Har knackat bort större delen av en gjutjärnsbrunn i duschen men sista delen som går in i en plastmuff sitter stenhårt. Kan man knacka loss den utan att plastmuffen går sönder? Några tips? Funkar värmepistol?

Delvis borttagen gjutjärnsbrunn i duschen med en synlig plastmuff, omgivet av klinkergolv och bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
P Partamp skrev:
Har knackat bort större delen av en gjutjärnsbrunn i duschen men sista delen som går in i en plastmuff sitter stenhårt. Kan man knacka loss den utan att plastmuffen går sönder? Några tips? Funkar värmepistol?

[bild]
Hej
Du måste bila mera så att du får fram en skarv. Vad du har nu är en liten plastbit som var krymt på gjutjärnsbrunnen

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Ok, men plaströret är 400 mm lång. Jag tänkte att om jag får bort den sista biten av den gamla gjutjärnsbrunnen kan jag sticka in den nya brunnen och sedan sätta på en gummimuff efter att ha bilat bort mer o frilagt plaströret.

Kan jag slå isönder den gamla brunnsröret utan att ha sönder plaströret? Betongen borde skydda plaströret så det inte spricker? Eller kan jag såga sönder den gamla brunnen med en tigersåg utan att skada plaströret?

Hur är enklast att få bort röret av gjutjärn som sitter kvar inne i plaströret?

P Partamp skrev:
Ok, men plaströret är 400 mm lång. Jag tänkte att om jag får bort den sista biten av den gamla gjutjärnsbrunnen kan jag sticka in den nya brunnen och sedan sätta på en gummimuff efter att ha bilat bort mer o frilagt plaströret.

Kan jag slå isönder den gamla brunnsröret utan att ha sönder plaströret? Betongen borde skydda plaströret så det inte spricker? Eller kan jag såga sönder den gamla brunnen med en tigersåg utan att skada plaströret?

Hur är enklast att få bort röret av gjutjärn som sitter kvar inne i plaströret?
Hej
Det är bara och bila mera.
Du har en skarv till.
Gjutjärn brunnar har en påkrymt plast rör bit så du måste hitta nästa skarv. Din lösning funkar nog också men du har större risk för läckage
Antagligen är ditt hus byggt på 70 talet så du har samma plaströr som jag . Alltså det som kallas äggskalsrör. Spricker lätt.
Jag har just bytt min ena brunn och den andra är bortbilad men jag har inte hunnit gjuta in den nya än. Stort hål i tvättstuge golvet
MVH
Tony

Hur menar du? Om jag bilar mer och kommer till nästa skarv, ska jag kapa röret där? Det finns varianter på gumminipplar som kanske funkar men då måste den nya plastbrunnen vara 50mm istället?

P Partamp skrev:
Hur menar du? Om jag bilar mer och kommer till nästa skarv, ska jag kapa röret där? Det finns varianter på gumminipplar som kanske funkar men då måste den nya plastbrunnen vara 50mm istället?
Ursäkta sent svar.
Vid nästa skarv så vrider du loss plaströret.
Då kan du stoppa in nya plaströr som går mot brunnen

Nu har jag knackat fram nästa skarv och även den sitter fastlimmad i ett liknande plaströr. Plaströret är inte skört men segt. Hur ska jag få bort det utan att förstöra röret som den sitter i? Någon som vet eller gjort något liknande? Delvis avlägsnat, segt plaströr limmat fast i ett annat rör, omgivet av rörfragment och betong, med kakel i förgrunden.
Skapa konto
Skarv av plaströr fastlimmad i betong, frammecklad och delvis synlig i rörgenomföring.
Skapa konto

• Gilla
Turbin
  • Laddar…
Ta ett bågfilsblad och gör ett snitt på insidan men var försiktig där tätningsringen sitter. Har du kommit precis nästan igenom går det nog att fläka upp och spräcka resten.

• Gilla
Turbin
  • Laddar…
Ok. Tack för tipset. Har du själv gjort något liknande?

Ja jag har gjort på samma sätt. Det handlar ju bara om att dela röret, sen släpper ju passningen så att säga. Då är det bara dra ut den sen.

• Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
Håller med

Ni har helt rätt. Lätt som en plätt när man hade gjort en skåra som nästan gick igenom!
Tack för tips.

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.