Här hade kommunen upphandlat utbyte av mätare och montering av konsoll, som jag saknade.
Efter ROT så blev det 300:- dyrare än om jag skulle köpt konsollen och gjort jobbet själv..

I ditt fall så hade jag nog beställt en konsoll på nätet och monterat själv.
Även om ventilerna inte tätar helt så kommer det inte mer än droppar.
Stäng ventilerna och öppna en kran så ser du hur stort ev läckage är.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Nuvarande håller garanterat inte tätt
Trams. Om det vet du inte ett smack. Skulle det droppa lite, är det bara att ställa en bytta under, under tiden.
Det ser ut som om konsolen kommer att behöva en regel bakom då avståndet till vägg verkar stort.
 
Enligt mig är konsol och kranar delar av en hopbyggd enhet med mätaren och det är vad vattenleverantören ska byta ut åt abonnenterna. Där jag bor är det ett ständigt problem att folk uppmanas ge tillträde till byte av vattenmätare för att sen få höra att det går ju inte för du har ju inte monterat nån konsol. Oansvarigt av vattenleverantör att inte tillse och handla upp det som behövs
 
I Uppsala håller det kommunala vattenbolsget på med byte av vattenmätare. Även här har de steppat upp kravet på konsol. Men om man i samband med konsollmontaget behöver stänga av inkommande vatten ”i gatan”, tar vattenbolaget inget betalt för det. Kan vara värt att kolla upp!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Ser ut att du precis som jag har en "gammal" idag icke standard dimension på inkommande plastslang.
Visst det går fixa rätt själv, men jag rekommenderar att köra via VVS firma då det KAN vara svårt att hitta fäste som passar.
Jag anlitade VVS firma just pga det.
Finns att köpa på Amazon.
Köpte själv där för ca 300:- o monterade in den själv.
 
P peoss skrev:
Finns att köpa på Amazon.
Köpte själv där för ca 300:- o monterade in den själv.
Mjo, men kombon fel dimension och ev stora kostnader om du rör ventilen i gatan ... bättre att ta in VVS:are för just det jobbet.
( stänger man av ventilen i gatan själv och den går sönder så är det du som får stå för kostnaden att laga den som kan bli riktigt stor då det är kommunen som äger ventilen och du har olovligen pillat på ventilen)

Kostnaden för min del att göra samma jobb som TS, dvs byta två ventiler och in med konsol + VVS jobb gick förra året på 2800:-
Helt klart värt pengarna
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Mjo, men kombon fel dimension och ev stora kostnader om du rör ventilen i gatan ... bättre att ta in VVS:are för just det jobbet.
( stänger man av ventilen i gatan själv och den går sönder så är det du som får stå för kostnaden att laga den som kan bli riktigt stor då det är kommunen som äger ventilen och du har olovligen pillat på ventilen)

Kostnaden för min del att göra samma jobb som TS, dvs byta två ventiler och in med konsol + VVS jobb gick förra året på 2800:-
Helt klart värt pengarna
Det är till och med så att leverantören, i mitt fall Eskilstuna Energi och Miljö skriver att det är strängt förbjudet och medför skadeståndsansvar att olovligen öppna eller stänga servisventilen.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Det är till och med så att leverantören, i mitt fall Eskilstuna Energi och Miljö skriver att det är strängt förbjudet och medför skadeståndsansvar att olovligen öppna eller stänga servisventilen.
Som i realiteten egentligen betyder att går nått sönder får du stå för alla kostnader att återställa.
Dvs kostnad för att stänga av områdets huvudvattenledning, bort med asfalt, gräva upp med grävmaskin (via entreprenadfirma), dit med VVSare att fixa nya ventil, återställa mark, ny asfalt etc etc

Och det är om du har tur... om du har otur och det blir ett stort vattenläckage pga att ventilen tokhavererar pga ålder och andra fastigheter blir drabbade ... då får du troligen så för det med ... och frågan är om nån försäkring gäller vid ett sådant tillfälle

Nä, min starka rekommendation är inte röra serviceventilen.
Troligen är ev skadestånd från leverantören är en liten summa om oturen är framme och ventilen går sönder och det blir ett stort vattenläckage
Visst, det kan tänkas att man även har nån gniden granne som filmar och skickar in/anmäler till leverantören och därvid få skadestånd med.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag hade börjat med att titta på ventilen i gatan och test hur manövrerbar den verkar vara.
Är den helt omöjlig så kan man åka och köpa kolsyreis och frysa inkommande någonstans.
Men det förutsätter att man har allt hemma, när kopplingarna lossas så ska en kran monteras omedelbart... annars blir det blött
Kolsyreis låter som en utmärkt lösning. Inget vatten kommer in medans du byter. Se bara till att du fryser en tillräckligt lång sträcka så vatten trycket inte flyttar på isen i röret.
 
Claes Sörmland
B Bitterhetsakademin skrev:
Det är till och med så att leverantören, i mitt fall Eskilstuna Energi och Miljö skriver att det är strängt förbjudet och medför skadeståndsansvar att olovligen öppna eller stänga servisventilen.
Skadeståndsansvar har man alltid för sina handlingar. Men det är inte absolut på det sättet som antyds. Kommunen lär nog få en svår process att visa på något skadeståndsansvar i MMD för att någon har stängt av en ventil som betjänar deras fastighet. Om ventilen inte fungerar så har ju kommunen uppenbart fallerat i sitt underhållsansvar av ventilen, ett lagkrav. Och det faller då knappast på den enskilde att stå för kostnader som kommunens har för underhåll av ventilen.

