Röret som går ut till trädgårdskranen hade hängt ner sig i en båge, så när vi stängde ventilen inne och tömde inför vintern låg det vatten kvar i rören som frös sönder vid röda pilen i bilden.

Bild av en läckande kopparrör i krypgrund under ett trähus med en röd pil som markerar brottet där röret har frusit sönder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utomhuskran med kopparrör och klämringskoppling, tydliga rostskador på röret. Röret har en läcka vid ett böjt parti framför en brun trävägg.
Skapa konto

Redo för en lagom första rörmokaruppgift och tror jag fått fram ett hyfsat tillvägagångssätt, beskrivet i detalj nedan (byggahus blev mitt anteckningsblock ikväll)

Jag har skruvat bort den yttersta ca 1m långa rörstumpen, av 1x15mm diameter kopparrör, vid klämringskopplingen och kommit fram till följande:

1. Skaffa minst en ny klämring (8kr) och hårt kopparrör (199kr).
(Använd helst ett hårt rör, annars medelmjukt - men då måste stödhylsor (20kr/st) användas.)

2. Återvinn klämringskopplingen från den borttagna rörstumpen (kapa för att få loss muttern, klämringen ersätts av den nya)

3. Testa först återvunnen klämringskoppling med befintlig mutter och klämring som sitter kvar på röret in mot huset. Fäst alltså ett nytt kopparrör mot detta med hjälp av resten av den återvunna klämringskopplingen. Låt röret vara okapat för att ha längd kvar att ta av ifall detta steg misslyckas. För kapning av kopparrör testa både med multitool+metallklinga och bågfil.

4. Korka igen nya röret (kom på nåt som tål 4 bar) och slå på vattnet för att testa så att klämringskopplingen slutit tätt. Om läcka - skaffa ny koppling och kapa bort den befintliga från rören och börja om (rimligt köpa ny koppling innan och returnera ifall det lyckas)

5. Kapa röret i rätt längd och fäst en ny tappvattenkran (149kr) med hjälp av en klämringskoppling (65 kr) (använd lin eller gängtejp/tråd mellan kran och kopplingens gängor!).

Mått på kopplingar utifrån och in:
- Kran: 1/2" (R15) utv. gänga mot klämringskopplingens 1/2" invändig gänga
- Klämringskopplingens 15mm sida mot 15mm röret
- 15mm rör mot klämringskoppling på befintligt 15mm rör mot huset.

Bjussar på kuriosa ang "är det värt att göra jobbet själv?":
Summa material: 421 kr som minst.
Summa arbete: googlingar+genomförande 8 timmar. I mitt fall som egenföretagare - Förlorat arvode á ~7-900 kr/timmen = ~5600-7200 kr, inom AB ger det ca 50% efter skatt = ~2800-3600 kr.
Summa 2 t&r resor till butiker: ca 200 kr.
Totalkostnad: ~3421-4221 kr.
Lite mer vad en rörmokare hade tagit, men lättare att få såna här uppdrag än inom egenföretagandet så ändå en godtagbar uppoffring med tanke på ett förstajobb inom rörmokeri och kul att lära sig.

Underförstådd fråga är ju: Är det något jag missat?

Redigerat:
Så här gick det:
- Bauhaus hade givetvis inte utlovad klämring, och det fick jag veta när jag i butiken skulle häma ut beställningen.
- Som tur hade jag köpt en extra klämringskoppling på Biltema så att jag kunde ersätta den befintliga istället.

Kranmontering:
- Kom på att jag jag var tvungen att börja med att fästa kranen först eftersom utrymmet inte tillät montering på plats. Jag fäste därför kranen på en tilltagen rörlängd först (kapning av hårt kopparrör med multitool och bosch metallklinga AIZ32AT var helt omöjligt att få rak - jag använde bågfil med nytt blad på resten av kapningarna och det gick galant).
- Gängtråd ca 5-6 varv Locktite 55 för att täta mot rak invändig klämringskoppling.
- För att vrida fast kopparröret i klämringskopplingen fick jag montera en skiftnyckel i skruvstäd med nåt järn under att låsa med så det inte vred sig nedåt medan jag drog åt för full kraft tills mässingsgängorna gled som smör i skiftnyckeln. Ingen bra känsla där och jag var säker på att allt hade gått åt skogen. Omöjligt att dra 1,25 varv i det läget.

Montering mot befintligt rör:
- Kapade befintligt rör bakom kvarvarande klämring och spolade rent
- Drog åt klämringskoppling 1,25 varv med ett par skiftnycklar
- Kranen var nu 45 grader sned och en annan koppling började läcka när jag rättat till den, men det drog jag bara åt.
- Fäste upp röret med en trallskruv i en balk så det inte kan hänga ner sig igen.

Allt gick bra (även om jag trodde det gått åt skogen) och tog sammanlagt ca 6 timmar, inklusive detta inlägg.

• Utomhuskran monterad på trävägg, kopplad med en klämringskoppling.
    Skapa konto
  • Kopparrör monterat med klämringskoppling under en träbalk i en mörk källare. Spindelväv syns mellan bjälkarna.
    Skapa konto
  • Underjordiskt rum med träbjälkar, rörsystem och synliga träväggar, med jordigt golv och varierande ljusinsläpp genom springor.
    Skapa konto
  • Gamla träbjälkar med spindelväv och en metallpinne eller rör som går igenom en skruv.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.