Har 8 radiatorer i mitt radhus som jag tänkt byta ventiler på (eller ta in hjälp för att byta).
Vad jag kan läsa mig till har jag 1-rörsystem, ganska gamla radiatorer men inte riktigt med på att jag ska behöva byta ut även radiatorerna.
Fjärrvärme är på g inom kort och har införskaffat smarta termostater så jag kan hålla koll på varje rum för sig. Befintliga termostater funkar inte över huvud taget, min/max gör ingen skillnad och drog då slutsatsen att det kan vara dags för ventilbyten inför de nya termostaterna.
Frågat en rörmokare som hävdar att min typ av ventil inte finns längre, och ingen ersättning till dom heller. Kan det verkligen vara så? Hittar, tror jag, varianter som iaf ser liknande ut men jag kanske är ute och cyklar? Slipper gärna tillägget på 40k för nya radiatorer om mina funkar som dom ska.
Mina ventiler idag:
Det jag hittat och trodde kanske kunde ersätta:
Någon som har koll på vad för ersättningar jag kan tänkas behöva? Eller om det ev skulle gå att bara byta ut tex insatsen med sprinten?
Vad jag kan läsa mig till har jag 1-rörsystem, ganska gamla radiatorer men inte riktigt med på att jag ska behöva byta ut även radiatorerna.
Fjärrvärme är på g inom kort och har införskaffat smarta termostater så jag kan hålla koll på varje rum för sig. Befintliga termostater funkar inte över huvud taget, min/max gör ingen skillnad och drog då slutsatsen att det kan vara dags för ventilbyten inför de nya termostaterna.
Frågat en rörmokare som hävdar att min typ av ventil inte finns längre, och ingen ersättning till dom heller. Kan det verkligen vara så? Hittar, tror jag, varianter som iaf ser liknande ut men jag kanske är ute och cyklar? Slipper gärna tillägget på 40k för nya radiatorer om mina funkar som dom ska.
Mina ventiler idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det jag hittat och trodde kanske kunde ersätta:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Någon som har koll på vad för ersättningar jag kan tänkas behöva? Eller om det ev skulle gå att bara byta ut tex insatsen med sprinten?
Redigerat:
Det finns väl ingen anledning att bara radiatorer?I inkus skrev:
Skulle du byta så blir det lite komplicerat att dimensionera eftersom det är 1-rörs system där ”sista elementet” i slingan kan behöva vara lite större.
Fjärrvärmecentralen kommer väl att styra innertemperaturen med utgivare?I inkus skrev:
Rörisen kanske menade att de befintliga inte går att renovera?I inkus skrev:Frågat en rörmokare som hävdar att min typ av ventil inte finns längre, och ingen ersättning till dom heller. Kan det verkligen vara så? Hittar, tror jag, varianter som iaf ser liknande ut men jag kanske är ute och cyklar? Slipper gärna tillägget på 40k för nya radiatorer om mina funkar som dom ska.
Jag har ersatt ventilen du har (eller snarlik) med MMA ventilen i högra bilden.
Nej, ingen renovering av befintlig.I inkus skrev:
Det är väl också skönt att skruva dit en ny ventil med ny packning (följde med).
Nej jag tycker också det ska vara väldigt onödigt, måste ju finnas NÅGON ventil som funkar tänker jag.blackarrow skrev:
Centralen kommer väl såklart göra sitt med givare och justera den ”allmänna värmen” eller hur jag ska uttrycka det, men vi har en galen skillnad på under/övervåning pga isolering i krypgrund, olika typer av fönster osv och jag vill kunna reglera rum för rum smidigt och kunna sätta scheman, styra med app osv. Sen kan det säkert kopplas smart central mot smarta termostater.blackarrow skrev:
Hoppas ju att så är fallet, fick bara till mig att grannen åkte på att byta radiatorer för att dom inte kunde få fram ventil som passar men det känns som sagt ologiskt så det sjunger om det.blackarrow skrev:
Gissade att det var ett långskottblackarrow skrev:
Det är ju helt sjukt, att det inte finns nånting över huvud taget som fungerar.
Men det skulle kunna räcka då med att byta insatsen? Spelar skicket i övrigt på ventilen någon roll? Är det ett relativt enkelt jobb?
Tolkar databladet som att dr ska gå använda valfri ventil sen.
Men det skulle kunna räcka då med att byta insatsen? Spelar skicket i övrigt på ventilen någon roll? Är det ett relativt enkelt jobb?
Tolkar databladet som att dr ska gå använda valfri ventil sen.
M _Mannen skrev:
Valfri termostat skulle det varaI inkus skrev:
Valfri…?
Det kanske är en smart uppgradering att byta insats och låta ventilhus och rör sitta orörda.
Länk om du inte redan hittat nått.
https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-radiatorer/mma/mma-ventilinsats-21-for-hp-svetsat
Det kanske är en smart uppgradering att byta insats och låta ventilhus och rör sitta orörda.
Länk om du inte redan hittat nått.
Logga in
Skapa konto
https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-radiatorer/mma/mma-ventilinsats-21-for-hp-svetsat
Jo jag menar att om jag byter insatsen, bör det väl kunna användas vilken termostat jag vill. Har köpt hem Tado X, som har adaptrar för olika typer av ventiler men vill ju veta att det är kompatibelt med sagda insats och befintlig ventil.blackarrow skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Finns inga garantier......finns åtskilligt inom vvs som helt enkelt inte finns mer även om man kan tycka att det är konstigt.
Termostatänden på insatsen är MMA's fäste, M28x1,5, så är det en MMA-termostat eller adapter för MMA så ska det fungera.I inkus skrev:
Finns ett gäng adaptrar till Tado så det bör gå då.Demmpa skrev:
Bara hålla tummar och tår att rörisen klarar byta insats och att Ventil i övrigt är i brukbart skick.
Tack för alla svar
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Jag skulle nog försöka lossa insatserna innan man beställer nåt..........
https://support.tado.com/en/article...-5-valves-to-fit-my-smart-radiator-thermostat
Ser ju möjligt ut
Alternativet i värsta fall är ju som sagt nya radiatorer, vilket inte är en downgrade i sig. Hade bara varit en skön kostnad att slippa om dom som sitter är brukbara och insatslösningen fungerar.
Ser ju möjligt ut
Alternativet i värsta fall är ju som sagt nya radiatorer, vilket inte är en downgrade i sig. Hade bara varit en skön kostnad att slippa om dom som sitter är brukbara och insatslösningen fungerar.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg