Hej. Jag plockat bort en gammal handske, och ska ansluta ett nytt fullkopplat CEE-uttag 16A (ny 5G 2.5mm2 kabel) i en verkstad.
Centralen i verkstaden är gammal och har 4 säkringar i sig. Tre inkommande faser i sin ordning, avsäkrade med 25A, (kommer byta passdelar till 16A), samt PEN.
Den fjärde säkringen byglad och matar en 230V grupp.
Men nu till frågan. Går det lägga både N+PE på PEN-plinten då det ej finns någon uppdelning till separata PE och N skenor. Vad säger kraven om att komplettera med 4-polig PSA eller JFB?
Mvh
Centralen i verkstaden är gammal och har 4 säkringar i sig. Tre inkommande faser i sin ordning, avsäkrade med 25A, (kommer byta passdelar till 16A), samt PEN.
Den fjärde säkringen byglad och matar en 230V grupp.
Men nu till frågan. Går det lägga både N+PE på PEN-plinten då det ej finns någon uppdelning till separata PE och N skenor. Vad säger kraven om att komplettera med 4-polig PSA eller JFB?
Mvh
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, saknas det en N-plint så måste ju både N och PE för utgående kablar kopplas in på PEN-plinten. Dock inte under samma skruv. Man vill inte riskera att skruven glappar på så sätt att N- och PE-ledarna fortfarande har kontakt med varandra men tappat kontakten med PEN-plinten - det blir farligt.
Vi man sätta en PSA/JFB idenna central så måste en N-plint skapas, om det inte handlar om en enstaka grupp eller två för då kan utgående N-terminal på JFBn agera N-plint.
Vi man sätta en PSA/JFB idenna central så måste en N-plint skapas, om det inte handlar om en enstaka grupp eller två för då kan utgående N-terminal på JFBn agera N-plint.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är på gränsen att byta central, en kapsling bredvid är inte så mycket billigare än en ny 1 radig 13 moduler.
Mycket enklare att koppla in JFB och har separata jord och noll skenor.
Protte
Mycket enklare att koppla in JFB och har separata jord och noll skenor.
Protte
Så en 4-polig JFB eller PSA för denna trefasgrupp till nya handsken är bara att glömma utan att först dela upp PEN till separata N / PE-skenor i en ny central?Bo.Siltberg skrev:
Ja, saknas det en N-plint så måste ju både N och PE för utgående kablar kopplas in på PEN-plinten. Dock inte under samma skruv. Man vill inte riskera att skruven glappar på så sätt att N- och PE-ledarna fortfarande har kontakt med varandra men tappat kontakten med PEN-plinten - det blir farligt.
Vi man sätta en PSA/JFB idenna central så måste en N-plint skapas, om det inte handlar om en enstaka grupp eller två för då kan utgående N-terminal på JFBn agera N-plint.
Isåfall så får det först bli en ny mindre central och jfb - automatsäkringar för denna handske.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nej det är inte omöjligt, från PEN skenan till ingående nolla på JFB, i utgående N på JFB sätter man nolltrådarna till CEE 3-fasuttaget och belysningens nolla.
Sedan ska ju fasledarna från kabeln till JFB och från JFB till säkringarna.
Du ser ju att det går men ganska bökigt.
Det verkar vara en liten verkstad med ett trefasuttag och belysning.
Protte
Sedan ska ju fasledarna från kabeln till JFB och från JFB till säkringarna.
Du ser ju att det går men ganska bökigt.
Det verkar vara en liten verkstad med ett trefasuttag och belysning.
Protte
Det är en väldigt liten verkstad.prototypen skrev:
Nej det är inte omöjligt, från PEN skenan till ingående nolla på JFB, i utgående N på JFB sätter man nolltrådarna till CEE 3-fasuttaget och belysningens nolla.
Sedan ska ju fasledarna från kabeln till JFB och från JFB till säkringarna.
Du ser ju att det går men ganska bökigt.
Det verkar vara en liten verkstad med ett trefasuttag och belysning.
Protte
Så en 4-pol JFB efter säkringarna är alltså inte möjligt?
Vill helst för stunden (tillfälligt) behålla min lilla gängcentral, men eventuellt kunna säkra av trefasgruppen med en kapslad JFB/PSA som ska ta ett CEE Combo, Schuko.
Får fundera på ett helt centralbyte då istället.
Tack för svaren!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Belysningen ska den vara utanför JFB, har belysningsgruppen några vägguttag. Skulle vara mer benägen att sätta JFB på enfasuttag.
Ett kombi en/trefas uttag BÖR föregås av trepolig säkring (dvs du måste byta till central med automatsäkringar)
Protte
Ett kombi en/trefas uttag BÖR föregås av trepolig säkring (dvs du måste byta till central med automatsäkringar)
Protte
Om möjlighet finns att tillsvidare bara få upp ett CEE Schuko med bara PEN-skena att tillgå just nu, så vore det bra.prototypen skrev:
Kommer behöva byta ut hela centralen och göra om anläggningen senare.
Frågan var egentligen om det finns krav på jordfelsbrytare/personskyddsautomat vid byte av gammalt ovalt trefasuttag till CEE Schuko?
Missade bör.. Det får bli ett helt byte.
Om du har ett gammalt ovalt trefasuttag och byter detta till ett CEE-don så gör du installationen i alla avseenden bättre. Skyddar du det sedan med en jordfelsbrytare så har du gjort det ännu bättre. Det är fullt möjligt att komplettera din gamla central med en jordfelsbrytare. Men i just det här fallet ser jag inte riktigt poängen med att spara den gamla centralen. En ny central i den storleken är mer lättjobbad. Och med en så liten central blir det varken mycket jobb eller material för att byta hela.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
"Den fjärde säkringen byglad och matar en 230V grupp." 
Exakt vad menas med byglad? Det låter inte jättebra i mina öron!?
Exakt vad menas med byglad? Det låter inte jättebra i mina öron!?
Ja den fjärde säkringens matning är byglad från någon av dom andra tre säkringars matning.Rostig_9000i_-88 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(https://www.byggahus.se/forum/threa...er-el-idag-i-villa.270661/page-4#post-2408694)
Det är oftast fyra separata säkringselement utan gemensam fasskena i små fyrpoliga gruppcentralen, det är inte dörren det blir 2*3 eller 3*2 eller större gruppcentraler som kan ha gemensamma fasskenor för dom tre faserna.
Edit: la in länk till inlägget bilden kommer ifrån
Redigerat:
På inkommamde säkring till L1 finns bygel med en 4mm2 till en egen säkring som tar 1-fas laster.Rostig_9000i_-88 skrev:
Dvs. Det finns 4 säkringar. L1, L2, L3. Från inkommande L1 går en bygel till en annan säkring.
Något konstigt med detta?
