Hej och tack för alla kunniga kommentarer på detta forum.
Jag har beställt följande dimbara armatur:
https://black-white-art.com/product/askersund?ref_c=2
Armaturen styrs med en medflöjande fjärrkontroll. Den är för ljusstark i vårt rum, även i den lägsta dimringsinställningen och med varmt ljus.
På AliExpressag hittade jag samma trafo som sitter i armaturen och med medföljande fjärr. Det är nr.15.
https://www.aliexpress.com/item/32786966247.html?spm=a2g0o.placeorder.0.0.66c0321eaV0X1I&mp=1
Som ni ser har trafos 7-15 samma input voltage, samma output current och samma storlek. Det som skiljer är Power (Watt) och output voltage.
Skulle det fungera att jag byter till någon av de andra, exempelvis 8, 9 eller 10 för att få en mindre ljusstark armatur?
Jag har beställt följande dimbara armatur:
https://black-white-art.com/product/askersund?ref_c=2
Armaturen styrs med en medflöjande fjärrkontroll. Den är för ljusstark i vårt rum, även i den lägsta dimringsinställningen och med varmt ljus.
På AliExpressag hittade jag samma trafo som sitter i armaturen och med medföljande fjärr. Det är nr.15.
https://www.aliexpress.com/item/32786966247.html?spm=a2g0o.placeorder.0.0.66c0321eaV0X1I&mp=1
Som ni ser har trafos 7-15 samma input voltage, samma output current och samma storlek. Det som skiljer är Power (Watt) och output voltage.
Skulle det fungera att jag byter till någon av de andra, exempelvis 8, 9 eller 10 för att få en mindre ljusstark armatur?
Watt som anges på transformatorn är alltså vad den klarar av som maxlast - Det kommer inte att påverka hur mycket er armatur lyser...
Har ni en transformator som kom med armaturen på 110-120W (Nr15) och sätter dit någon av de andra kommer den med största sannolikhet inte att orka driva er armatur.
Har ni en transformator som kom med armaturen på 110-120W (Nr15) och sätter dit någon av de andra kommer den med största sannolikhet inte att orka driva er armatur.
Är du säker på att det är samma trafo i er armatur?
En bild på den som sitter i armaturen skulle underlätta så vi på forumet vet de exakta förutsättningarna - Dvs, en bild med all text som finns på befintlig transformator.
En bild på den som sitter i armaturen skulle underlätta så vi på forumet vet de exakta förutsättningarna - Dvs, en bild med all text som finns på befintlig transformator.
Och vilken modell på armatur är det ni har? Om transformatorn har en maxlast på 110-120W då armaturen finns att beställa med olika stora ringar och olika antal - 40cm 22w/60cm 34w/80cm 45w. Samt antalet ringar 1, 2, 3 eller 4?
Vad jag är ute efter är om den transformator du har idag är den den bör vara storleksmässigt. Hittar ingen detaljerad information om armaturen.
Vad jag är ute efter är om den transformator du har idag är den den bör vara storleksmässigt. Hittar ingen detaljerad information om armaturen.
Man skulle kunna dra slutsatsen att den endast drar 101w men det är ingen garanti. Jag är inte proffs på detta här är värt att nämna.U Uttern01 skrev:
Och nej, det går med största sannolikhet inte att byta mot en trafo med spannet 90-98w.
Det är mycket som spelar in, hur dem dimmas, spänningsreglering (vilket påverkar strömmen) eller strömreglering (vilket påverkar spänningen) eller båda.
En trafo med lägre watt kommer med största sannolikhet inte att orka driva hela kronan. En trafo med lägre spänning kanske medför att den inte lyser alls på lägsta då dioder har ett ganska litet spann då dem lyser (Typ 2,6-3,nått) på mobilen på ett möte så jag kan inte kolla direkt.
Återigen, en lägre spänning medför en större effektförbrukning i watt som då i sin tur gör att en mindre trafo inte fungerar.
Tänk att de där 370volten skall distribueras över samtliga dioder - Samma spänning över alla.
Om vi då tänker att du kanske har mariginalen på transformatorn (101->120w) så kan en lösning vara att lägga ett motstånd i serie med slingan för att marginellt minska den spänning som går över var diod. Men för att räkna på det så bör man veta hur mycket spänning som ligger över var diod (antalet) samt ett litet hum om förbrukning per diod ( antal watt/antalet) men det skulle då minska ljuset över elva spannet och frågan är hur stort man måste gå för att få den att lysa som ni vill och om transformatorn är kapabel att ta den extra lasten. En teori från min sida...
Luring detta där! ingen annan på forumet som har en idé!?
Klicka här för att svara