Kan inte förklara varför det spricker, men kan det bero på hur man hyvlar bottenprofilen. Förra året byggde jag ett förråd och inget minne av att någon lockläkt sprack. Gjorde av med de här knippena där jag fick ut två lock av varje längd. Och de har bara en lätt rundad bottenprofil.MultiMan skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick ett tips från snickare att slå ett slag på spetsen på spiken först för att deformera spetsen. När den sen spikas i panelen skärs fibrerna av istället för att tryckas åt sidorna, vilket skulle minska risken för att det spricker. Har inte provat i större skala då jag skaffade en spikpistol istället.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Den har jag använt mycket där jag bara byter lockläckten eftersom det ofta kan vara ojämna kanter på gamla bottenbrädor, blir jämnare anliggning. Dock inte fasade hörn, då min såg inte hade det, då iaf.A AndersS skrev:
Har fått samma tips och det funkar ofta men tar ju tid det också. Jag gick över till borrande skruv på ställen där jag lärde mig att sprickrisken var som störst.TeroM skrev:
Fick ett tips från snickare att slå ett slag på spetsen på spiken först för att deformera spetsen. När den sen spikas i panelen skärs fibrerna av istället för att tryckas åt sidorna, vilket skulle minska risken för att det spricker. Har inte provat i större skala då jag skaffade en spikpistol istället.
Den jag använder, kommet från lokal såg med hyvleri, ser ut som på bilden.
Men det brukar stå buntat utanför hyvleriet och inplastat för 10-15 kända virkesleverantörer
Endast lätt kupad men tätar lätt mot panelbräda.
Men det brukar stå buntat utanför hyvleriet och inplastat för 10-15 kända virkesleverantörer
Endast lätt kupad men tätar lätt mot panelbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerar klockrent. Alternativt nypa av spetsen med en tång men det tar för lång tid.TeroM skrev:
Fick ett tips från snickare att slå ett slag på spetsen på spiken först för att deformera spetsen. När den sen spikas i panelen skärs fibrerna av istället för att tryckas åt sidorna, vilket skulle minska risken för att det spricker. Har inte provat i större skala då jag skaffade en spikpistol istället.
Handspikat en lada nu på försommaren med bra resultat och har inte en enda spricka. Dock har jag numer en sjukhelsickes tennisarmbåge🥴
En fyrtum är ju lite "fyrkantig" och utifrån hur jag håller spiken och slår i den blir det enligt bilden. Kan det påverka om man vrider den 45 grader att det spräcker lättare?
Men nu är jag ute på djupt vatten med mina teorier.😉
Men nu är jag ute på djupt vatten med mina teorier.😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är två faktorer som huvudsakligen påverkar sprickrisken:
1) Hur nära ändträet spiken slås in.
2) Hur fibrerna går i läkten.
Och så då naturligtvis hur grov spik man använder...
22x45 spricker lätt när jag använder 4" spik så jag förborrar numera alltid. (Jobbar inte på ackord för mig själv.)
1) Hur nära ändträet spiken slås in.
2) Hur fibrerna går i läkten.
Och så då naturligtvis hur grov spik man använder...
22x45 spricker lätt när jag använder 4" spik så jag förborrar numera alltid. (Jobbar inte på ackord för mig själv.)
Hur är profilen på den lockläkt du använder? Funderar på varför det spricker för vissa och jag inte har de problemen.Oldboy skrev:
Nedre 4 tum försöker jag bygga konstruktion så den hamnar minst 5 cm från ändträ, helst lite mera.
Har använt både helt räta, samt de för stadshus med fasade kanter och lite välvning på baksidan.
Jag försöker också hålla avstånd från ändträ. Helst >10 cm. Dock noterade jag på listerna med fasade kanter samt välvning att de ibland även sprack några cm i längsled runt spiken när man spikade mitt på listen, dvs oändligt långt från ändträ. Därför numera alltid förborrning.
Misstänker att det troligtvis beror på att Södra envisas med att göra "virke" av massaved, dvs frodväxta träd pga för näringsrik mark och för milt klimat för barrträd.
Kanske kan man tänka sig att det ev gör skillnad hur stumt underlaget är? (När man handspikar.)
Jag försöker också hålla avstånd från ändträ. Helst >10 cm. Dock noterade jag på listerna med fasade kanter samt välvning att de ibland även sprack några cm i längsled runt spiken när man spikade mitt på listen, dvs oändligt långt från ändträ. Därför numera alltid förborrning.
Misstänker att det troligtvis beror på att Södra envisas med att göra "virke" av massaved, dvs frodväxta träd pga för näringsrik mark och för milt klimat för barrträd.
Kanske kan man tänka sig att det ev gör skillnad hur stumt underlaget är? (När man handspikar.)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

