Magnus E K
Tre centrifuger till en tvättmaskin tycker jag är lite konstigt.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tre centrifuger till en tvättmaskin tycker jag är lite konstigt.
Antar att det är tre faser till samma centrifug. Dvs trefaslast
 
M MorkretsHerre skrev:
Dvs att lägga den efter säkringarna på utgående då?
Ja det går bra.
Nollan till JFBn tas från PEN-plinten.
Och utgående nolla till uttaget tas direkt ifrån JFBn tillsammans med fasledarna.
Skyddsjord till uttaget tas från PEN-plinten.
 
För mig lät ordet bygling samma sak som förbikoppling dvs. sätta säkringen ur spel, därav mitt inlägg.
 
Ser ut som att du har en skena under jordskenan. Sitter det något på denna? Finns det någon märkning?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det går bra.
Nollan till JFBn tas från PEN-plinten.
Och utgående nolla till uttaget tas direkt ifrån JFBn tillsammans med fasledarna.
Skyddsjord till uttaget tas från PEN-plinten.
Funkar en anslutningsklämmma typ Wago på PE i minikapslingen? Finns ju inga plintar för PE på JFB. Eller sätta upp en egen plint för PE bredvid JFB i minikapslingen?
 
En minikapsling i storlek 6-8 moduler brukar ha PE- och N-plintar.
Annars duger en Wago. Det blir plus i kanten om man använder en plint som är fastsatt, t.ex på DIN-skenan men det är samtidigt lite överkurs för en sådan liten tillämpning.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En minikapsling i storlek 6-8 moduler brukar ha PE- och N-plintar.
Annars duger en Wago. Det blir plus i kanten om man använder en plint som är fastsatt, t.ex på DIN-skenan men det är samtidigt lite överkurs för en sådan liten tillämpning.
Egen fastsatt plint på DIN-skenan får det bli, om jag inte byter hela centralen direkt och får skydd av JFB över de få enfaslasterna också.
Stort tack för hjälpen.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tre centrifuger till en tvättmaskin tycker jag är lite konstigt.

U Uffe A skrev:
Ser ut som att du har en skena under jordskenan. Sitter det något på denna? Finns det någon märkning?
Om ni menar min bild i inlägg 14 så är det bara en tagen bild från nätet, den har ingen koppling till TS.
 
Okej!
Hade en fundering på om det kunde vara en nollskena
 
tommib tommib skrev:
Du kan ju sätta en uttagscentral, de är inte så dyra.

[länk]

Då får du JFB och två avsäkrade uttag. Nackdelen här är väl att du måste säkra ner matningen till den till 16 A.
Tack för tipset. Även en bra lösning!
 
tommib
Det finns en ännu billigare, men utan JFB.

https://www.elbutik.se/product.html/uttagscentral-mini-16a-ip44

Om du byter den trepoliga säkringen i den (dvs egentligen bara köper den för kapslingen) till en fyrpolig PSA så slipper du säkra ner matningen och får samma effekt, men till ett dyrare pris. Det blir lite att jaga ören över det hela men det blir en nättare installation än en komplett central.

Billigast är antagligen att byta hela centralen till en liten färdigbyggd normcentral och sen komplettera med ett trefasuttag för en hundring och ett Aqua stark för tvåhundra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.