Rimligt. Men nu fungerar allt, stort tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
En sista fråga: Det fanns ett gammalt uttag kvar i ett sovrum på övervåningen som jag även tänkte ta tag i då jag av en slump hittade ett uttag hemma skräpandes (enkeltrapp).

Brytaren går till en taklampa och ojordat uttag under.

En elektrisk installation med gul och svarta kablar kopplade till en strömbrytare i en infälld dosa i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är att jag inte fattar denna koppling alls. Gul sitter ju denna gång på fasen (röd plint) och sen sitter två svarta i samma plint?

Om man hade bortsett från röd P på plinten hade jag förutsatt att gul är tändtråd upp till lampan och att svart är fas som går till strömbrytaren sen skarvas vidare till uttaget nere.

Är det felkopplat? Eller har man helt plötsligt bytt färg på allt på övervåningen? Om sistnämnda, skulle gul fas kopplats "internt" i brytaren till de svarta kablarna/tändtråd? Dvs att ena blir tändtråd upp och den andra leder fas vidare ner?
 
H hypotek skrev:
Om man hade bortsett från röd P på plinten hade jag förutsatt att gul är tändtråd upp till lampan och att svart är fas som går till strömbrytaren sen skarvas vidare till uttaget nere.
Helt riktigt. Det är ju inga problem att reda ut vad som är vad här med säkerhet, eller hur?

Att strömbrytaren är kopplad lite bakvänt förändrar inte det. Det saknar betydelse för en enpolig strömbrytare.
 
  • Gilla
hypotek
  • Laddar…
H hypotek skrev:
En sista fråga: Det fanns ett gammalt uttag kvar i ett sovrum på övervåningen som jag även tänkte ta tag i då jag av en slump hittade ett uttag hemma skräpandes (enkeltrapp).

Brytaren går till en taklampa och ojordat uttag under.

[bild]

Problemet är att jag inte fattar denna koppling alls. Gul sitter ju denna gång på fasen (röd plint) och sen sitter två svarta i samma plint?

Om man hade bortsett från röd P på plinten hade jag förutsatt att gul är tändtråd upp till lampan och att svart är fas som går till strömbrytaren sen skarvas vidare till uttaget nere.

Är det felkopplat? Eller har man helt plötsligt bytt färg på allt på övervåningen? Om sistnämnda, skulle gul fas kopplats "internt" i brytaren till de svarta kablarna/tändtråd? Dvs att ena blir tändtråd upp och den andra leder fas vidare ner?
De svarta är ju fas. Du ser att ena dyker ner tillsammans med blå, till ditt uttag.

Skulle gul vara fas så skulle uttaget bara fungera när lampan är på. Kan ju iof vara så kopplad men det är väl inte det normala.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.