Jag har precis lagt mosaik på golvet. Nu i efterhand ser jag att några plattor är skadade. Bästa tillvägagångssättet för att byta enstaka plattor?

Hexagonala golvplattor i mosaik med några skadade bitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Är det tätskikt under? Saknas detta så behöver du ju inte vara speciellt försiktig. Eftersom skadan är på de 2 bitarna i mitten så hade jag lyft mellan dessa 2, eftersom båda ska upp ändå. Använd en mejsel eller spackel och bänd försiktigt. Troligen får du skära bort nätet som håller ihop plattorna innan.
Är det tätskikt under så är nog rådet att undvika att röra det alls.

J Jocke Best skrev:
Är det tätskikt under? Saknas detta så behöver du ju inte vara speciellt försiktig. Eftersom skadan är på de 2 bitarna i mitten så hade jag lyft mellan dessa 2, eftersom båda ska upp ändå. Använd en mejsel eller spackel och bänd försiktigt. Troligen får du skära bort nätet som håller ihop plattorna innan.
Är det tätskikt under så är nog rådet att undvika att röra det alls.
Tätskikt under. Det är på en gästtoalett utan dusch där inkommande vatten kommer från väggen.

J
S sole_oggi skrev:
Tätskikt under. Det är på en gästtoalett utan dusch där inkommande vatten kommer från väggen.
Då hade jag låtit det vara. Ingen kommer se den lilla flisan efter fogning. Lägg i lite nagellack av rätt kulör om du stör dig på det. Du riskerar att tätskiktet går sönder om du lossar stenarna nu.

• Gilla
sole_oggi
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Då hade jag låtit det vara. Ingen kommer se den lilla flisan efter fogning. Lägg i lite nagellack av rätt kulör om du stör dig på det. Du riskerar att tätskiktet går sönder om du lossar stenarna nu.
Tack!! Jag kör på det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.