Taget mått på fotot är 108 cm

Avståndet från garaget golv upp till den bruna ramen runt dörren är 210 cm.

Vilket mått på dörr ska jag välja?

• En öppen dörr, person mäter dörrbredd med måttband, inomhus, utsikt mot trädgård, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man mäter antingen hålet i väggen som karmen sitter i eller karmens yttermått för att få fram rätt mått.
Den dörren är så pass ny att den lär följa modulmått, jag hade mätt i nisch eller salning som bör vara lite mindre än rätt modulmått.
Det du mätt är ca 107x205cm vilket bör vara M10x21 högerhängd.
https://www.bauhaus.se/ytterdorr-ystad#pc_selection=1088233=1158081

Den befintliga dörren har blåst sönder det syns dels på skadan i nedre delen av dörren i närheten av gångjärnet samt dörrbromsen som släppt.
Kanske bör du överväga ett dörrstopp?

Redigerat:
  • Gilla
Arn83 och 1 till
  • Laddar…
Priset låter bra. Du har helt rätt i att dörren har smällt mot fasaden. Finns det väl ett dörrstopp högst upp som dock inte fungerar längre, Är det något annat? Den gör dock inte sitt jobb.

S
Räkna med putslagning om du ska byta ut karmen.

• Gilla
Arn83
  • Laddar…
Arn83 Arn83 skrev:
Priset låter bra. Du har helt rätt i att dörren har smällt mot fasaden. Finns det väl ett dörrstopp högst upp som dock inte fungerar längre, Är det något annat? Den gör dock inte sitt jobb.
Du menar nog dörrbromsen som slitits loss det är inget dörrstopp även om det har en viss dörrstoppande funktion.
Ett dörrstopp är ett fysiskt stopp som hindrar dörren från att öppnas mer som sitter i t.ex vägg, tak, golv, räcke eller vad dörrmiljön tillåter, jag har även sett enorma fyllda blomkrukor agera dörrstopp.

• Gilla
Arn83
  • Laddar…
Ta bort den gamla dörrkarmen inåt och sätt i nya karmen inifrån. Med lite försiktighet och lite tur, beroende på hur din dörr är ditsatt, klarar sig putsen på utsidan från att skadas. Så gjorde jag och det gick bra.

Före dörrbyte
Uppfart med grus, öppen rostig dörr till hus med synlig inredning och rörigt.
Skapa konto

Efter
Svart ytterdörr till hus med rund fönstercirkel, dörrmatta och vit putsad vägg.
Skapa konto

Apropå dörrstopp. En enkel lösning är ett vinkeljärn och gummibumber.

Vit väggfäste för flaggstång, takränna, dörr i solljus, skuggor, klarblå himmel.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Då förstår jag varför en snickare jag kontaktade avböjde arbeten med putsade fasader. Då finns det alltså en reell risk att skada putsen i samband med dörrbytet.

Vore det inte bättre att kunna byta bara dörren utan att byta karmen och annat?

Är Veteranpoolen bra firma att anlita för denna typ av uppdrag eller ska man ta en vanlig snickerifirma och fråga efter fast pris?

Arn83 Arn83 skrev:
Då förstår jag varför en snickare jag kontaktade avböjde arbeten med putsade fasader. Då finns det alltså en reell risk att skada putsen i samband med dörrbytet.

Vore det inte bättre att kunna byta bara dörren utan att byta karmen och annat?

Är Veteranpoolen bra firma att anlita för denna typ av uppdrag eller ska man ta en vanlig snickerifirma och fråga efter fast pris?
Jag har bytt en del dörrar i putsade fasader och det är sällan några bekymmer.
Vad jag ser på bilderna så är det bara att byta från insidan, den största risken att skada putsen är vid demontering av de gamla karmen men om man tar det lugnt bör det gå bra, i värsta fall kapar man den gamla karmen och tar ur den i mindre delar.
Det befintliga inte är så gammalt så gissar jag att det går bra att demontera men det vet man först när man utför bytet.

