17 219 läst ·
17 svar
17k läst
17 svar
Bytte golvbrunn i källaren - vatten i hålet
Har samma fenomen i fritidshuset och det är grundvatten. Relativt ny dränering runtom men vattentryck från en höjd intill och kapilläreffekter i jordmånen drar upp vattnet strax under källargolvnivå.
Oinredd källare och avfuktare = inga problem med det.
Oinredd källare och avfuktare = inga problem med det.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Gjut igen golvet. Om det är ett problem så kommer det synas med tiden och då får du lösa det då. Eftersom du köpt det för några år sen och du inte märkt av några fuktproblem så skulle jag inte tro att du har några allvarliga problem nu heller.
Jag hade fyllt i hållet med lite singel och gjutet igen.
(jag hade grävt bort lite till och fyllt i med mera singel som kapilärbrytande materiel och sen gjutet i.)
Det där är jag nästan 100% säker på att det är vatten som trycker upp under ifrån/ från sidorna som rinner till.
Om ditt hus inte varit om dränerat för kan jag med hög säkerhet säga att dom gamla lerrören liger alldeles för högt.
(över platan) eller har slammat igen.
Dränera om.
Har/hade samma problem här hemma med när jag grävde upp och byttade alla mina avloppsrör i min källare från betong till plast.
Har inte grävt i källaren nu på ett tag så vet inte hur det ser ut nu.
Men ska bli spännande när jag ska gräva ner lite andra rör.
Här är tråd där jag dränerar om.
https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/255991-dranering.html
(jag hade grävt bort lite till och fyllt i med mera singel som kapilärbrytande materiel och sen gjutet i.)
Det där är jag nästan 100% säker på att det är vatten som trycker upp under ifrån/ från sidorna som rinner till.
Om ditt hus inte varit om dränerat för kan jag med hög säkerhet säga att dom gamla lerrören liger alldeles för högt.
(över platan) eller har slammat igen.
Dränera om.
Har/hade samma problem här hemma med när jag grävde upp och byttade alla mina avloppsrör i min källare från betong till plast.
Har inte grävt i källaren nu på ett tag så vet inte hur det ser ut nu.
Men ska bli spännande när jag ska gräva ner lite andra rör.
Här är tråd där jag dränerar om.
https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/255991-dranering.html
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden