HejP Partamp skrev:
Du måste bila mera så att du får fram en skarv. Vad du har nu är en liten plastbit som var krymt på gjutjärnsbrunnen
Ok, men plaströret är 400 mm lång. Jag tänkte att om jag får bort den sista biten av den gamla gjutjärnsbrunnen kan jag sticka in den nya brunnen och sedan sätta på en gummimuff efter att ha bilat bort mer o frilagt plaströret.
Kan jag slå isönder den gamla brunnsröret utan att ha sönder plaströret? Betongen borde skydda plaströret så det inte spricker? Eller kan jag såga sönder den gamla brunnen med en tigersåg utan att skada plaströret?
Hur är enklast att få bort röret av gjutjärn som sitter kvar inne i plaströret?
Kan jag slå isönder den gamla brunnsröret utan att ha sönder plaströret? Betongen borde skydda plaströret så det inte spricker? Eller kan jag såga sönder den gamla brunnen med en tigersåg utan att skada plaströret?
Hur är enklast att få bort röret av gjutjärn som sitter kvar inne i plaströret?
HejP Partamp skrev:Ok, men plaströret är 400 mm lång. Jag tänkte att om jag får bort den sista biten av den gamla gjutjärnsbrunnen kan jag sticka in den nya brunnen och sedan sätta på en gummimuff efter att ha bilat bort mer o frilagt plaströret.
Kan jag slå isönder den gamla brunnsröret utan att ha sönder plaströret? Betongen borde skydda plaströret så det inte spricker? Eller kan jag såga sönder den gamla brunnen med en tigersåg utan att skada plaströret?
Hur är enklast att få bort röret av gjutjärn som sitter kvar inne i plaströret?
Det är bara och bila mera.
Du har en skarv till.
Gjutjärn brunnar har en påkrymt plast rör bit så du måste hitta nästa skarv. Din lösning funkar nog också men du har större risk för läckage
Antagligen är ditt hus byggt på 70 talet så du har samma plaströr som jag . Alltså det som kallas äggskalsrör. Spricker lätt.
Jag har just bytt min ena brunn och den andra är bortbilad men jag har inte hunnit gjuta in den nya än. Stort hål i tvättstuge golvet
MVH
Tony
Ursäkta sent svar.P Partamp skrev:
Vid nästa skarv så vrider du loss plaströret.
Då kan du stoppa in nya plaströr som går mot brunnen
Nu har jag knackat fram nästa skarv och även den sitter fastlimmad i ett liknande plaströr. Plaströret är inte skört men segt. Hur ska jag få bort det utan att förstöra röret som den sitter i? Någon som vet eller gjort något liknande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Ta ett bågfilsblad och gör ett snitt på insidan men var försiktig där tätningsringen sitter. Har du kommit precis nästan igenom går det nog att fläka upp och spräcka resten.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Ja jag har gjort på samma sätt. Det handlar ju bara om att dela röret, sen släpper ju passningen så att säga. Då är det bara dra ut den sen.
Klicka här för att svara
