13 612 läst ·
60 svar
14k läst
60 svar
Byte av vattenmätare - Vattenlev. kräver åtgärd först
Hej. Äldre delar är alltid en risk och det är enligt mig dumt att chansa. En ny konsol med nya ventiler skruvas fast i väggen bakom, och dom gamla ventilerna tas bort, även om dom fungerar. Anledningen är att om den första ventilen inne i huset börjar läcka så måste kommunen eller motsvarande komma och stänga i gatan, och en gammal kikslidsventil som det heter kommer börja läcka förr eller senare. Inkommande vatten är en PEM slang som man klipper av under gamla kopplingen och där går monterar man en PRK med kopparövergång och sen drar det vidare snyggt o prydligt till din nya va konsol. Mitt råd är att låta en vvs montör göra jobbet så det blir rätt gjort, de e dumt att chansa med inkommande vatten. MvhKjellstrand skrev:
Hej,
Enligt vattenbolaget så har jag en föråldrad installation. Det ska finnas en konsol bakom vattenmätaren innan han gör utbytet. Han sa att jag skulle ringa en VVSare som bytar ut allt, stänga av vattnet från gatan etc.
Ska man ringa en VVSare byta ut allt bara för att det är "nice" eller räcker det att jag köper en konsol, stänger ventilerna och gör det själv så att teknikern får lov att byta mätaren?
Är äldre delar en risk?
En regel… man använder rördelar och bygger in konsolen mot vägg. De e jättedumt att uppmuntra folk till att göra sånt här själva när det kan gå fullständigt åt he..ete.Intet skrev:
Man gör som man vill. Vill TS sätta en distans bakom, gör han det. Vill han använda vinklar gör han det. Båda två fyller samma funktion.V Vvs montör skrev:
Hur kan det gå "fullständigt åt he..ete." mer än vanligt?
Undrar VVS montör
Om man inte vet exakt vad man gör så kan det lätt gå åt helvete, o att koppla inkommande vatten själv utan kunskap om vad man håller på med är jätte dumt. Självklart gör man som man vill, men att ha konsolen på en stor regel kommer se oprofessionellt och fult ut. Aldrig någonsin skulle jag som yrkesman rekommendera ngt liknande. Men man e olika, känner du att du som montör kan stå för den rekommendationen så e de upp till dig.Intet skrev:
Mycket av det som erbjuds utgår från hur mycket pengar jag/företaget kan tjäna på uppdraget, det är inte fråga om kundens behov eller att kostnaden för kunden ökar. Det är en girig bransch vi talar om. Tyvärr är det inte kvaliten på arbetet som är focus utan hur många kronor man kan roffa åt sig.V Vvs montör skrev:Hej. Äldre delar är alltid en risk och det är enligt mig dumt att chansa. En ny konsol med nya ventiler skruvas fast i väggen bakom, och dom gamla ventilerna tas bort, även om dom fungerar. Anledningen är att om den första ventilen inne i huset börjar läcka så måste kommunen eller motsvarande komma och stänga i gatan, och en gammal kikslidsventil som det heter kommer börja läcka förr eller senare. Inkommande vatten är en PEM slang som man klipper av under gamla kopplingen och där går monterar man en PRK med kopparövergång och sen drar det vidare snyggt o prydligt till din nya va konsol. Mitt råd är att låta en vvs montör göra jobbet så det blir rätt gjort, de e dumt att chansa med inkommande vatten. Mvh
Jag har klurat ut att om jag jobbar ärligt och kostnadseffektivt och lämnar ett snyggt och prydligt jobb efter mig, så har jag en återkommande kund som dessutom pratar gott om mig och företaget. Ett gott rykte är bästa reklamen och det har fungerat väldigt bra för mig.S Soning skrev:
Sålänge TS kopplar på efter den första ventilen, som någon påstod, skulle "garanterat läcka", så behöver man inte veta "exakt vad man gör". Det räcker med normal försiktighet.V Vvs montör skrev:Om man inte vet exakt vad man gör så kan det lätt gå åt helvete, o att koppla inkommande vatten själv utan kunskap om vad man håller på med är jätte dumt. Självklart gör man som man vill, men att ha konsolen på en stor regel kommer se oprofessionellt och fult ut. Aldrig någonsin skulle jag som yrkesman rekommendera ngt liknande. Men man e olika, känner du att du som montör kan stå för den rekommendationen så e de upp till dig.
Nu kanske TS inte är intresserad av ett estetiskt professionellt resultat med, för funktionen skull onödigt många kopplingar som ökar kostnaden och arbetsinsatsen. Han kanske är helt nöjd med en bit 45x70 regel eller något annat han har liggandes.
Att du som hantverkare vill och bör lämna ett prydligt jobb efter dig är en helt annan sak. För dels är ditt utförda arbete din referens och dels tjänar du mer pengar på fler delar och längre tid.
Men som sagt. TS prioriterar kanske annat.
Redigerat:
Jo, man behöver veta exakt vad man gör, eftersom kopplingar kan börja krypa och läcka, och i värsta fall slå isär.Intet skrev:
Sålänge TS kopplar på efter den första ventilen, som någon påstod, skulle "garanterat läcka", så behöver man inte veta "exakt vad man gör". Det räcker med normal försiktighet.
Nu kanske TS inte är intresserad av ett estetiskt professionellt resultat med, för funktionen skull onödigt många kopplingar som ökar kostnaden och arbetsinsatsen. Han kanske är helt nöjd med en bit 45x70 regel eller något annat han har liggandes.
Att du som hantverkare vill och bör lämna ett prydligt jobb efter dig är en helt annan sak. För dels är ditt utförda arbete din referens och dels käkar du mer pengar på fler delar och längre tid.
Men som sagt. TS prioriterar kanske annat.
Snälla nån! Rörläggeri är ingen raketvetenskap. Det är enkel fysik. Grunden är flera hundra år gammal.V Vvs montör skrev:
Kruxet är att veta vilka delar som finns tillgängliga. I TS fall är inte heller det ett problem.
Dramatisera inte så förskräckligt. Det hjälper kanske dig men inte TS.
Det stora problemet blir när Kommunen eller någon annan ska stänga av i gatan. I regel utförs ingen återkommande motionering av dessa ventiler utan ofta slutar det med uppgrävning i gatan för att åtgärda ventilen.V Vvs montör skrev:Hej. Äldre delar är alltid en risk och det är enligt mig dumt att chansa. En ny konsol med nya ventiler skruvas fast i väggen bakom, och dom gamla ventilerna tas bort, även om dom fungerar. Anledningen är att om den första ventilen inne i huset börjar läcka så måste kommunen eller motsvarande komma och stänga i gatan, och en gammal kikslidsventil som det heter kommer börja läcka förr eller senare. Inkommande vatten är en PEM slang som man klipper av under gamla kopplingen och där går monterar man en PRK med kopparövergång och sen drar det vidare snyggt o prydligt till din nya va konsol. Mitt råd är att låta en vvs montör göra jobbet så det blir rätt gjort, de e dumt att chansa med inkommande vatten. Mvh
Nä klassiskt. Här i mitt villaområde insåg de att det var dags i höstas och bytte alla ventiler på en gång. Enstaka hade bytts vid behov men de övriga var ju 50 år gamla så det var nog dags.S Soning skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Om inte de nya ventilerna motioneras blir det väl samma problem med dem efter ett par decennier? Vad heter verktyget som man använder för att öppna och stänga moderna servisventiler (byttes på min gata 2023-2024)?