13 751 läst ·
60 svar
14k läst
60 svar
Byte av vattenmätare - Vattenlev. kräver åtgärd först
Rörmokare här. Jag skulle rekommendera att ta in en rörmokare för det. Jag skulle rekommendera att byta ventilerna när du ändå håller på och det kräver förmodligen lite ombyggnation. Du har slang på inkommande sida och den kan rörmokaren förmodligen klämma vilket underlättar då man inte behöver blanda in mtsv för att stänga i gatan.Kjellstrand skrev:
Hej,
Enligt vattenbolaget så har jag en föråldrad installation. Det ska finnas en konsol bakom vattenmätaren innan han gör utbytet. Han sa att jag skulle ringa en VVSare som bytar ut allt, stänga av vattnet från gatan etc.
Ska man ringa en VVSare byta ut allt bara för att det är "nice" eller räcker det att jag köper en konsol, stänger ventilerna och gör det själv så att teknikern får lov att byta mätaren?
Är äldre delar en risk?
Ser ut att vara ett rätt lätt jobb för en röris i alla fall så borde inte vara så dyrt. Cirka 6000 för arbete och material kanske
Tack för allt engagemang, min samlade bedömning säger mig att jag inte ska pilla på det.
Jag pratade med grannarna och alla hade konsoler installerade redan.
Som ni kan se så är den vattenmätaren inte jättegammal. Tror den är 5-8 år max. Då va det tydligen inget krav med konsol?
Får ju hoppas att gatukranen är intakt så det blir ett smidigt jobb 😂
Jag pratade med grannarna och alla hade konsoler installerade redan.
Som ni kan se så är den vattenmätaren inte jättegammal. Tror den är 5-8 år max. Då va det tydligen inget krav med konsol?
Får ju hoppas att gatukranen är intakt så det blir ett smidigt jobb 😂
kraven om vattenmätarkonsoll har funnits rätt länge men regelefterlevnaden har väl inte alltid varit den bästa och ibland blundar den som ska byta mätaren för allt och smackar dit grejerna fast det egentligen är fel.. särskillt om kranar och allt är fräscht och allt verkar sitta bra ändå..
Men nu börjar det synas att det är gammalt och dags att göra nåt..
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 689 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 689 inlägg
Det verkar variera från kommun till kommun. Jag fick min mätare bytt hösten -24 utan att behöva uppgradera till konsoll, var dock inte dags för byte i området utan var för att min mätare från 2018 slutat fungera. Jag har senare själv bytt avstängningen efter mätaren (så att jag har en lättmanövrerad spak som garanterat sluter tätt) men har inga planer på att göra något med den innan så länge det fungerar och ingen kräver något.
Håller med om detta. Det är bara att bita i det sura äpplet.P polaris78 skrev:kraven om vattenmätarkonsoll har funnits rätt länge men regelefterlevnaden har väl inte alltid varit den bästa och ibland blundar den som ska byta mätaren för allt och smackar dit grejerna fast det egentligen är fel.. särskillt om kranar och allt är fräscht och allt verkar sitta bra ändå..
Jag blev ombedd att montera konsol på väggen innan mätarbyte. Då skulle först en rörmokare dra om rören från uppåtgående slang där mätaren sitter till en sidomonterad konsol ovanför ett värmeelement och sedan ett rör tillbaka mot det uppåtgående röret. Efter rörmokarens inspektion beslöt han att bäst vore att sätta ny mätare på uppåtgående rör med nya kulventiler före och efter. Som tidigare men med nya kranar och mätare. Blev ju bättre än om mätarmannen fått bestämma.
Jag hade börjat med att titta på ventilen i gatan och test hur manövrerbar den verkar vara.
Är den helt omöjlig så kan man åka och köpa kolsyreis och frysa inkommande någonstans.
Men det förutsätter att man har allt hemma, när kopplingarna lossas så ska en kran monteras omedelbart... annars blir det blött
Är den helt omöjlig så kan man åka och köpa kolsyreis och frysa inkommande någonstans.
Men det förutsätter att man har allt hemma, när kopplingarna lossas så ska en kran monteras omedelbart... annars blir det blött
Du bör nog stänga av vattnet ordentligt och inte försöka med att frysa röret, ofta blir det överraskningar när man börjar skruva på såpass gamla rör.A Alexn72 skrev:Jag hade börjat med att titta på ventilen i gatan och test hur manövrerbar den verkar vara.
Så här såg inkommande ut hemma hos mig, hus byggt -47 och inget gjort sedan dess 😟.
Medlem
· Västernorrland
· 12 060 inlägg
ts har som sagt plastslang och den kan man klämma tät. Man behöver då inte röra nåt i backen.
Ni är väl kranen ute i gatan kommunens egendom å dom brukar oftast inte vilja att privatpersoner håller på å rör den. Vet ett fall här då en privatperson drog av spindel på servisventilen å han fick stå för notan för bytetA Alexn72 skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 710 inlägg
"Har hört talats om ett fall" där det var kommunens egen personal som utförde bytet. Dom kom ungefär vid lunchtid och abonnenten erbjöd VA-gubben lunch när han var färdig. Bytet av vattenmätare var snabbt avklarat och ingen synpunkt väcktes på att det ej fanns någon konsoll. Dock var det ordning och reda på den hyffsat moderna installationen i övrigt.P polaris78 skrev:kraven om vattenmätarkonsoll har funnits rätt länge men regelefterlevnaden har väl inte alltid varit den bästa och ibland blundar den som ska byta mätaren för allt och smackar dit grejerna fast det egentligen är fel.. särskillt om kranar och allt är fräscht och allt verkar sitta bra ändå..
