hej,
Jag skulle behöva lite hjälp igårkväll skulle jagbyta taklampa i köket. Började med att montera ner den gamla lampan som ansluts till taket med ett lamputtag(heter det så?) de är alltså inte bara sladdar som kommer ut ur hålet. Monterade sedan ditt den nya lampan och satte i den i lamputtaget men nu gick den inte att tända. Testade att byta själva lampan men gjorde ingen skillnad. Bestämde mig sedan för att montera ner lampan och testa den gamla men nu fungerar inte denna heller. Lampan är från Ikea om det spelar någon roll och är tre spottar på en skena. Strömbrytaren ser ut som en vanlig men om man håller in den så dimmar den ljuset. Det finns två knappar på strömbrytaren och den andra fungerar. Inget annat i lägenheten har heller påverkats. Det har inte hörts någon smäll eller liknande. Skulle vara väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Låter som någon säkring i din dimmer har gått sönder.
 
E etompau skrev:
Låter som någon säkring i din dimmer har gått sönder.
Okej, sitter den i strömbrytaren då? Var lite det jag funderade på men då den andra knapparna på strömbrytaren fungerade så var jag lite osäker på om dem använder olika säkringar. Tack för ett snabbt svar
 
Kolla lite noggrannare vad du har för grejor. Vanliga vriddimmers har en inbyggd glasrörssäkring, men är det sk dos-dimmers så brukar de sakna traditionell säkring.
 
E etompau skrev:
Kolla lite noggrannare vad du har för grejor. Vanliga vriddimmers har en inbyggd glasrörssäkring, men är det sk dos-dimmers så brukar de sakna traditionell säkring.
Okej, ska kolla upp det men är inget man vrider på uttan två knappar som ser ut som vanliga strömbrytare men om man håller in dem så dimmas ljuset. Om det inte finns en traditionell säkring i måste man byta hela strömbrytaren då?
 
Vad har du för kontakt i taket, äldre ojordad med tre hål? Då kan du prova att vrida stickkontakten 1/3 varv i taget då du kan satt in den i ngt av två lägen den inte får kontakt.
 
  • Gilla
luffarn och 2 till
  • Laddar…
OK, då är det någon dos-dimmer du har. Du har backat tillbaka med dina lampgrejor och testat exakt som det var med den ursprungliga lampan? Kan kanske vara som TeroM säger, att du har lyckats vrida lampkontakten fel i uttaget.
 
TeroM TeroM skrev:
Vad har du för kontakt i taket, äldre ojordad med tre hål? Då kan du prova att vrida stickkontakten 1/3 varv i taget då du kan satt in den i ngt av två lägen den inte får kontakt.
De är tre sladdar som hänger ner som i slutet är kopplade till ett uttag där det går att sätta i en lampkontakt. Den är jordad.
 
E etompau skrev:
OK, då är det någon dos-dimmer du har. Du har backat tillbaka med dina lampgrejor och testat exakt som det var med den ursprungliga lampan? Kan kanske vara som TeroM säger, att du har lyckats vrida lampkontakten fel i uttaget.
Aa jag testade att koppla in den gamla lampan igen, då fungerade den inte. Är lite osäker på om jag förklarade uttaget rätt. Det är alltså tre sladdar som hänger ner men dem är kopplade till ett ”uttag” i slutet som lampkontakten går att koppla in i, så det finns inget att vrida då fundera jag på om sladdarna där glappar men var väldigt försiktig när jag drog ur lampkontakten.
 
Ett enkelt mätinstrument hade varit till god hjälp.
Har du ingen snäll granne som kan assistera dig?

En bild säger mer än tusen ord...
 
E etompau skrev:
Ett enkelt mätinstrument hade varit till god hjälp.
Har du ingen snäll granne som kan assistera dig?

En bild säger mer än tusen ord...
Tack för all hjälp! Är på jobbet nu men tänkte försöka fixa en bild ikväll efter jobbet.
 
E etompau skrev:
Ett enkelt mätinstrument hade varit till god hjälp.
Har du ingen snäll granne som kan assistera dig?

En bild säger mer än tusen ord...
Så här ser det ut Väggmonterad ljusströmbrytare i vitt mot en grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takmonterad eluttagsdosa med öppna kablar och metallfäste framför vit vägg ovanför köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omonterad taklampa med synliga anslutningskablar och fästjärn mot en vit takyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Typiskt!
Lamputloppet i taket är ett skyddsjordad utlopp av modern standard.
Den enkla lösningen som någon tidigare presenterade handlade om ett äldre kronutlopp med tre invändiga hylsor. Då kan man "vrida ett kvarts varv" om det inte lyser.
Det gäller inte i ditt fall.

För att komma vidare behöver man mäta och se att det finns spänning i de två hylsorna i utloppet. Enkelt om du har en spänningsprovare, multimeter eller granne med dessa. Fram till dess att det är mätt och konstaterat om det finns spänning fram är det enda du kan göra att känna efter att ljuskällorna är ordentligt iskruvade i lampsockeln.

Edit
Skulle önskat att de enkelisolerade ledarna från röret i taket haft ett extra isolerhölje dels som dubbelisolering och dels för att skydda fk'n i kontaktens dragavlastning.
 
Ljus Ljus skrev:
Typiskt!
Lamputloppet i taket är ett skyddsjordad utlopp av modern standard.
Den enkla lösningen som någon tidigare presenterade handlade om ett äldre kronutlopp med tre invändiga hylsor. Då kan man "vrida ett kvarts varv" om det inte lyser.
Det gäller inte i ditt fall.

För att komma vidare behöver man mäta och se att det finns spänning i de två hylsorna i utloppet. Enkelt om du har en spänningsprovare, multimeter eller granne med dessa. Fram till dess att det är mätt och konstaterat om det finns spänning fram är det enda du kan göra att känna efter att ljuskällorna är ordentligt iskruvade i lampsockeln.
Okej får kolla på det! Tack för hjälpen!
 
Har varit bortrest ett tag så inte hunnit utredda problemet tidigare! Men igår testade jag mäta om det finns spänning i uttaget vilket det gör! Har även öppnat själva uttaget för att se att kablarna sitter fast ordentligt. Detta gör att jag känner mig rätt förvirrad, kan det vara så att min gamla lampa gick sönder när jag koppla ur den och den nya lampan är sönder? Känns lite orimligt men har slut på idéer vad det kan vara? Eller ska jag köpa en ny montera en ny hona och testa? Någon som har något tips? Tack för all hjälp hittills!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.