RoTe
D Dilato skrev:
Man kan ju deluppgradera, en induktionsplatta för en femhundring gör ju att man slipper använda gas när man bara ska koka lite,och det är snabbt.
För en som aldrig använt gas, varför skulle det vara jobbigt att "bara koka lite" med gas?

• Gilla
returen
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
För en som aldrig använt gas, varför skulle det vara jobbigt att "bara koka lite" med gas?
Induktion är mycket snabbare än gas på att värma vätska och lämnar inga restprodukter.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Gasen skulle jag prioritera att ha kvar nästan för allt smör i Danmark. Mycket snabbare värme än en vanlig häll, fungerar även fast elev försvinner och mycket bra om det ska wokas mat.

För övrigt så är det troligt att bostadsrättsföreningen äger gasledningarna och inget du får göra något med. Kolla i stadgarna vad som gäller.
Jag vet att föreningen tillåter pluggning av gas, det var inte det frågan gällde utan vilka alternativ jag har med enfas. Jag föredrar elspis då det osar mindre men kan tänka mig gashäll och elugn om jag hittar en ugn med lägre effekt.
Jag vet att endel väljer kombiugn av den anledningen.

1 18kvadratsmart skrev:
Jag vet att föreningen tillåter pluggning av gas, det var inte det frågan gällde utan vilka alternativ jag har med enfas. Jag föredrar elspis då det osar mindre men kan tänka mig gashäll och elugn om jag hittar en ugn med lägre effekt.
Jag vet att endel väljer kombiugn av den anledningen.
För mig är det inte helt klart om din avsikt är att koppla någonting på befintlig gruppledning i köket eller dra en ny gruppledning från centralen utan att uppgradera den till trefas.

Om tanken är att koppla dig på befintlig gruppledning skulle jag starkt avråda från att koppla in en elektrisk häll. Den blir helt enkelt för begränsad. Men gashäll och elektrisk ugn kan fungera. Maximal belastning på en 10 A säkring är 2300 W. Eftersom ugnen inte drar maximal effekt hela tiden kan det fungera även om den har en märkeffekt på lite mer än så. Viktigt att tänka på med denna lösning är att du aldrig får ha någon annan stor förbrukare igång samtidigt som ugnen på samma grupp. Exempelvis diskmaskin eller kaffebryggare.

Om å andra sidan avsikten är att dra en ny gruppledning kan du få en väl fungerande elspis förutsatt att du har eller kan få en 25 A huvudsäkring. Man har då typiskt 20 A till spisen vilket tillåter maximalt 4600 W. Typiskt är en spis på runt 10 kW märkeffekt. Men eftersom man inte normalt använder alla plattor och ugnen på högsta effekt samtidigt brukar det i praktiken fungera bra i alla fall.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Fast nog borde det räcka att sätta in en säkring på 16A och dra en ny ledning till spisen från den?
Det är var som finns i min lägenhet och räcker till en induktionsspis med varmluftsugn.

Tror knappast att någon med så stora matlagningsambinationer flyttar in en etta så att alla plattor maxas samtidigt som ugnen värms till 280 grader.

Försök kolla vad säkringarna i centralen där ledningarna till lägenhet börjar är på. Då går det att avgöra om du det är.möjlogt att sätta in en 16A eller 20A i din central.
Att kosta på att dra in 3 faser i en etta enbart för att koppla in en ny spis verkar onödigt.

• Gilla
18kvadratsmart
  • Laddar…
Får göra en rättning för det var visst 20A till spisen. 25A huvudbrytare. Okänt vad säkringarna i föreningens elcentral är på.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Får göra en rättning för det var visst 20A till spisen. 25A huvudbrytare. Okänt vad säkringarna i föreningens elcentral är på.
det är den absolut vanligaste kombinationen i lägeneheter med ernfas, och elspis. Hus med gas byggdes med väldigt klen elmatning, även servisen in till husen var för klen för att möjliggöra elspisar i alla lägenheter.

I föreningen där jag var ordf. för drygt 30 år sedan hade vi 7 kvarter med 800 lgh. Varje kvarter matades med 3x85A, så drygt 100 lgh fick dela på 85A. Det fungerade. hjälpligt.

Men när vi stambytte så uppgraderade vi även elen, men inte upp till elspis nivå. För det skulle kallats "ombyggnad" med krav på att följa modern standard. Vi skulle fått flytta ut alla mätare till mätarrum i källaren. Det projekterades 26 mätarrum, men vi skulle varit tvugna att säga upp några butiker som hyrde i gatuplanet, för några av mätarrummen. Och vår projketledare satte en gräns där. OM vi skulle gjort den stora elombyggnaden samtidigt med stambytet så krävdes evakuering. Vi projketerade en "evakueringsstad" med ett kvarter med baracker i en närbelägen park. För att evakuera ett kvarter åt gången. Det skulle då ha kostat 10 milj för evakueringen.

Vi sparade 30 - 50 milj på att begränsa elombyggnaden. Och bara göra "renovering", men vi kunde då säkra upp till 250A per kvarter.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ska man bara värma vatten är en vattenkokare ändå effektivare
Vi värmer ofta vattnet i kokaren och häller i kastrullen på induktionen för vidare lagning
På riktigt? Varför då?

Är detta möjligen föreningen Kalkonen?

D dunde skrev:
På riktigt? Varför då?
Du vet att el kostar pengar va, och att tid är pengar ?
Jag har flera vatttenkokare så varför inte använda dom, ska dom bara stå där och se dumma ut?

Många bäckar små..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.