769 läst ·
8 svar
769 läst
8 svar
Inga radiatorer på övervåningen
Hej, vi tittar på ett köpa ett hus som är lösvirkesbyggt på egen hand av nuvarande ägare 2001. Det är närmare 200kvm, står på betongplatta och har golvvärme på nedervåningen. Övervåningen däremot saknar helt radiatorer och ägarna menar att det helt enkelt inte behövts då värmen stiger uppåt och de inte upplevt det som något problem. En mindre del av huset är öppet till nock i anslutning till trappan så nånting kanske det ligger i det. Vad som samtidigt talar emot är att dom satt in en elradiator i ett av rummen då det annars blir för kallt om man har dörren stängd, där bodde tydligen något av barnen som ville ha dörren stängd jämt.
Vad säger expertisen, jag försöker googla men det verkar väldigt ovanligt att man inte har radiatorer över huvud taget på övervåningen? Samma expertis - vad säger ni om kostnaden att utöka värmesystemet till vattenburna radiatorer även på övervåningen? Värmen genereras idag av en Nibe 370 frånluftsvärmepump.
Vad säger expertisen, jag försöker googla men det verkar väldigt ovanligt att man inte har radiatorer över huvud taget på övervåningen? Samma expertis - vad säger ni om kostnaden att utöka värmesystemet till vattenburna radiatorer även på övervåningen? Värmen genereras idag av en Nibe 370 frånluftsvärmepump.
Bästa svaret
Absolut ska det finnas radiatorer eller golvvärme även på övervåningen. Man ska kunna ha dörrarna stängda och ändå ha 21 grader, inte 16 grader eller vad det blir utan. Man brukar grovt räkna mellan 8000 till 11000 kr per radiator inkl rördragningen.
Det beror på var i landet huset finns. Jag har visserligen ett par elradiatorer i övervåningen men de har aldrig använts på dessa 19 år. Har en öppning i trappan från bottenvåningen - och där står en pelletskamin ....
Ja det är sant, Stockholm gällde detta. Vad har du haft för temperatur på övervåningen då?yonna skrev:
Vi bodde 2år i vårt hus utan inkopplade element på övervåningen.
Var det riktigt kallt ute ställde jag fram 2st elelement. Men det var inte många dagar trots att vi bor utanför Umeå.
Nu har vi vattenburna radiatorer inkopplade. Gjorde jobbet själv och köpte materialet via en kompis som är rörmokare så det blev billigt.
Har ibland tänkt att man istället borde monterat en luftluftpump så man kan få kyla på sommaren.
Var det riktigt kallt ute ställde jag fram 2st elelement. Men det var inte många dagar trots att vi bor utanför Umeå.
Nu har vi vattenburna radiatorer inkopplade. Gjorde jobbet själv och köpte materialet via en kompis som är rörmokare så det blev billigt.
Har ibland tänkt att man istället borde monterat en luftluftpump så man kan få kyla på sommaren.
Fick offert på 9000kr per radiator inkopplat och klart på befintligt system. Vi valde golvvärme istället som klart värt mer jobb. Vi behövde ha elradiatorer på vintern, men väldigt lågt för ville ha svalt
Också tänkt tanken kring luftluft pump istället. Men hjälper ju fortfarande inte om man vill ha dörrar stängda och bra temp i rummen.Mahognymarkus skrev:
Vi bodde 2år i vårt hus utan inkopplade element på övervåningen.
Var det riktigt kallt ute ställde jag fram 2st elelement. Men det var inte många dagar trots att vi bor utanför Umeå.
Nu har vi vattenburna radiatorer inkopplade. Gjorde jobbet själv och köpte materialet via en kompis som är rörmokare så det blev billigt.
Har ibland tänkt att man istället borde monterat en luftluftpump så man kan få kyla på sommaren.
Klicka här för att svara
