5 793 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Byte av kronuttag till vanligt
I vardagsrummet har vi två uttag i taket med krok, för att sätt upp taklampor. Det ena uttaget har tre hål och en pinne i mitten. Antar att detta är ett kronuttag. Jag skulle vilja byta det till ett vanligt. Det är två vita kablar kopplade till kronuttaget, ingen jord till pinnen. Känns inte helt korrekt installerat.
Går det att byta till ett vanligt uttag och spelar det i så fall nån roll hur jag sätter kablarna, för fas / nolla? Om det är för komplicerat så tar jag dit elektrikern.
Går det att byta till ett vanligt uttag och spelar det i så fall nån roll hur jag sätter kablarna, för fas / nolla? Om det är för komplicerat så tar jag dit elektrikern.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Den där pinnen i mitten, är det ett ledande metallstift? Har aldrig sett 3-poligt lamputtag med jord.
Vill du byta till ett vägguttag eller ett 2-poligt lamputtag? Både och går väl bra. Vill du ha ett vägguttag kan det dock bli problem att hitta ett infällt som passar i en takdosa (84mm).
I vilket fall skall det vara jordat. Är inte 100% säker på om ojordade lamputtag är tillåtna?
Att du har två vita ledare fram till uttaget är inte bra - du måste ta reda på var dom kommer ifrån och byta den ena mot en blå, plus dra i en jordledare.
Vill du byta till ett vägguttag eller ett 2-poligt lamputtag? Både och går väl bra. Vill du ha ett vägguttag kan det dock bli problem att hitta ett infällt som passar i en takdosa (84mm).
I vilket fall skall det vara jordat. Är inte 100% säker på om ojordade lamputtag är tillåtna?
Att du har två vita ledare fram till uttaget är inte bra - du måste ta reda på var dom kommer ifrån och byta den ena mot en blå, plus dra i en jordledare.
Ojordade uttag är visst lagliga om det gäller en befintlig ojordad installation.
Jag har sett 3-poliga lamputtag med jord, nån konstig variant med större diameter än vanliga kontakter. Jag har (vad jag vet) sett exakt ett sånt uttag och exakt en sådan stickpropp, dessutom på olika ställen. De kan inte vara alltför vanliga...
Jag har sett 3-poliga lamputtag med jord, nån konstig variant med större diameter än vanliga kontakter. Jag har (vad jag vet) sett exakt ett sånt uttag och exakt en sådan stickpropp, dessutom på olika ställen. De kan inte vara alltför vanliga...
Om de två vita ledningarna är allt som kommer fram till dosan och uttaget funkar idag ser jag ingen anledning till att göra något annat än att byta ut det mot ett vanligt ojordat lamputtag. Man får byta uttag i en befintlig installation och det finns inget krav att dra jord (såvida inte övriga väggutag i rummet är jordade). Att båda är vita är inte optimalt men heller inte farligt.
Varför vill/behöver du byta? Gissar att du inte hittar nån "sladdkontakt" som passar? Om det bara går två kablar till uttaget så har du ingen kronfunktionalitet inkopplad även om uttaget är av typen kron så det är bara att byta till ett modernare ojordat uttag. Hur du kopplas fas nolla spelar ingen roll i ett ojordat uttag.Tatimas skrev:I vardagsrummet har vi två uttag i taket med krok, för att sätt upp taklampor. Det ena uttaget har tre hål och en pinne i mitten. Antar att detta är ett kronuttag. Jag skulle vilja byta det till ett vanligt. Det är två vita kablar kopplade till kronuttaget, ingen jord till pinnen. Känns inte helt korrekt installerat.
Klicka här för att svara