A ABBE12345 skrev:
Okej bra men tänker också kring vissa träpaneler som har börjat få ett glapp ifrån själva väggen, ska de bytas ut? Du kan se bilderna jag lägger till och det här tricket med att stoppa in kniven i trät. Vad räknas som röt? För vissa ställen gick bara spetsen i det vill säga 1-2 mm och på andra stället lite mer.
Jag hade inte brytt mig om att byta dem med en glipa, möjligen försöka tvinga in dem.
Beroende på om det är ytved eller närmare kärnveden eller nära kvistar så kan kniven gå in olika långt, vilket är helt normalt. Det viktiga är att det inte känns för mjukt eller som att bitar lossnar för då är det röta. Lite svårt att förklara hur det ska kännas men du kan testa där du vet att panelen är rötskadad. Om du går metodiskt tillväga kan du försöka hitta ungefär var övergången mellan friskt och lätt skadat trä är och har du en lös bit som du vet är murken så kan du testa tälja där och både titta o känna skillnaden

• Gilla
ABBE12345 och 2 till
  • Laddar…
S hjulia skrev:
Jag hade inte brytt mig om att byta dem med en glipa, möjligen försöka tvinga in dem.
Beroende på om det är ytved eller närmare kärnveden eller nära kvistar så kan kniven gå in olika långt, vilket är helt normalt. Det viktiga är att det inte känns för mjukt eller som att bitar lossnar för då är det röta. Lite svårt att förklara hur det ska kännas men du kan testa där du vet att panelen är rötskadad. Om du går metodiskt tillväga kan du försöka hitta ungefär var övergången mellan friskt och lätt skadat trä är och har du en lös bit som du vet är murken så kan du testa tälja där och både titta o känna skillnaden
okej tack ska ni alla ha för hjälpen, det uppskattas!

• Gilla
Svampe
  • Laddar…
Att panelen glipar i nerkant beror troligen inte på röta. Det ser mer ut som om brädorna har vridit sig lite under torkningen, vilket är helt normalt. I övrigt har du fått bra svar av @hjulia !

• Gilla
ABBE12345 och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Att panelen glipar i nerkant beror troligen inte på röta. Det ser mer ut som om brädorna har vridit sig lite under torkningen, vilket är helt normalt. I övrigt har du fått bra svar av @hjulia !
Tjena, har en till fråga. Vad kan ett rimligt pris vara per kvadratmeter att ta för att byta fasad? Vi fick ett erbjudande på 1900kr per kvm. Är det rimligt eller dyrt?

A ABBE12345 skrev:
Tjena, har en till fråga. Vad kan ett rimligt pris vara per kvadratmeter att ta för att byta fasad? Vi fick ett erbjudande på 1900kr per kvm. Är det rimligt eller dyrt?
Tyvärr kan jag inte svara på det, vår familj brukar inte leja för snickeriarbeten.
Om det är ett rimligt pris eller ej beror mycket på vad som ingår.
Har du/ni tid och fysisk förmåga är inte panelbyte ett omöjligt gör-det-själv-projekt annars.

A ABBE12345 skrev:
Okej bra men tänker också kring vissa träpaneler som har börjat få ett glapp ifrån själva väggen, ska de bytas ut? Du kan se bilderna jag lägger till och det här tricket med att stoppa in kniven i trät. Vad räknas som röt? För vissa ställen gick bara spetsen i det vill säga 1-2 mm och på andra stället lite mer.
Du har knappast någon röta där?
Ser mest ut som solexponerat trä som har några år på nacken. Om du väljer att inte lägga en tät färg över kommer den panelen att fungera i många år till.

Jag hade övervägt roslagsmahogny.

• Gilla
Oldboy och 3 till
  • Laddar…
Roslagsmahogny, trätjära, linolja eller slamfärg bör funka fint på den panelen ser det ut som. Det är dock bra att veta hur den är behandlad tidigare.

Skevande brädor kan man försöka tvinga in med mer spik eller skruv. Att bara spika in befintliga spik hjälper inte. De sitter inte tillräckligt bra, (bevisligen då brädorna tvingat ut dem), utan då kommer panelen att vrida ut sig till samma läge väldigt snart igen. Var bara försiktig för det finns risk att brädorna spricker om man tvingar dem för mkt, och särskilt om det sker på endast en punkt med en fläskig spik eller skruv.

Funkar det inte med tvång så går det att byta enbart den allt för spiralmakaronskevande brädan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.