Gjorde snarligt resa själv förra året. Förvisso har jag godkänd konsol, men på helt fel ställe ( https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-2203#post-6336448 ). Skulle säga att det där fixar en normalt händig människa som har lite erfarenhet av att koppla vatten.
Som tidigare nämnt är det eventuellt en udda storlek på inkommande slang, om det så är fallet så skulle jag inte ge mig på den kopplingen utan byggt vidare med gängade bitar från den istället.
Avstämning beställer man av va-bolaget, i mitt fall var det gratis och de var på plats 30 minuter efter att jag ringde till dem.
Som tidigare nämnt är det eventuellt en udda storlek på inkommande slang, om det så är fallet så skulle jag inte ge mig på den kopplingen utan byggt vidare med gängade bitar från den istället.
Avstämning beställer man av va-bolaget, i mitt fall var det gratis och de var på plats 30 minuter efter att jag ringde till dem.
Fick mätaren bytt för en månad sen. Först kom det ett brev om att det skulle finnas en konsoll och avstängningar före och efter mätaren som fungerar för att dom ska göra mätarbytet.
Jag tog ett kort på bef. mätare och skickade till kommunen med följande text: kräver ni konsoll får ni skicka en till mig så monterar jag upp den.
Fick dagen efter ett samtal från ansvarig som undrade vad jag menade, förklarade att enligt brevet så skulle det finnas konsoll men det står inget om vem som ska betala den! Fick då förklaringen att det skulle jag göra så jag frågade varför det skulle finnas en konsoll. Svaret var att mätaren skulle sitta fast ordentligt så jag påpekade att hos mig kommer det ett 3/4" galvat rör genom väggen, där har jag satt en 90 graders böj uppåt och sen en riktig kulkikskran. Sen sitter mätaren direkt på kranen. Det kan nog inte bli mycket stabilare än så. Då påpekade han att det inte fanns någon avstängning efter mätaren, såklart frågade jag varför det behövdes. Jag frågade om det var för att inte montörerna skulle få blöta strumpor och det höll han med om. Jag sa då att dom får söla hur mycket vatten dom vill, jag har våtdamsugare och trasor. Då tyckte han att röret efter mätaren var dåligt fastsatt så då undrade jag hur dom ska kunna byta mätare om rören sitter stumt på bägge sidor av mätaren. Nu börjar stämmningen bli lite dålig så han la på med orden "jaja, dom som byter mätare får bestämma om dom vill göra jobbet"
Dagen i ära kom och jag stängde av vattnet, lossade röret efter mätaren och tömde ledningarna i en hink. Torkade upp det lilla vattnet som kommit på golvet.
Mätarbytarna var hur nöjda som helst och bytte mätaren på 3 minuter.
Jag tog ett kort på bef. mätare och skickade till kommunen med följande text: kräver ni konsoll får ni skicka en till mig så monterar jag upp den.
Fick dagen efter ett samtal från ansvarig som undrade vad jag menade, förklarade att enligt brevet så skulle det finnas konsoll men det står inget om vem som ska betala den! Fick då förklaringen att det skulle jag göra så jag frågade varför det skulle finnas en konsoll. Svaret var att mätaren skulle sitta fast ordentligt så jag påpekade att hos mig kommer det ett 3/4" galvat rör genom väggen, där har jag satt en 90 graders böj uppåt och sen en riktig kulkikskran. Sen sitter mätaren direkt på kranen. Det kan nog inte bli mycket stabilare än så. Då påpekade han att det inte fanns någon avstängning efter mätaren, såklart frågade jag varför det behövdes. Jag frågade om det var för att inte montörerna skulle få blöta strumpor och det höll han med om. Jag sa då att dom får söla hur mycket vatten dom vill, jag har våtdamsugare och trasor. Då tyckte han att röret efter mätaren var dåligt fastsatt så då undrade jag hur dom ska kunna byta mätare om rören sitter stumt på bägge sidor av mätaren. Nu börjar stämmningen bli lite dålig så han la på med orden "jaja, dom som byter mätare får bestämma om dom vill göra jobbet"
Dagen i ära kom och jag stängde av vattnet, lossade röret efter mätaren och tömde ledningarna i en hink. Torkade upp det lilla vattnet som kommit på golvet.
Mätarbytarna var hur nöjda som helst och bytte mätaren på 3 minuter.
Ja, detta är en risk! Byt ut rubbet med nya avstängningar. Nuvarande håller garanterat inte tätt. Är det pem eller pel-slang på inkommande kan rörisen klämma slangen. Annars måste kommunen komma och stänga i gatan.Kjellstrand skrev:
Hej,
Enligt vattenbolaget så har jag en föråldrad installation. Det ska finnas en konsol bakom vattenmätaren innan han gör utbytet. Han sa att jag skulle ringa en VVSare som bytar ut allt, stänga av vattnet från gatan etc.
Ska man ringa en VVSare byta ut allt bara för att det är "nice" eller räcker det att jag köper en konsol, stänger ventilerna och gör det själv så att teknikern får lov att byta mätaren?
Är äldre delar en risk?