Lagregleringen kring skadeståndsansvaret finns i lagen om allmänna vattentjänster:

Lagtext om huvudmannens skadeståndsansvar enligt lagen om allmänna vattentjänster, paragraf 47 och 48.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Gatuarbete med uppgrävd sektion, verktyg och skyddsbarriärer vid reparation av vattenventil. Stenläggning och trädgård bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även jag fick krav på ny mätare och behövde installera konsol (väldigt mycket bättre då allt blir stabilare) 2024. Valde att VA syds entreprenör även skulle installera konsolen. Tur var det för när han skulle stänga vattnet i gatan gick ventilen sönder i stängt läge. Så de löste ventilbyte också och en dag senare hade jag ny ventil. De var väldigt vana att hantera liknande situationer så kan du välja vattenbolagets entreprenör så gör det!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Även jag fick krav på ny mätare och behövde installera konsol (väldigt mycket bättre då allt blir stabilare) 2024. Valde att VA syds entreprenör även skulle installera konsolen. Tur var det för när han skulle stänga vattnet i gatan gick ventilen sönder i stängt läge. Så de löste ventilbyte också och en dag senare hade jag ny ventil. De var väldigt vana att hantera liknande situationer så kan du välja vattenbolagets entreprenör så gör det!
"Kommunens entreprenör" Finns inget sådan i min kommun.
 
O Olaf3 skrev:
Enligt mig är konsol och kranar delar av en hopbyggd enhet med mätaren och det är vad vattenleverantören ska byta ut åt abonnenterna. Där jag bor är det ett ständigt problem att folk uppmanas ge tillträde till byte av vattenmätare för att sen få höra att det går ju inte för du har ju inte monterat nån konsol. Oansvarigt av vattenleverantör att inte tillse och handla upp det som behövs
Fastighetsägaren lånar ut plats för själva mätaren, allt efter överlämningspunkten är fastighetsägarens saker och ansvar (förutom själva vattenmätaren).
Överlämningspunkten för VA är oftast 0,5 meter utanför fastighetsgräns.

Det är precis likadant med mätarplatsen för elmätaren, allt efter överlämningspunkten är fastighetsägarens saker och ansvar.
Överlämningspunkten för elanslutningen är oftast serviskabelns anslutningsplinten vid mätarplatsen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Tur var det för när han skulle stänga vattnet i gatan gick ventilen sönder i stängt läge. Så de löste ventilbyte också och en dag senare hade jag ny ventil. De var väldigt vana att hantera liknande situationer så kan du välja vattenbolagets entreprenör så gör det!
Vi har tydligen väldigt gamla installationer i vårt område, de grejar och byter rör i gatan och vi har vid två tillfällen haft som en geyser några kvarter bort, mitt på gatan som plötsligt först haft en stor pöl och slutat med en fontän.

En granne hade för ganska många år sen nåt problem, de stängde servicen och då gick kranen sönder. De fick gräva upp gatan, ett hål vad jag minns inte bara nån halvmeter utan flera meter ned (vi har ganska kuperat där jag bor) och de höll på flera dar.

Ja, jag har konsoll, men gamla kranar. Plastslang som kommer in i huset så jag hoppas den delen är OK för mig. Jag har tänkt byta detta då jag dragit om allt annat vatten i huset efter konsolen, har både en extra enkelmanövrerad huvudkran och en vattenfelsbrytare. Jag tänker INTE försöka stänga av servicen själv - desstuom sitter den en bit ned så jag tror man måste ha nån speciell nyckel...
 
Kjellstrand Kjellstrand skrev:
Hej,

Enligt vattenbolaget så har jag en föråldrad installation. Det ska finnas en konsol bakom vattenmätaren innan han gör utbytet. Han sa att jag skulle ringa en VVSare som bytar ut allt, stänga av vattnet från gatan etc.

Ska man ringa en VVSare byta ut allt bara för att det är "nice" eller räcker det att jag köper en konsol, stänger ventilerna och gör det själv så att teknikern får lov att byta mätaren?

Är äldre delar en risk?
Bakgrunden är att lobbygrupper har suttit hos myndigheterna och påverkat lagstiftningen, ofta har myndighetens anställda ingen kunskap själva. Bakgrunden är att marknaden vill ha mera jobb. Det är inte så att bara för att du inte har en konsoll monterad att det är större läckage risk. Läckagerisken ökar däremot om man låser in alla rörelser i en rörledning. Om du har kunskap på området att själv åtgärda problemet kan du prata med kommunens ansvarige på området och få godkänt att själv montera konsollen. Ofta vill VVS företag byta ut fullt fungerande avstängningsventiler i samband med monteringen av konsoll vilket påverkar kostnaden för privatpersoner, ofta kostnader runt 10000 kr. En konsoll köper du för under 1000 kr om du kan göra arbetet själv är det ett stort + för plånboken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.