Hej,

Går i planer om att driva egen campingverksamhet, som påbörjas från grunden.
En firma ska anlitas för att lägga ledningarna under marken, men vad ganska exakt är det för material vi pratar om här? Vad krävs för att driva en mängd husvagnar( 20-60 st) via elstolpar samt servicehus samtidigt? Typ av kabel? Typ av rör? Dikesdjup?
All information ombedes!
Tackack på förhand!

Ta och surfa in på garos hemsida, de har rätt fina stolpar där man kan välja lämliga innanmäten, elektrikern blir nog ganska tacksam för det finns bra med utrymme att koppla i jämförelse med en del andra stolpar.
Vanlig 50 mm kabelslang duger fint att dra mellan stolparna, grävs den ner 60 cm på en sandbädd så ska det inte var några problem att byta i framtiden, jag har lite dålig koll på hur mycket man kan misstänka att en genomsnittscampare kan tros använda, så sammanlagring mm kanske du ska kolla upp.

Vidare finns följande artikel på elsäkerhetsverkets hemsida om just campingplatser, med lite info. Detta var skrivet 2005 så något kanske har ändrats sedan dess.
Vidare kan det ju vara värt att fundera på redan från början hur du vill ha installationen. Vet att flera vintercampingar idag erbjuder möjligheten att man som långtidsgäst kan ringa och be dem starta strömmen så att värmen i vagnen startar en dag innan man kommer dit. Är detta aktuellt kanske det ska planeras från första början...

10A verkar vara någon slags standard på campingar. Varje campinggäst kan då ta ut vardera 2300W. Anläggningen bör nog klara att alla också verkligen gör det. Jag har varit med om att en transformator "brunnit". Vet ej om det stog lågor ur den men kyloljan i den hade iaf kokat och det blev strömavbrott. Gissa om 100 campinggäster var irriterade. Felet tog flertal timmar att åtgärda och har man otur finns inga reservdelar att tillgå.
Att folk plockar ut max är inte konstigt. Många midsomrar kan bli kalla och många sitter med kupevärmare, infravärmare etc. för att få varmt i förtälten. Varmvattenberedaren ska gå, golvvärmen i vagnen, tv, kaffebryggare etc etc.
Ett stort fel många campingar har är att man tar ut en fast dygnsavgift. 60 kr är inte ovanligt. Det uppmanar inte campinggästen till sparsamhet. Tvärt om tycker många att det är dyrt och "brassar på" lite extra för att få valuta för pengarna. Smartaste systemet jag sett finns på Norrvikens camping utanför Båstad. Man "köper" ett elkort för 100 kr. Elförbrukningen mäts och när man kör där ifrån får man pengar tillbaka om man använt el för mindre. Det får camparna att hushålla med elen. Det är också mer rättvist. Man betalar för vad man förbrukar.
Jag vet inte vilken ambitionsnivå det finns för den blivande campingen, hur lyxig den ska vara. När du ska gräva kan du passa på att få ner fiber, kabeltv, spillvattenavlopp etc.

rasmusentropia skrev:
Hej,

Går i planer om att driva egen campingverksamhet, som påbörjas från grunden.
En firma ska anlitas för att lägga ledningarna under marken, men vad ganska exakt är det för material vi pratar om här? Vad krävs för att driva en mängd husvagnar( 20-60 st) via elstolpar samt servicehus samtidigt? Typ av kabel? Typ av rör? Dikesdjup?
All information ombedes!
Tackack på förhand!
20-60 st är ju en vesäntlig skillnad.. Hur lång sträcka är det tal om osv.. Det är naturligtvis omöjligt att dimensionera en kabel till dig härifrån..

Tack för alla bra tips!

Spillvattenavlopp är iallafall redan "medräknat". Är det någon som har koll på hur sådan anslutning ser ut och hur den tätas/försäkrar frihet från lukt under användande/icke användande? Fiber får jag kolla upp och jämföra med sattelit.

När jag skrev 20-60 så kan det möjligtvis/rimligtvis handla om ett fyrtiotal. Vi pratar elstolpar om 4, alternativt 2, uttag per stolpe vid en sträcka av 10, alternativt 20, stolpar, linjärt.. Drar man en kabel som grenar ut i alla uttag? Jag har ingen aning om hur detta fungerar. Jag försöker få en bild av processen och möjligt materialåtgång men förstår att det såklart är stor skillnad på 20 och 60, samt platslösning.

Vad för typ av elkälla/elcentral(?) krävs för att driva något sånthär?

Jag har även tänkt mig att gästerna ska kunna hushålla med elen på så vis att en analog mätare ska finnas vid varje uttag och de ska betala per använd KWh. Är detta en stol prisskillnad mot de traditionella uttagen utan mätare? Jag undrar även hur smidigaste sättet för avläsning är? Fjärr? Hur fungerar de olika metoderna?

Tack för många bra svar!

Redigerat:
Du bör nog ganska snart ta kontakt med din nätägare för att få en prisuppgift på elanslutningen, OM du ska ha 10A per husvagn a 40husvagnar och räkanr med att alla brasar fullt så måste du minst ha 400A i huvudsäkring, det är inget litet abbonemang det (16A a 40 ger ju 640A), Så anslutningsavgiften kommer att kosta en slant.

Förhoppningsvis finns väl 3 faser även där, så 400A låter överdrivet :p
Är det långt från huvudbyggnaden till första platsen? Jag hade dragit en grövre kabel ut till ett kabelskåp och grenat upp på lite olika grupper.. Men det är ju en smaksak..

160A skulle jag gissa på räcker.. Men dimensionera gärna kabeln ut till kabelskåpet lite grövre ifall du skulle komma på att bygga ut ngn gång..

Hoppsan tänkte lite fel där du...... Nåja 160A är inte så litet det heller.

Låter lite överdrivet mycket. Men det finns säkert de som kan ge en bra "shablondimensionering" för sådan elanvändning.

I Början på 90- talet var jag ordf. i en brf med ca 800 lägenter, byggd på 30 - talet.

Vi hade 7 matningspunkter från elnätet, varje var säkrad 85A (3 fas). Det funkade men var problem i enstaka fall. I samband med stammbyte byggdes serviserna om till 250A. Men då försörjde alltså varje servis ca 115 lägenheter. Elkonsulten ville igentligen öka till 500A men då hade det kallats för ombyggnad iställer för renovering, och diverse nya krav hade gjort att elupprustningen skulle kostat ca 30miljoner extra. Skall tilläggas att vi hade gas, inte elspisar.

Min poäng är att 60 husvagnar inte rimligen kan dra mer ström än 120 lägenheter.

Sedan drar en husvagn måttligt med ström på sommaren men vintertid så försvinner 2 kW (10A) ganska fort.

Sätt inte i mer än 10 A och upplys camparen att det är limit på 10A, annars får de hyra 2 uttag.

En camping jag nyligen bott på hade en rad med stugor och uttag på stugorna där vagnarna anslöts.

Protte

hempularen skrev:
Min poäng är att 60 husvagnar inte rimligen kan dra mer ström än 120 lägenheter.
Jo det kan dom, det handlar om sammalagring. Med lägenheter som inte har elvärme (antar att det är ganska ovanligt) så kan du räkan med en sammalagring som ger att det totala förbrukningen alltid är mindre än summan av alla maxbelastningar.

Men med husvagnar har du en lite annan situation, helt plötsligt har du en homogen grupp med väldigt lika förbruckningsmönster (plus elvärme i vagnarna), så för en camping tror jag sammalagrings effekten är mycket mindre än för lägenheter.

Tänkte inte på elvärme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.