Kan man rädda denna golvbrunn?
Den har rest sig några mm och klinkerplattan har spruckit. Vet ej hur vattnet går, om det kryper in under brunnen från sidan?

• Golvbrunn i badrum med upprest kant, sprucken klinkerplatta och oro för vattenläckage under brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad finns det under, är det betong eller trä?

Vare sig klinkerramen eller klinker reser sig utan anledning.

mexitegel mexitegel skrev:
Vad finns det under, är det betong eller trä?

Vare sig klinkerramen eller klinker reser sig utan anledning.
Betong är det under

Kolla hur det ser ut med tätskikt i golvbrunnen.

mexitegel mexitegel skrev:
Kolla hur det ser ut med tätskikt i golvbrunnen.
Jag får göra det. Återkommer

C
Ser spontant ut som att det är en "knäck" i golvet där, dvs. att golvet inte är plant.
Betong rör sig ju inte med mindre än att hela plattan spricker, så det sannolika är väl i så fall att det varit så från början och att man, med mindre lyckat resultat, försökt fixa till det vid plattsättningen.

Men börja med att kika under locket hur det ser ut där, samt kolla golvets planhet med ett vattenpass, rätskiva eller något annat som är rakt.

P Pelham123 skrev:
Jag får göra det. Återkommer
Är en gammal gjutjärns golvbrunn. Så jag vet inte hur bra den mår

C cpalm skrev:
Ser spontant ut som att det är en "knäck" i golvet där, dvs. att golvet inte är plant.
Betong rör sig ju inte med mindre än att hela plattan spricker, så det sannolika är väl i så fall att det varit så från början och att man, med mindre lyckat resultat, försökt fixa till det vid plattsättningen.

Men börja med att kika under locket hur det ser ut där, samt kolla golvets planhet med ett vattenpass, rätskiva eller något annat som är rakt.
Tack. Anticimex ska komma till mig nästa vecka. Han kanske kan detta med golvbrunn och vad jag måste göra

P Pelham123 skrev:
Tack. Anticimex ska komma till mig nästa vecka. Han kanske kan detta med golvbrunn och vad jag måste göra
Fundera på om Anticimex är rätt person? Risken är att du bara får generella svar som att tex badrummet har nått sin tekniska livslängd mm. Kan vara bättre med en duktig hantverkare?

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Fundera på om Anticimex är rätt person? Risken är att du bara får generella svar som att tex badrummet har nått sin tekniska livslängd mm. Kan vara bättre med en duktig hantverkare?
Jag har precis pratat med en och det blir nog att göra om allt. Lika bra då det är gammalt

P Pelham123 skrev:
Jag har precis pratat med en och det blir nog att göra om allt. Lika bra då det är gammalt
Men vad ska Anticimex göra?

DE73 DE73 skrev:
Men vad ska Anticimex göra?
De ska kolla huset. Vart 4e år kommer dom från försäkringsbolagets räkning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.