Om du endast vill byta dörrbladet så får du kontakta dörrtillverkaren och fråga vilket dörrblad som passar i karmen.

Veteranpoolen finns det trådar om på forumet och det verkar vida skilt i kompetens och debiteringsmodell.

Redigerat:
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Precis som ni skriver kan arbetskostnaden bli lika hög som materialkostnaden. Pratade med en firma idag som skulle kunna lämna fast pris men uppgav att det troligen kommer bli en halvdag för 2 pers.

Arn83 Arn83 skrev:
Precis som ni skriver kan arbetskostnaden bli lika hög som materialkostnaden. Pratade med en firma idag som skulle kunna lämna fast pris men uppgav att det troligen kommer bli en halvdag för 2 pers.
Bauhaus tar väl dryga 7000kr i fastpris för dörr byte, kunde jag inte byta själv lejde jag nog hellre ut jobbet till en vanlig lokal snickare på timme än att anlita veteranpol eller byggvaruhus till fastpris..

• Gilla
Arn83
  • Laddar…
Nu har jag fått tag i en snickare som har gjort hembesök.

Han rekommenderade både dörrbroms och dörrstopp samt ett entrétak.
Tycker ni entrétak är viktigt i detta fall trots att det redan finns ett tak ovanpå förrådet som skjuter ut 50 cm utanför fasaden? Den bör ju ge visst skydd så vidare det inte blåser åt fel håll.

Blir det inte fult med entrétak ovanför dörren med tanke på att det finns ett utskjutande tak över förrådet?

Om man ändå ska välja entretak tycker ni man ska satsa på glas eller plast ( polyuretan)?

Angående dörrstopp tycker ni det räcker med en sådan
https://www.bauhaus.se/dorrstopp-habo-181-rostfritt-80mm

Eller ska jag satsa på den större modellen?
https://www.bauhaus.se/dorrstopp-habo-varmgalvaniserad

Ska dessa sättas i överkant på dörren? Antar att man inte ska sätta den nära marken då man själv riskerar snubbla emot.

• En liten enfärgad byggnad med dörr och fönster under klarblå himmel.
    Skapa konto
Den större är bättre där.
Jag använder en garageporthållare till mitt förråd hemma då dörren antingen är stängd eller uppställd och har inget dörrstopp.
Det är inte den vackraste lösningen men det fungerar bra till ett förråd.
https://www.byggmax.se/garageporthållare-1291-habo-p7220753
Ett skärmtak är något många dörrtillverkare skriver in i sina garantivillkor men du bestämmer själv om du vill ha skärmtak eller ej.
Ett skärmtak ger ett bättre skydd av dörren men det kanske är i vägen för annat eller anses estetiskt motbjudande.
Även var i landet man bor och i hur utsatt läge påverkar valet, hur utrymmet används kan påverka val av beslag.

• Gilla
Arn83
  • Laddar…
En tråkig sak som hände vid dörrbyte utfört av Veteranpoolen är att låset inte gick att föra över till nya dörren eftersom den enligt snickaren satt fast för hårt och inte gick att montera av. Kostnad 2700 kr. Dessutom annan nyckel till förrådsdörren än den som passar huset. Snickaren gick och köpte materialet på Beijer utan att först informera mig om priset som verkar otroligt dyrt. Borde man inte ringa kund och informera vid så här pass dyra inköp?
Borde en skicklig snickare inte kunna ta ut låset från förra dörren även om den nu satt fast hårt?

J
De kontakter jag haft med Veteranpoolen är att den som är snickare ena dagen lika gärna kallar sig trädgårdsmästare nästa dag. De gör lite allt av varje och ibland lånar de till och med kundens verktyg. Lite som en händig farsa som kommer och fixar mot betalning.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bra beskrivning. Kan ett lås verkligen sitta fast så illa att man måste köpa ett nytt? Eller är det brist på verktyg och kunskap?

Hade man inte kunnat såga bort träet runt omkring och där igenom frigöra låset? Hade varit väl värt att slippa dyr kostnad 2700 kr och dessutom slippa ha separat nyckel till förrådet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.