1 034 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Hur gör man där taket byter vinkel när man skall lägga plåttak
1) Skall lägga plåttak på ett mansardstak. Hur skall jag göra där taket byter vinkel (fall) för att få en snygg och praktisk övergång så att tex snö inte drar in under det översta plåtschoket den med mindre brant fall?
2) Mitt takunderlag idag är spån ( ett torp) min första tanke är att lägga oljeboard ovanpå spånen men skulle hellre villja lägga en duk som underlag ovanpå spånen. Vilken duk rekommenderas för detta?
3) Eftersom det är ett äldre torp så är inte allt vinkelrät, om något, så ska jag anpassa plåtarna utefter nocken eller takfoten
Hoppas på hjälp här
/Bengt
2) Mitt takunderlag idag är spån ( ett torp) min första tanke är att lägga oljeboard ovanpå spånen men skulle hellre villja lägga en duk som underlag ovanpå spånen. Vilken duk rekommenderas för detta?
3) Eftersom det är ett äldre torp så är inte allt vinkelrät, om något, så ska jag anpassa plåtarna utefter nocken eller takfoten
Hoppas på hjälp här
/Bengt
1. Vad är det för plåttak du ska lägga? Det är skillnad på bandtäckning, pannformad plåt och korrugerad plåt. Jag gissar att tillverkaren har en lösning för det här med någon form av specialbeslag eller tätning i mötet mellan låglutande del och den brantare.
2. Har inget förslag, har inte koll på takduk
3. Jag skulle nog försöka utgå från mötet mellan lutningarna och få den linjen rak och sen kapa plåten mot nock och takslut efter behov, men försöka räta ut så mycket som möjligt.
3. Jag skulle nog försöka utgå från mötet mellan lutningarna och få den linjen rak och sen kapa plåten mot nock och takslut efter behov, men försöka räta ut så mycket som möjligt.
B Bengt5 skrev:1) Skall lägga plåttak, pannformad,
på ett mansardstak. Hur skall jag göra där taket byter vinkel (fall) för att få en snygg och praktisk övergång så att tex snö inte drar in under det översta plåtschoket den med mindre brant fall?
Hoppas på hjälp här
/Bengt
Tack, pannformad plåt borde jag ha skrivit.T Testarn skrev:1. Vad är det för plåttak du ska lägga? Det är skillnad på bandtäckning, pannformad plåt och korrugerad plåt. Jag gissar att tillverkaren har en lösning för det här med någon form av specialbeslag eller tätning i mötet mellan låglutande del och den brantare.
OK, då borde det finnas någon lösning av tillverkaren för avslut ner mot takfot som kan användas även här. Låt plåten från den övre delen gå ut lite över den mötande plåten på den nedre delen, lite oklart hur långt som behövs för att det ska se bra ut och även bli någorlunda tätt.B Bengt5 skrev:
Det vatten som trycks in där ändå bör kunna hanteras av underlagspappen.
Klicka här för att svara