Hej,

Jag är mitt i en nyproduktion och jag behöver helt enkelt anlita en ny (byta) entreprenör för elinstallationen.
Den tidigare firman (som inte kan färdigställa installationen) har gjort detta hittills; slang och kabel är draget, dosor är monterade samt att normcentralen är byggd och ligger vid sidan av. Även några av spottarna är monterade.
Det mesta återstående materialet är inköpt. Det finns även en elritning och grupplista.

Inget har varit spänningssatt men matningskabeln är framdragen (ej inkopplad) till fasadmätarskåpet (som är spänningssatt)
Jag kör byggström från handske på detta just nu.

Min fråga är om den nya firman kan fortsätta arbetet utan de ska behöva göra om allt?
Vad behöver finnas för godkännande/intyg inför framtiden? Kan den nya firman göra detta?
Några andra problem eller fallgropar.? Tips mottages gärna :)

I min kontrollplan har jag två punkter som behöver "signatur".
1. Kontroll av skyddsjord
2. Isolationsmätning
Några problem?

K
Svårt att tänka mig att det skulle vara några problem. Du måste bara hitta en elektriker som åtar sig att fortsätta med det redan utförda arbetet. Denna skriver intyg på sin isolationsmätning

• Gilla
Peter1986
  • Laddar…
I praktiken kan det vara risk att en ny elfirma inte är helt bekväm att gå vidare på detta. De vet väldigt lite om hur det är draget, och kan vara ovilliga att ta ansvar för något de inte kan kontrollera.

En del kan säkert bero på varför du måste byta entreprenör. Om de inte kan fortsätta ex. pga. sjukdom, så kan jag tänka mig att en annan firma som väl känner den första firman kan lita på det som är gjort. Beror avhoppet på någon oenighet med firman, så är risken stor att ingen som känner dom vill ta över, och de som inte känner dem, vet inte om det som är gjort duger.

Jag tror att du bör räkna med någon/några dagars extra kontrollarbete från en ny firma om de skall ta över.

Ja, precis!
Lite extra kontroll är nog att vänta sig.
Jag har inte lagt golv på övervåningen än, så det är ”hyffsat” inspekterbart.

Min tidigare entreprenör har helt enkelt inte tid och jag måste få det gjort snabbare än han kan erbjuda.

Då borde han kunna föreslå en ny entreprenör, som förhoppningsvis kan fortsätta utan överdrivet mycket extra arbete.

Det är ju ganska märkligt om han avbryter sådär på ett jobb han har tagit på sig. Har dte varit något strul med förseningar på andra håll, så att han inte kunnat planera?

Ja, han skulle kolla lite.
Firman har huvudsak jobb i Norge och det har eskalerat lite. Dåligt med kontaktytor här lokalt.
Snarare mitt bygge som är försenat. Vi slöt muntligt avtal om löpande jobb för ca 1,5 år sedan..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.