S
Jag har fyra tak-spotar med GU10 lampor. Alla fyra drivs med en rörelsevakt enligt bild.

Historiskt 50 W halogen. Efterhand som de brunnit slut har jag bytt ut dem mot LED GU10 (dimbara, men dimmar ej dem). Det som händer nu efter att sista halogen är utbytt mot LED är att de lyser svagt när rörelsevakten borde ha brutit spänningen.

Jag gissar att det har med den väsentligt minskade belastningen med LED att göra. Stämmer ? Finns det ett enkelt sätt att kompensera detta, förutom att leta upp en gammal halogen att återanvända ?

• En vit rörelsevakt monterad på en vägg, använd för att styra tak-spotar med LED-lampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är dom gamla 230 V halogen, så blir det att ha 230 V LED. Sen se vad minsta Belastning är på din rörelsdeckare. Kanske behöver bytas eller en puck bakom den som styrs av rörelsedeckaren. Men blir då liksom kaka på kaka, bäst att byta deckaren till en som kan ta den mindre belastningen direkt.

• Gilla
Snurrespratt
  • Laddar…
När jag mekade ihop en pannlampa i LED (byggsats med beskrivning) för snart 20 år sedan med laddbart litiumbatteri så krävdes något som kallades typ "kostant-last" (kanske ett motstånd eller liknande) som ingick i systemet. Troligen för att resten av styrningen av elektroniken skulle "känna av" om det var på/av i kretsen (om jag minns förklaringen korrekt).

Sedan har jag haft liknande upplevelse som beskrivs när jag bytte från 12 V G4 halogen till G4 LED "ljuskällor" i armaturen till badrumsskåpet, att det svajade lite, om det ville tända eller inte. Jag vet inte om det var i den inbyggda transformatorn från 230 V till 12V som var olämplig för LED 12 V eller om det var något annat, men om jag hade två LED var det mycket tveksamt, men en halogen och en LED mycket mer stabilt (så något med hur belastningen blev verkade påverka).

Därefter bytte jag hela spot-armaturen till en led som skulle ersätta äldre 12 V halogen-spot, och det fungerade utmärkt (kanske sitter det en "konstantlast" monterat i dessa, eller något annat fiffigt?
Dock verkade det som att det kanske var av betydelse att LED hamnade korrekt i +/- till lampan i kretsen (med bägge? det var två i ett skåp och två skåp med separata transformatorer till 12 V kretsar då).

Så visst spelar det roll vad och hur man gör med LED i gamla system för halogen (Sorry, ursäkta att jag inte vet hur du ska göra).

Ja, den där modellen av rörelsevakt är utan nolla och kräver därför en minsta belastning för att klara sin egen strömförsörjning.

Du kan byta till en annan som funkar med LED, möjligen behöver det dras fram en nolla om det saknas.

D
När jag hade liknande problem drog jag fram en nolltråd till rörelsevakten som också byttes ut till en som ville ha nolla. Då funkade det med LED.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.