8 653 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
byte av rappad fasad
Hallå, Jag har ett 1,5 planshus byggt 1929 med rappad fasad.
Knutarna har börjat falla isär och i resten är det mycket bom.
Jag måste snart göra något och misstänker att det enda sättet är att börja om från början.
Finns det ngn som har erfarenhet av en dylig operation, jag funderar mest på själva kostnaden för tillfället. Läste på forumet att ungefär 1000:-/m2 är att räkna med, kan det stämma och skiljer det sig ngt för rappad eller slät puts..
Och även om någon kan rekomendera ngt företag som gör ett bra jobb.
Mycket på en gång men en bråkdel av vad som snurrar runt i huvudet..
Knutarna har börjat falla isär och i resten är det mycket bom.
Jag måste snart göra något och misstänker att det enda sättet är att börja om från början.
Finns det ngn som har erfarenhet av en dylig operation, jag funderar mest på själva kostnaden för tillfället. Läste på forumet att ungefär 1000:-/m2 är att räkna med, kan det stämma och skiljer det sig ngt för rappad eller slät puts..
Och även om någon kan rekomendera ngt företag som gör ett bra jobb.
Mycket på en gång men en bråkdel av vad som snurrar runt i huvudet..
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Bra företag bör du kunna hitta på www.spef.org.
Det du har är antagligen en spritpusad vägg - stenar i utan på ca 5mm?
Den är något dyrare att göra än en slätputsad - mer material men man måste inte vara så noggran med underlaget.
1000:- är nog i underkant om du också skall ha en isolering... och dyrast är det i sthlm, annars skiljer det inte så mycket över landet...
Det du har är antagligen en spritpusad vägg - stenar i utan på ca 5mm?
Den är något dyrare att göra än en slätputsad - mer material men man måste inte vara så noggran med underlaget.
1000:- är nog i underkant om du också skall ha en isolering... och dyrast är det i sthlm, annars skiljer det inte så mycket över landet...
Hej, det där med 5mm stämmer nog ganska bra, du säger att 1000:- är i underkant vet du ungefär hur mycket i underkant. Har läst många svar som du lagt in, tycker det låter som du har full koll på vad du pratar om. Tänkte därför passa på att fråga om din åsikt om renoveringen. Fasaden ser ju ganska ok ut , det är just det här med att det är så mycket bom och avsaknad av färg. Knutarna däremot är bedrövliga. Vågar man chansa på att försöka laga enbart knutarna och måla eller är det som att tro att man ska vinna på travet??
BY the way Huset finns i dalsland. Dock en liten lättnad då kanske.
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Säkert inte dyrast i landet... kolla med Sten Bergstrand på Tenggrenstorpstegel i Vänersborg om han kan rekommendera någon entreprenör.
Är det bara taskig färg och dåliga hörnen skulle jag prova med att laga, men efter en sakkunnig bedömning.
Bom utan sprickor behöver inte tas ner om de inte är större än 0,5-1meter vad har du för underlag?
Vad kostnaden blir hänger ju också mycket på vad du kan komma överens med entreprenören om att göra själv.
Stora investeringar kan ju vara svåra att räkna hem beroende på var i Dalsland du bor
Lycke Till!
Är det bara taskig färg och dåliga hörnen skulle jag prova med att laga, men efter en sakkunnig bedömning.
Bom utan sprickor behöver inte tas ner om de inte är större än 0,5-1meter vad har du för underlag?
Vad kostnaden blir hänger ju också mycket på vad du kan komma överens med entreprenören om att göra själv.
Stora investeringar kan ju vara svåra att räkna hem beroende på var i Dalsland du bor
Lycke Till!
Stommen är är av trä.
En gnutta hopp tändes med de orden.
En gnutta hopp tändes med de orden.
Klicka här för att svara