3 339 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Byta ut trossbottenskivor underifrån i plintgrund
Har behov av att byta ut samtliga trossbottenskrivor under en utbyggnad (ca 20 kvm) där tidigare ägare har använt obehandlad plyfa som nu börjat få mögelpåväxt. För att slippa byta golvet i onödan skulle jag helst vilja göra detta underifrån, det finns gott om plats då det är plintgrund och höjden under utbyggnaden är över 1 meter. Jag har dock svårt att hitta information kring hur ett sådant byte bäst görs då instruktionerna som finns alltid handlar om att skruva fast trossbottenskivorna ovanifrån, där stöd ges av upplag som fästs i golvbjälkarna.
Någon som kan ge bra tips eller vägledning kring hur ett sådant arbete kan göras?
Som trossbottenskiva har jag från början tänkt fibercement, men är öppen för andra förslag om det skulle underlätta vid byte underifrån.
Någon som kan ge bra tips eller vägledning kring hur ett sådant arbete kan göras?
Som trossbottenskiva har jag från början tänkt fibercement, men är öppen för andra förslag om det skulle underlätta vid byte underifrån.
Vet inte om det är bästa alternativet, men vad jag hade gjort i din situation:
Tryck up isoleringsskiva (glasull, cellulosa) mellan bjälkarna och skruva fast lämplig skiva i golvreglarna underifrån. Har du standard 600 cc regelavstånd kan du använda fibercementskivor som är 550 breda och 1200 långa https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-p07043
Har du så högt som 1 meter att röra dig på kanske du vill passa på att öka på isoleringstjocklecken genom att sala reglarna med t.ex 45x45 eller 45x70 regel.
För bonuspoäng tejpa alla skarvar med högkvalitativ vävtejp.
Obs! Andningsskydd är ett måste när du sågar och skruvar i fibercement, den skiten vill du inte ha ned i lungorna då det är både stendamm och glasfiber.
Tryck up isoleringsskiva (glasull, cellulosa) mellan bjälkarna och skruva fast lämplig skiva i golvreglarna underifrån. Har du standard 600 cc regelavstånd kan du använda fibercementskivor som är 550 breda och 1200 långa https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-p07043
Har du så högt som 1 meter att röra dig på kanske du vill passa på att öka på isoleringstjocklecken genom att sala reglarna med t.ex 45x45 eller 45x70 regel.
Obs! Andningsskydd är ett måste när du sågar och skruvar i fibercement, den skiten vill du inte ha ned i lungorna då det är både stendamm och glasfiber.
Produkter som diskuteras: "Andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Ett alternativ till ovan är att skruva spontad XPS cellplast som trossbottenskiva. Då får du mer isolering och skiva i ett svep. Inte helt mussäkert dock.
Skruva med stora plastbrickor i så fall.
Skruva med stora plastbrickor i så fall.
Det är cc600 så jag har synat just skivan du länkar till. Det som gör mig osäker är att det i monteringsinstruktionen står att skivan måste stöttas av upplag underifrån.torparavgrund skrev:
Vet inte om det är bästa alternativet, men vad jag hade gjort i din situation:
Tryck up isoleringsskiva (glasull, cellulosa) mellan bjälkarna och skruva fast lämplig skiva i golvreglarna underifrån. Har du standard 600 cc regelavstånd kan du använda fibercementskivor som är 550 breda och 1200 långa [länk]
Skulle du bara ha skruvat den i upplagen underifrån, tror du att det håller utan understöd?
Bra tips ang. mask. 👍
Jag har läst något om detta tidigare, och det skulle väl kunna vara ett alternativ. Hade dock gärna haft det så mussäkert som möjligt.V vectrex skrev:
Vet ej, aldrig använt den själv. Undrar varför den behöver understöd? Kanske spricker den för lätt i kanterna annars?Z ZenoStoic skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden