Hej, tänkte byta ut en strömbrytare och tog en bild på den gamla och visade upp i bygghandel, fick förklarat för mig att det var en ”dubbeltrapp”så en sådan inhandlades.
Såg framför mig att det skulle vara relativt enkelt och logiskt att byta (tror fortfarande att det är det, men inte för mig)men inser nu att jag hade fel.
Finns här någon som kan vägleda mig? 🙏🏻

• En hand håller en äldre dubbeltrapp strömbrytare med flera anslutna kablar i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en förpackning med en grön dubbeltrapp-strömbrytare från Schneider Electric, liggande på ett bord med installationsanvisningar.
    Skapa konto
  • Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Det där ser inte bra ut. Gul/grön i brytaren!

• Gilla
  • Ledsen
tommib och 4 till
  • Laddar…
Gulgrön färg är reserverad enbart för jord och ska absolut inte kopplas till strömbrytaren.

Tyvärr går det inte att se kopplingsschemat på den gamla brytaren. Då får man mäta upp hur den fungerar. Bäst att då ta hjälp av en elektriker tycker jag.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det där ser inte bra ut. Gul/grön i brytaren!
Kanske är en jordfelsbrytare?

• Wow
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Gulgrön färg är reserverad enbart för jord och ska absolut inte kopplas till strömbrytaren.

Tyvärr går det inte att se kopplingsschemat på den gamla brytaren. Då får man mäta upp hur den fungerar. Bäst att då ta hjälp av en elektriker tycker jag.
Misstänker att dom inte var så noga med färgen på kabeln när brytaren kopplades in ?

Hur många knappar är det på den gamla brytaren ?

useless useless skrev:
Hur många knappar är det på den gamla brytaren ?
Två

Hur ser det ut på framsidan?

T TVR skrev:
Misstänker att dom inte var så noga med färgen på kabeln när brytaren kopplades in ?
Det är ett väldigt grovt fel som måste vara gjort av en amatör och inte riktig elektriker.

Fotografen Fotografen skrev:
Hur ser det ut på framsidan?

• Elektrisk strömbrytare utan skyddsplatta, visar insidan med skruvar och kablar.
    Skapa konto
Det verkar finnas ett schema på den gamla. Ta en bättre bild så kanske det går att tyda.

useless useless skrev:
Det verkar finnas ett schema på den gamla. Ta en bättre bild så kanske det går att tyda.
Nytt försök, hoppas det syns tillräckligt

• Närbild av en elektrisk brytare med exponerade kopparledningar och texten "46-908" på. Används i en diskussion om byggprojekt.
    Skapa konto
Fairlane
Gulgrön ledare och en massa silvertejp skriker att någon som inte har koll har varit där före dig och då är det nog bäst att ta hjälp av någon som vet vad dem gör. Har de kanske skarvat ledare med silvertejpen?!

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Elektrisk komponent med röda markeringar, kopparledningar anslutna, verkar felkopplad enligt text.
Skapa konto

Jodå! Problemet syns här!

Ring en elektriker innan ditt hus brinner ner :)

J Josth skrev:
Det är ett väldigt grovt fel som måste vara gjort av en amatör och inte riktig elektriker.
Fairlane Fairlane skrev:
Gulgrön ledare och en massa silvertejp skriker att någon som inte har koll har varit där före dig och då är det nog bäst att ta hjälp av någon som vet vad dem gör. Har de kanske skarvat ledare med silvertejpen?!
Verkar inte vara någon skarv däremot två bitar silvertejp på den ena och en bit på den andra, får känslan av att dom använt samma färg men satt tejp på på dom för att veta vilken som är vilken.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.