Vi har ett par pelare till vår farstu som består av gammalt stående timmer som håller upp taket till vår farstukvist.
Timmret har på slutet blivit rejält angriper av myror o ansekter o är i stort behov av att bytas ut då de är rejält porösa.
Vår tanke är att behålla takkonstruktionen som den är o enbart byta ut pelarna för att i framtiden eventuellt glasa in den.

Är det någon som har ngt tips på hur vi bäst kan byat ut pelarna och vad vi borde tänka på när vi gör arbetet?
Trappen består av betong o en annan fundering vi har är hur vi bäst fäster de nya pelarna när de väl ska dit.

Tacksam för tips!
 
  • Ingångsparti med ett gammalt skadat timmer som pelare, dubbeldörrar av trä, betongtrappa och en snöskyffel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Charles1 Charles1 skrev:
Vi har ett par pelare till vår farstu som består av gammalt stående timmer som håller upp taket till vår farstukvist.
Timmret har på slutet blivit rejält angriper av myror o ansekter o är i stort behov av att bytas ut då de är rejält porösa.
Vår tanke är att behålla takkonstruktionen som den är o enbart byta ut pelarna för att i framtiden eventuellt glasa in den.

Är det någon som har ngt tips på hur vi bäst kan byat ut pelarna och vad vi borde tänka på när vi gör arbetet?
Trappen består av betong o en annan fundering vi har är hur vi bäst fäster de nya pelarna när de väl ska dit.

Tacksam för tips!
Ska göra samma sak som du. Men ser att du inte fått några tips. Har du något tips?
Jag tänker limma ihop 4 stycken 45*170 och sätta som pelare. Men vad behöver jag tänka på?
 
G gallsbo skrev:
Ska göra samma sak som du. Men ser att du inte fått några tips. Har du något tips?
Jag tänker limma ihop 4 stycken 45*170 och sätta som pelare. Men vad behöver jag tänka på?
Det viktiga är ju att pelaren inte står direkt på underlaget och kan suga upp fukt. Jag skulle lagt en näve svarta pallbrickor under stolpen om det är betong under eller trippla lager näver om det är natursten under och ordentligt tak på bron.
 
Jag skulle gå till skogs och hugga en lämplig tall eller gran. Ringbarka och låta den torka i vårsolen. Sedan helbarka och tälja den till jämn och fin rund form så som man täljer till en skeppsmast. Tjära ändträet som är nedåt och skära till en bit takpapp att sätta under.
Lyfta med domkraft under en tillfällig stolpe bredvid. Ta bort gamla stolpen och sätta dit den nya.
 
  • Gilla
Trädgårdshuset och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.