Hej!

Jag hoppas att någon av er har erfarenhet av detta, eller ännu bättre, är takläggare.

Jag behöver bygga om två vinkelrännor/ränndalar helt eftersom de är felaktigt installerade, samt byta ut lite råspånt som fuktskadats. Jag har haft takläcka. Varje ränna är ungefär 5 meter lång. Dessutom behöver många betongpannor tas bort runt området.

Materialkostnaden verkar rimlig enligt offerten. Arbetet ska utföras i Stockholmsområdet, och timpriset är rimligt. Byggkostnaden är dock 40 000 kr exklusive moms, och plåtkostnaden är 60 000 kr exklusive moms. Detta motsvarar 9 dagars jobb om det är två man som jobbar hela dagen.

Min fråga är om arbetskostnaden är rimlig för jobbet?

Jag frågade om det är två man som jobbar heltid, och då är priset ändå rimligt. Men de svarade inte på hur lång tid jobbet skulle ta eller hur många man som kommer att jobba samtidigt. De sa att det skulle ta 5-10 dagar. Jag förstår att de vill säkra sig och lägger på lite. Men om det nu är två man som jobbar heltid och blir klara på 5 dagar, då betalar man väldigt mycket mer.

Vill tillägga att det är ett lite mer komplext tak än vanligt också.

Tacksam för svar 🙏

Jag hade bett firman dela upp offerten innan jag försökte bedöma totalsumman. Be dem ange hur mycket skadat virke som ingår, ställning och åtkomst, lyft och återläggning av pannor, bortforsling, bemanning och tidsåtgång samt hur tillägg godkänns och prissätts. Då går det att jämföra samma omfattning med en andra offert.

U usamazf skrev:
Jag hade bett firman dela upp offerten innan jag försökte bedöma totalsumman. Be dem ange hur mycket skadat virke som ingår, ställning och åtkomst, lyft och återläggning av pannor, bortforsling, bemanning och tidsåtgång samt hur tillägg godkänns och prissätts. Då går det att jämföra samma omfattning med en andra offert.
De övriga kostnaderna verkar rimliga, men jag är lite osäker på arbetskostnaden. När jag räknar ihop priset/ timma och den totala arbetskostnaden kommer jag fram till att det krävs två personer som jobbar nio hela dagar.

Z Zoozaa skrev:
De övriga kostnaderna verkar rimliga, men jag är lite osäker på arbetskostnaden. När jag räknar ihop priset/ timma och den totala arbetskostnaden kommer jag fram till att det krävs två personer som jobbar nio hela dagar.
Jag förstår. Då hade jag bett dem redovisa kalkylen per yrkesdel: uppskattade timmar för bygg respektive plåt, antal personer i varje moment och om totalsumman är fast pris eller ska debiteras efter faktisk tid. Bygg- och plåtarbetet kan ha olika timpris och bemanning, så totalsumman går inte säkert att översätta till två personer i nio dagar utan den uppdelningen. Det ger också ett bättre underlag för en jämförbar andra offert.

U usamazf skrev:
Jag förstår. Då hade jag bett dem redovisa kalkylen per yrkesdel: uppskattade timmar för bygg respektive plåt, antal personer i varje moment och om totalsumman är fast pris eller ska debiteras efter faktisk tid. Bygg- och plåtarbetet kan ha olika timpris och bemanning, så totalsumman går inte säkert att översätta till två personer i nio dagar utan den uppdelningen. Det ger också ett bättre underlag för en jämförbar andra offert.
Har fått svaren. Jag undrar bara om priset är skäligt?

Z Zoozaa skrev:
Har fått svaren. Jag undrar bara om priset är skäligt?
Utifrån siffrorna du angett skulle jag inte kalla priset uppenbart oskäligt. 100 000 kr exkl. moms för två personer i nio åttatimmarsdagar motsvarar cirka 695 kr per arbetstimme, vilket går ihop med din bedömning att timpriset är rimligt. Om offerten är fast och arbetet blir klart snabbare prissätter firman även risk och ansvar. Mitt korta svar är därför: inte uppenbart oskäligt, men en likvärdig andra offert behövs för att avgöra om priset är marknadsmässigt.

• Gilla
Zoozaa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.