Tack. 😀 Och för att vara övertydlig: detta kan jag göra utan att stänga av något annat flöde?

Detta ska göras utan att stänga av nåt annat :)

• Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Har nu testat att släppa på ventilen. Verkar dock inte hjälpa. Har kollat golvbrunnen och det är tydligt att det är här läckaget är.

Såhär låter det vid ventilen, så jag antar att detta bekräftar mina misstankar:

https://youtu.be/g5u1hk0r0k8

Frågan är nu om jag ska ge mig på att byta själv eller låta VVS göra det för 1800:-

Det är inga problem att göra det själv, ta det lugnt och metodiskt bara. Och se till att ha rätt ventil och rätt verktyg hemma innan du börjar. Stänger du dessutom av beredaren kvällen innan så finns det inget varmvatten att bränna sig på om du inte lyckas få det riktigt tom/trycklöst. Lycka till! 👍🏼

• Gilla
Fishdoc och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Nja, inte rinner det ut många droppar om man stänger inkommande KV, oavsett som VVB är varm eller kall när man byter SÄK om man tappar ur övertrycket på VV i en blandare innan bytet.

Glöm dock inte att stänga blandaren som man tömde ur övertrycket på, så VVB inte får luft bakvägen via blandaren. Då kommer det massor med vatten flödandes med skållningsrisk som följd. I detta fall är ju frågan om beredaren hinner svalna ner till under 49º (skållningsgräns) över en natt?

• Gilla
NakiHoti och 1 till
  • Laddar…
Borde inte det gå att tvångskyla den genom att spola "varmvatten" med beredaren avstängd, dvs fylla den med nytt kallvatten som sänker temperaturen i beredaren? Är det förresten 50 grader som räknas som gräns för skållningsrisk? Vi har hetvattenslangar med 70 gradigt vatten för att spola golv etc på jobbet, det blir i och för sig rätt varmt om tassarna när man hållit i slangen och spolat en stund 😊

hsd
Vilken temperatur har Du i beredaren

Kommer få hjälp av svärfar att byta, känns bra. Nu är bara frågan var man hittar en sån här ventil?

Bor i Skåne, så jag KAN köra till Rinkaby om det skulle behövas, men om det går att hitta i Malmö/Lund-trakten så är det lite närmare. Nån som har tips? Har kollat Bauhaus, Jula etc, de verkar inte ha..

Det ska ju även tilläggas att man ska motionera säkerhetsventiler med jämna mellanrum. Då slipper man mycket krångel.

• Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Har hittat en ventil nu. Fanns som tur var en Rinkabybutik i malmö!

Killen där sa att det kan bli lite trixigt med ena röret, att det kanske behöver sågas av för att få loss den gamla.. vad säger experterna här? Har tagit ett par nya bilder:

IMG_20160718_174804.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160718_174750.jpg
Skapa konto

Krilleman
Han menade antagligen att du måste montera bort skvallerröret. Lossa bara på klämringen och demontera detta innan du börjar skruva loss själva säkerhetsventilen.

• Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Ok. Ja bilden jag visade honom var ej lika tydlig. Tack!

Tänkte avsluta tråden med att ventilen är utbytt och problemet är löst. Tack för alla svar!

• Gilla
jakeru och 6 till
  • Laddar…
  • Manometer och säkerhetsventil på en varmvattenledning med läckage.
    Skapa konto
Du behöver inte stänga vattnet för att byta säk ventil på värmen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.