Jag tänkte byta vindskivor eller vad de heter på mitt garage. Problemet är att där hänger plåt över översta delen på skivorna (se bilder). När vi försöker dra bort vindskivorna med kofot verkar det sitta fast spik överst under plåten också . Det måste betyda att vi måste ta bort plåten men den sitter ju fast i garagetakets klistrade gummiplattor eller vad de heter. Kan vara brända med.
Hur tar vi bort brädorna och sätter dit nya? Kan man bända upp plåten under tiden men då tar man väl sönder taket på garaget?
Hur tar vi bort brädorna och sätter dit nya? Kan man bända upp plåten under tiden men då tar man väl sönder taket på garaget?
Du behöver upp på taket och kolla. Högst troligt är plåten spikad eller skruvad. Du behöver ta loss plåten.
Skruv är ju bara att skruva ut. Spik är knepigare, man vill ju inte skada plåten. Jag använde en minikofot och en bit kartong: https://www.jula.se/catalog/verktyg.../slag-brytverktyg/brackjarn/brackjarn-101021/
Skruv är ju bara att skruva ut. Spik är knepigare, man vill ju inte skada plåten. Jag använde en minikofot och en bit kartong: https://www.jula.se/catalog/verktyg.../slag-brytverktyg/brackjarn/brackjarn-101021/
Har tagit bort spiken men plåten sitter fastklistrad i gummitaket. Den röda plåten på bilden fortsätter alltså in under taket o sitter fast. Det känns som om man skadar taket om man håller på med plåten . Vi försökte bända upp plåten för att avlägsna hela brädorna / vindskivorna men det var svårt och kändes som om vi skadade taket.F Fideliox skrev:
Kanske skära loss plåten.
Sedan trekantslist under gummiduken.
Vindskivan monteras högre upp än idag och då en bredare vindskiva.
Sedan ny vindskiveplåt som ligger över gummiduken.
Normalt vid papp, takpannor, etc.
Sedan trekantslist under gummiduken.
Vindskivan monteras högre upp än idag och då en bredare vindskiva.
Sedan ny vindskiveplåt som ligger över gummiduken.
Normalt vid papp, takpannor, etc.
Bra idé 👍. Jag tror jag klipper bort den röda plåten och köper ny plåt som ligger över taket. Skära? Är det bättre ? Redskap? Tänkte mig plåtsax men kanske fel?A AndersS skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden