I infohouse skrev:
Ja då har man fått samma problem gamla lysrör 18 watt som är serie kopplade, en armatur med fyra lysrör och 4 glimtändare där ett lysrör har lagt av men två lysrör slocknar och nygamla finns inte och köpa längre.

Som nämns i tråden har jag hört att de inte går att ersätta med led om armaturen inte byggs om. Sen läser man på Clas Ohlsons websida under experten svarar där Clas Ohlson experten påstår att deras led lysrör funkar i serie:

[länk]

Vad ska man tro?
Det ska tydligen finnas led lysrör som funkar i seriekopplingar nu. Köp och testa

• Gilla
infohouse
  • Laddar…
Intressant, kan vara värt och prova då en ny armatur blir betydligt dyrare, ska fråga hos Clas Ohlson om det är ny variant av led lysrör som funkar i serie, de bör känna till att det med äldre led lysrör inte fungerade i så fall.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
I infohouse skrev:
Intressant, kan vara värt och prova då en ny armatur blir betydligt dyrare, ska fråga hos Clas Ohlson om det är ny variant av led lysrör som funkar i serie, de bör känna till att det med äldre led lysrör inte fungerade i så fall.
fick följande svar från clasohlson:

Hej,
Enligt information från Ledvance så fungerar det i serie med dessa nya lysrör, exakt hur de har fått till det med tekniken kan vi inte svara på då vi inte har den informationen utan då får ni nog kontakta Ledvance istället.
Mvh

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
I infohouse skrev:
fick följande svar från clasohlson:

Hej,
Enligt information från Ledvance så fungerar det i serie med dessa nya lysrör, exakt hur de har fått till det med tekniken kan vi inte svara på då vi inte har den informationen utan då får ni nog kontakta Ledvance istället.
Mvh
Då är det ju bara köra på och fungerar det inte så reklamation.

Skriv gärna svaret ändå här hur dessa fungerar!

Som redan nämnt är det väl ingen raketforskning få den lysa med 115volt.
Eller hur dom nu har löst det tekniska.

• Gilla
infohouse
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Då är det ju bara köra på och fungerar det inte så reklamation.

Skriv gärna svaret ändå här hur dessa fungerar!

Som redan nämnt är det väl ingen raketforskning få den lysa med 115volt.
Eller hur dom nu har löst det tekniska.
Hittade ett gammalt lysrör och så länge de övriga lysrören håller får det gå så blir inget test nu, men återkommer i denna tråden när jag tvingas testa för nästa gång ett lysrör lägger av lär det inte finnas gamla kvar.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
I infohouse skrev:
Ja då har man fått samma problem gamla lysrör 18 watt som är serie kopplade, en armatur med fyra lysrör och 4 glimtändare där ett lysrör har lagt av men två lysrör slocknar och nygamla finns inte och köpa längre.

Som nämns i tråden har jag hört att de inte går att ersätta med led om armaturen inte byggs om. Sen läser man på Clas Ohlsons websida under experten svarar där Clas Ohlson experten påstår att deras led lysrör funkar i serie:

[länk]

Vad ska man tro?
Håller på att byta i vårt badrum också med två 18W T8:or. Köpte inte dessa men andra från ClaesOhlsson(Led Tube T8) själva(Glimtändare ingick) och det skulle vart att bara byta. Nu blinkar rören järnet, alltså typ 35hz och man får epelepsi. Är detta vad som händer om man inte har 230V direkt?

Jag vet inte vad det beror på men tittar man på instruktionen så skall man bygga om armaturen till direktkoppling, alltså inte ett direkt byte så länge man har "tandem". Dom har instruktioner på svenska men schema på engelska så får nog ta och klura på vilket det är dom vill man skall använda.

• Gilla
infohouse
  • Laddar…
VillaFolene VillaFolene skrev:
Håller på att byta i vårt badrum också med två 18W T8:surprised:r. Köpte inte dessa men andra från ClaesOhlsson(Led Tube T8) själva(Glimtändare ingick) och det skulle vart att bara byta. Nu blinkar rören järnet, alltså typ 35hz och man får epelepsi. Är detta vad som händer om man inte har 230V direkt?

Jag vet inte vad det beror på men tittar man på instruktionen så skall man bygga om armaturen till direktkoppling, alltså inte ett direkt byte så länge man har "tandem". Dom har instruktioner på svenska men schema på engelska så får nog ta och klura på vilket det är dom vill man skall använda.
De flesta ledlysrör fungerar inte i serie utan man måste i det fallet bygga om armaturen.

