Hej,

Efter år utav mycket inspiration från detta forum, så tänkte jag ställa min första fråga :)

I dagsläget så har vi vårt proppskåp innanför denna dörr.
Mitt önskemål är att ta bort garderoberna för att öppna upp och skapa en mer trevlig hall, se animering över rummet där elcentralen är röd.

Problemet med detta, är att proppskåpet sitter vägg i vägg med garderoberna.

Då är funderingen om det är möjligt för en elektriker att ersätta proppskåpet med en elcentral med automatsäkringar istället och samtidigt vrida centralen 90 grader?
Eller blir det ett alltför stort jobb och alla kablar kommer behövas dras om etc?

Någon som har gjort något liknande tidigare?

Ha det bra!

• Hall med vita garderober och en markerad plats för en elcentral i rött på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt proppskåp i skåp med sladdar och vattenrör, intill vit dörrkarm.
    Skapa konto
  • Animerad bild på en hall med markerad elcentral i rött och en frågeställning om dess omplacering.
    Skapa konto
tommib
Det är troligen fullt möjligt att göra det du önskar men det lär vara ett stort jobb. Även inkommande vatten är där så jag gissar att det är någon form av installationsschakt man har byggt. Detta innebär att det kan gå elrör/kabel både uppåt och nedåt i bild och inkommande huvudledning kan komma via golvet om du har otur.

Jag skulle avråda från att göra om det där om du inte är beredd på att ta en rätt stor kostnad. För mig personligen skulle det inte vara värt det eftersom du ändå inte blir av med vattenmätaren.

5
Alternativet är ju att om det går, dosa av det. Inspektionslucka och göra om garderoben så att de en är halv med vattenmätaren i.
Alternativt vrida runt det och bygga ett mer slimmat skåp.

5
Eller varför inte göra ett "kapprum" ta bort två garderober, dit med vita skivor å sätt en klädhängare å skoställ där garderoberna är

Tack för förslag.

Inkommande vatten kommer nerifrån den delen, och med all sannolikhet även elen.
Därav min tanke att rama in denna enligt bild nummer 3, med inspektionslucka för att kunna stänga och läsa av vattnet.
I ritningen så fick jag inte in, men tänkte att eventuell dragning får gå längs med väggen i ett fack upp till central.

Jag funderar vidare och kontaktar eventuellt en elektriker och ser vad som går att göra med alla kablar.

Om du väljer att flytta centralen så är det ju inte heller självklart att sätta den uppe vid taket. En lösning där även elcentralen sitter där nere gör att du slipper en låda där uppe.

tommib
Nej, det låter som en ytterst dålig ide i hemmiljö. En elcentral bör sitta utom räckhåll för barn, även om den är kapslad korrekt. En gammal diazedcentral är livsfarlig för barn så den bör absolut inte sitta lågt. Man kan bygga in den i ett låst skåp men då står man där och letar efter nyckeln när säkringen har gått. Dessutom går det med väldigt stor sannolikhet rör/slang upp genom taket som måste hanteras.

Man kan dosa av och dra om grupperna men det är som sagt ett ganska stort jobb, räkna med att det kostar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.