Vill byta ut två äldre strömbrytare i hallen som jag antar är original och vill sätta in nya, typ Schneider Exxact. Men innan jag går vidare tänkte jag först be om er hjälp om det är möjligt för en lekman att försöka sig på det här själv och att förstå vilken typ av brytare jag behöver samt hur den ska kopplas in.
Strömbrytaren som sitter överst har 1 knapp. Den enda markeringen är den röda pluppen "P" så antar att det är fasen.
Den undre har två knappar, där höger knapp går till utebelysning och vänster knapp till 3 st taklampor i hallen. Till dessa 3 taklampor fungerar även en dimmer på andra sidan rummet. Om någon av vänstra knappen eller dimmern är avslagen går det dock inte att tända lamporna över huvud taget så vänsterknappen fungerar mer som av/på till dimmern som är den vi använder till lampan.
Svart är väl fas, men sen funderar jag över övriga trådar. Är detta något man kan ge sig på själv med lite hjälp av forumet?
Strömbrytaren som sitter överst har 1 knapp. Den enda markeringen är den röda pluppen "P" så antar att det är fasen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den undre har två knappar, där höger knapp går till utebelysning och vänster knapp till 3 st taklampor i hallen. Till dessa 3 taklampor fungerar även en dimmer på andra sidan rummet. Om någon av vänstra knappen eller dimmern är avslagen går det dock inte att tända lamporna över huvud taget så vänsterknappen fungerar mer som av/på till dimmern som är den vi använder till lampan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart är väl fas, men sen funderar jag över övriga trådar. Är detta något man kan ge sig på själv med lite hjälp av forumet?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det brukar vara möjligt att lista ut. En grundläggande faktor är om det är en trappkoppling inblandad.
Din första strömbrytare liknar en trappbrytare och verkar också användas som en sådan med tre anslutna terminaler. Så har du en strömbrytare till?
En annan faktor som brukar ge bra svar är att se alla trådar i dosan, varifrån de kommer ut och in. Speciellt om en ledare som kommer uppifrån är skarvad till en lika färgad ledare som försvinner ut i andra rör tillsammans med nolla och ev skyddsjord (utom i ditt fall). Om du söker finns flera exempel på detta på bild, t.ex i en tråd från igår
På din andra strömbrytare ser man att en ledare är byglad på strömbrytaren. Den är märkt med 6/6, dvs en dubbeltrapp. Den består av två halvor. Det enda syftet med att bygla dessa halvor som jag ser är att fördela en fasledare. Så allt detta ger med tillräcklig säkerhet att svart är en fasledare.
Ena halvan av dubbeltrappen ser mycket riktigt ut att vara trappkopplad. Vilka två trådar som är mellantrådarna bör man kunna lita på är de likfärgade i ditt fall. Dess inbördes ordning på strömbrytaren spelar ingen roll.
Så du behöver en enkeltrapp och en dubbeltrapp.
Din första strömbrytare liknar en trappbrytare och verkar också användas som en sådan med tre anslutna terminaler. Så har du en strömbrytare till?
En annan faktor som brukar ge bra svar är att se alla trådar i dosan, varifrån de kommer ut och in. Speciellt om en ledare som kommer uppifrån är skarvad till en lika färgad ledare som försvinner ut i andra rör tillsammans med nolla och ev skyddsjord (utom i ditt fall). Om du söker finns flera exempel på detta på bild, t.ex i en tråd från igår
På din andra strömbrytare ser man att en ledare är byglad på strömbrytaren. Den är märkt med 6/6, dvs en dubbeltrapp. Den består av två halvor. Det enda syftet med att bygla dessa halvor som jag ser är att fördela en fasledare. Så allt detta ger med tillräcklig säkerhet att svart är en fasledare.
Ena halvan av dubbeltrappen ser mycket riktigt ut att vara trappkopplad. Vilka två trådar som är mellantrådarna bör man kunna lita på är de likfärgade i ditt fall. Dess inbördes ordning på strömbrytaren spelar ingen roll.
Så du behöver en enkeltrapp och en dubbeltrapp.