Blev själv till slut tvungen och byta två lysrör när ett började blinka i julas och testade Ledvance som mycket riktigt fungerade i serie så har ny två Ledvance med medföljande led glimtändare de två är helt flimmerfria och två gamla hederliga lysrör i samma armatur, de är alltså seriekopplade två och två så behövde inte byta alla fyra på en gång. Dock känns det som de två Led lysrören lyser lite svagare än de gamla vanliga lysrören. Är glad att jag slapp byta armatur eller bygga om den så kan leva med lite svagare ljus, fördelen är istället att ledlysrören tänder direkt utan att blinka.

De som jag köpt och fungerar i serie utan ombyggnation är:
https://www.clasohlson.com/se/LED-Lysror-T8-6,6-W-Osram-SubstiTUBE-604-mm-varmvitt/p/36-9350-1

Dock måste man ha en armatur där det finns glimtändare till de gamla lysrören som man byter mot medföljande led starter, finns någon variant av armaturer med lysrör utan glimtändare och i de armaturerna fungerar inte led lysrören.

Redigerat:
  • Gilla
VillaFolene
  • Laddar…
Det som ser ut som glimtändare är inte glimtändare utan säkringar. Ena änden på röret är en ren kortslutning. Egentligen räcker det med spänning på ena änden av röret.

• Gilla
infohouse
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det som ser ut som glimtändare är inte glimtändare utan säkringar. Ena änden på röret är en ren kortslutning. Egentligen räcker det med spänning på ena änden av röret.
Köper man ny led lysrörs armaturer så verkar dessa säkringar inbyggda de finns inte med i följande armatur exempelvis: https://www.clasohlson.com/se/p/36-7569
däremot verkar ledlysrören vara identiska för att man ska kunna använda samma ledlysrör till både nya och gamla armaturer.

Dessa säkringar behövs inte. Du har aldrig extra säkringar till andra lampor.

kisumisu
D Daniel 109 skrev:
Dessa säkringar behövs inte. Du har aldrig extra säkringar till andra lampor.
Intressant.

Du som nu kan det här. Vad gör vanliga glimtändare. Som jag förstått "kortsluter" dessa kretsen tillfälligt så lysröret blir varmt och tänds?

Men vanliga lysrör har ju 4 pinnar 2 på varsin sida som aktiva. Sen finns det en "trafo" i armaturen.

Jag själv har gamla lampor i garaget där bla en lampa tog jordfelsbrytare om man hade lysrör där. Nu har jag en LED i den som fungerar 100%. Antar det "trafon" som paijat i armaturen? O dessa behövs ju inte längre till LED rör. 👌

En annan har börjat konsta att sen plötsligt brummar och lysröret bara lyser på sidorna litegrann. Sen när man skruvar bort glimtändaren så tänds lampan helt plötsligt. Men samma process om man stänger av lampan🤔

Sen har jag undrat att vad skulle hända om man inte bytte bort glimtändaren och satte in ledrör skulle den gå sönder eller kortslutas? Detsamma om man hade haft ledglim tändare och vanligt lysrör som du kallar säkring hade ledglimtändare säkring bara löst ut?

Dom seriekopplade glimtändarnda verkar fungera på halva mängden ström just för att dessa är seriekopplade.
Det också intressant att man ens har seriekopplat då ett trasigt rör påverkar den andra och om man skulle vilja ha lite mindre ljus hade man kunnat bara skruva ut ett av rören men går ju inte när det är i serie.

Undra hur de fungerar i USA och andra länder som har mindre kräm i uttagen? Är där rören enskilt kopplade?
Där verkar även lysrören förlora i bara ljusstyrka medans här i Europa börjar dessa tillslut blinka när de gjort sitt!

Redigerat:
  • Gilla
infohouse
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Näe, det är inte säkringar det är en bypass bara

• Gilla
infohouse och 1 till
  • Laddar…
Det ska vara en säkring men den bara bypassar strömmen till andra änden, enligt han som ”uppfunnit” det hela så blev visst ESV gladare av säkringen.
Som det är skrivet så går det att koppla in 230 V i ena änden MEN vänder man röret fel så löser säkringen då det blir generalkortis

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.