B
Hej,

Ska måla om fasaden på huset till våren och undrar hur mycket av panelen som behöver bytas ut. De tidigare ägarna har sågat av flera panelbrädor nedtill (troligtvis för att de var rötskadade) och skarvat med ny panel. Bör jag byta ut dessa brädor mot hela brädor när jag målar om? Det rör sig om ca 6 bräder men problemet är att huset är från 1920 och jag är rädd att de nya bräderna kommer att skilja sig från de befintliga. Dessutom tror jag att det blir svårt att lossa bräderna utan att skada vindskivorna (eller vad de nu kallas) som är lite speciella.

Lockläkten tror jag är hyfsat enkel att byta; det är panelbräderna jag är bekymrad över.

Hej
Är det friskt skulle jag inte byta något.
Att skarva tillhör på sitt sätt husets historia, men vill du byta så gör det, du får hyvla till den nya panelen så den liknar den gamla.
Men skrapa, låt lufta och torka ut och måla enligt konstens alla regler.
Vad är det målat med för typ av färg nu?

B
Det är målat med Alcro Bestå för ca 10 år sedan skulle jag tro. Färgen har släppt ganska mycket på sina håll och det är därför jag vill måla om.

Bara skarvarna sluttar utåt så vatten inte rinner in är det alldeles normalt och fullgptt med skarvade bräder.
Vill du byta dem skall det vara riktiga sågade granbräder med kärnsidan utåt på gammalt vis. Inget finsågat gyckel.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.