Hej,
Jag tänkte precis byta en strömbrytare i hallen men fastnade ganska snabbt..
I den nuvarande strömbrytare sitter det 7st kablar däremot skiljer sig markeringarna på strömbrytaren.
Finns det möjligtvis någon vänlig själ som skulle kunna förklara hur den nya strömbrytaren skall kopplas?
Jag tänkte precis byta en strömbrytare i hallen men fastnade ganska snabbt..
I den nuvarande strömbrytare sitter det 7st kablar däremot skiljer sig markeringarna på strömbrytaren.
Finns det möjligtvis någon vänlig själ som skulle kunna förklara hur den nya strömbrytaren skall kopplas?
De två blå (troligen nollor), samt de två gulgröna (jord) sitter i blindplintar.
Blindplintar är bara ”vanliga” skarvplint utan annan funktion.
Så skaffa två skarvplintar, tex Wago 221-412.
Edit:
Du har även fel typ av strömbrytare.
Den gamla är et trappströmbrytare.
Den nya är en korsströmbrytare (går visserligen att användas som trapp men onödigt).
Edit:
Den nya är en korsströmbrytare (går visserligen att användas som trapp men onödigt).
Demmpa skrev:
De två blå (troligen nollor), samt de två gulgröna (jord) sitter i blindplintar.
Edit:
Tack för hjälpen, det förklarar troligtvis varför de ser olika ut. Om jag då skulle vilja använda den nya korsströmbrytaren som trappströmbrytare, hur skulle jag då koppla in dessa kablar? Skall blå och gulgrön in i 2 och 3 sedan brun in i L och vit in i 1?
Klicka här för att svara