Det låter som en felkoppling, hur är dimmern inkoppla ? Bild ?H hypotek skrev:
Ja, det sitter en till strömbrytare på övervåningen där den ena knappen inte heller fungerar. Misstänker att de båda går till en lampa som tidigare suttit i trappen, det är nu endast en kopplingsdosa där.Bo.Siltberg skrev:
Angående dubbeltrappen: Enligt bild från Google, hur bör trådarna kopplas i den nya? Bör den kopplas som den tidigare? Dvs Svarta på pilarna in och Gråa nedtill och Grön mitten uppetill?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här:nisse123 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
De två mellantrådarna kopplas in på "pil ut". Det finns inget "bör" här utan ordningen spelar ingen roll.H hypotek skrev:
Tändtråden till utebelysningen kopplas in till någon av "pil ut" på den andra halvan. Här spelar det roll vilken du väljer då lampor ska vara tända när övre delen av vippan är intryckt. Om man kan tala om att texten är rättvänd på bild så är det den uppe till vänster.
Fasledarna kopplas in på "pil in".
Den dimmer du har stöder inte trappkoppling. Du behöver byta, om du bryr dig. Det borde i vilket fall finnas en mellantråd till i dosan.
Så grön tändtråd på pil ut (1:an uppe till vänster) och svart fas på pil in (2an uppe till höger).
Sen gråa mellantrådarna på pil ut (1orna nere till höger och mitten).
Sen förstod jag inte om svart fas fortfarande behövs byglas mellan pil in till pil in även här?
Ang dimmer: Hade denna funkat, trots att den verkar ha en nolla?
Sen gråa mellantrådarna på pil ut (1orna nere till höger och mitten).
Sen förstod jag inte om svart fas fortfarande behövs byglas mellan pil in till pil in även här?
Ang dimmer: Hade denna funkat, trots att den verkar ha en nolla?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
JaH hypotek skrev:
JaH hypotek skrev:
JoH hypotek skrev:
Ja. Har du en nolla tillgänglig så anslut den. Dimmern kräver annars det inte, men det kan behövas för att förbättra dimringen.H hypotek skrev:
Stort tack för hjälpen!
En sista kontrollfråga bara kring enkeltrappen: Det är OK att skarva fasen som det gjorts tidigare? Dvs även på en ny strömbrytare skarvas båda svarta in på L, och sen de 2 gula mellantrådarna på pil ut även här?
Och i dimmern ska båda trådarna kopplas in på respektive L? (Tror ingen nolla finns)
En sista kontrollfråga bara kring enkeltrappen: Det är OK att skarva fasen som det gjorts tidigare? Dvs även på en ny strömbrytare skarvas båda svarta in på L, och sen de 2 gula mellantrådarna på pil ut även här?
Och i dimmern ska båda trådarna kopplas in på respektive L? (Tror ingen nolla finns)
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ja. Moderna strömbrytare har terminaler av god kvalitet.H hypotek skrev:
JaH hypotek skrev:
Strömbrytarna är installerade och fungerar som innan, men nu när jag gav mig på dimmern så fungerar inte taklamporna överhuvudtaget när jag kopplar in både på respektive L.Bo.Siltberg skrev:
Min fundering är därför om endast brun (fas antar jag) kopplas in på L, och sen grå mellantråden på krysset med pil genom istället (vilket jag förstår betyder utgående ström)?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag förstår inte hur du menar att du har kopplat.
De två mellantrådarna ska anslutas till varsin L-terminal. Du hittade väl en till mellantråd som låg löst i dosan?
Tändtråden till lampan ska anslutas till S med pil.
De två mellantrådarna ska anslutas till varsin L-terminal. Du hittade väl en till mellantråd som låg löst i dosan?
Tändtråden till lampan ska anslutas till S med pil.
Jag missförstsod nog. Det var en brun och en grå som satt i gamla dimmern och förutsatte att du menade att dessa 2 skulle in i respektive L.Bo.Siltberg skrev:
Men mycket riktigt är det 2 grå och 1 brun. Dvs båda grå till varsin L och brun till S med pil?
Spelar det någon roll var svart går in? Just nu har jag satt i den i övre högra (pil in 2) sen byglat till vänster nere (pil in 1). Behöver jag byta åt andra hållet?nisse123 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag pratar inte gärna färger...man ansluter aldrig en "grå" nånstans, utan man ansluter fasledare, neutralledare, tändtrådar och mellantrådar. För att förstå vad du menar med grå så måste man bläddra tillbaka i tråden. Men om man gör det så kan jag bekräfta att det är rätt det du skriver här.H hypotek skrev:
Redigerat:

