag är att ha t.ex. var 5:e-6:e plats säkrad med 16A så får man välja om man vill hyra en sådan till ett dyrare pris, tar det slut på 10A platser och nästa gäst vill hyra en 10A plats så får du ge honom en 16A plats och gå ut och byta till en 10A säkring i stolpen..

jag ser dock 13A som en väl fungerande kompromiss! uttagen är godkända för det och det ger nästan 3kilowatt att hushålla med.
om du har 40 platser med 13A så skulle du behöva 175A i huvudsäkringar.men 160A skulle säkert duga då alla inte tar ut max hela tiden..

Senast jag var och campade, så var det blåa-16A uttag i stolpen. Vi med gammel-schuko i sladden fick låna adapter (gratis). Det borde säga något om effektbehovet?

-MH- skrev:
Senast jag var och campade, så var det blåa-16A uttag i stolpen. Vi med gammel-schuko i sladden fick låna adapter (gratis). Det borde säga något om effektbehovet?
precis, och därför är det dumt att köra på 10A rakt av, då det utesluter en del gäster, som sagt, några 16-platser åtminstone. vissa husvagnar skulle ju kunna klara sig på en 6A säkring dessutom.. en del (jag) har bara en fast installerad batteriladdare (modell större, 25A laddström) och kör allt på 12volt, eller finns det ingen mer som har så gammal husvagn som jag :o jag har bara stått på en camping en enda gång i mitt liv och vill helst inte göra om det...
det var ju precis som i vilket villaområde som helst, ungar som skriker osv.. en schock för en lantis..

Prata med en elfirma och förklara hur du har tänkt dig placering av stolparna ,antal och längd mellan stolparna och eventuell förbrukning per stolpe .
Så hjälper de dig med att ta fram en lösning med undercentraler, kabeldimensionering, kontakten med elbolaget ang strömuttag via trafon ext.

Det finns många kronor att tjäna på att räkna ut arean på kabel mellan stolparna om det är längre avstånd att tala om. (Elfirman gör detta i speciella dataprogram).

Min erfarenhet av camping anläggning är att det är en ganska elintensiv anl.
Varje vagn kan dra 10 A st om det är kalla nätter värme , infravärme,vvb,ac ext.
Dessutom om det skall finnas duschanläggning tillgänglig för camparna drar dessa mkt ström (om de värms med el).

Be elfirman hjälpa dig med projekteringen från start så får ett schysst upplägg för den tänkta campingen och en eventuell utbyggnad .

Har för mig att det finns ett system som heter Tally key som riktar sig mot hamnar och campingplatser.
www.tallykey.se
Om jag minns rätt så var de rätt dyra då jag kollade på dessa.

Jo, Tally Key är ganska smart system måste jag hålla med om, nackdelen är att det är dyrt och kortläsarna är ömtåliga. diverse komponenter inuti som brinner upp.En kund har detta systemet och jag tror snart vi bytt ut en tredjedel av kortläsarna sen det installerades för snart 3 år sedan.

Kollade upp tallykey jag med, och reagerade på en liten sak... Ska man verkligen ha bilder som denna på sin hemsida?

miljobild_t82.jpg

Man räknar inte med att alla husvagnar konstant ska dra 10A. Är uttagen avsäkrade 10A kan du lugnt räkna med 6-8A / uttag. 8x40/3 = 106A... Räcker då alltså lätt med 100A huvudsäkring.

Kablarna däremot är bra ide att överdimensionera, så att du klarar en framtida utbyggnad.

Jag skulle, som någon annan redan nämt, dra en grövre matning ut till ett kabelskåp, sedan en kabel därifrån till varje rad av stolpar.

Edit: Garo har ett system där man via webben kan se förbrukning osv för varje uttag separat. Samt slå på/av strömmen till dom. Det kostar ju en slant extra. ca 10 000kr för ip-router, sedan cirkus dubbla priset / uttag.

Redigerat:
Rrrrr skrev:
Kablarna däremot är bra ide att överdimensionera, så att du klarar en framtida utbyggnad.
Tips på dimensioner/ typ av kabel?
Rrrrr skrev:
Edit: Garo har ett system där man via webben kan se förbrukning osv för varje uttag separat. Samt slå på/av strömmen till dom. Det kostar ju en slant extra. ca 10 000kr för ip-router, sedan cirkus dubbla priset / uttag.
De systemet verkar fint.. Vad kan uttagen tänkas kosta?
De verkar även som att de skickar informationen till tredjepart.. Debiterar dom tro?.[

Beräkna 16A per plats på samtliga uttag, belastningen kommer garanterat att ligga på den nivån vid vissa tillfällen under året och om du har för "klent" kommer det het säkert att bil problem förr eller senare.
Lägg en pex 5x10 mm² till nio platser och säkra kabeln 50 A.
Eller en pex 16mm² till 12 platser.
Jag rekommenderar Garos lådor som kan fjärrstyras och fjärrläsas.
Men ta kontakt med en elfirma INNAN du börjar, nätägaren måste helt säkert vara inkopplad reda från början. Och det kan tänkas att dom måste byta transformator så det kan bli dyrt att ansluta.
Säger en som har "byggt" och "planerat" en och annan camping

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.