5 094 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Byta ut proppskåp i samband med installation av jordfelsbrytare?
Sida 1 av 2
Jag ska precis börja med renoveringen av ett badrum, och då det kommer att göras installationer som kräver jordfelsbrytare undrar jag om man ska ha flera jordfelsbrytare, en per fas t.ex., eller räcker det med en? Risken är väl att utebelysningen kan sänka hela huset?
När man installerar jordfelsbrytare, ska man passa på att byta ut proppskåpet mot en normcentral? Det är inget fel på den nuvarande, om man bortser från att den har blivit sliten av 40 år i ett pannrum. Däremot har jag sett i diverse kataloger att det finns en del fiffiga prylar för normcentraler, i stil med tidur. Så det handlar väl mer om att det är kul med prylar Men bortsett från det, finns det någon teknisk eller säkerhetsmässig anledning att uppgradera?
Om man byter ut den, vilken storlek bör man satsa på? Nuvarande proppskåp har 27 proppar varav 24 används, därav hälften till sådant som går på trefas (uttag i garage, cirkulationspump, spis, tvättmaskin). Huvudströmbrytare och jordfelsbrytare kommer i så fall ta plats, och med tanke på eventuella framtida behov så måste väl en normcentral ha 40+ platser?
Jag är tacksam för alla som kan göra mig lite klokare.
När man installerar jordfelsbrytare, ska man passa på att byta ut proppskåpet mot en normcentral? Det är inget fel på den nuvarande, om man bortser från att den har blivit sliten av 40 år i ett pannrum. Däremot har jag sett i diverse kataloger att det finns en del fiffiga prylar för normcentraler, i stil med tidur. Så det handlar väl mer om att det är kul med prylar Men bortsett från det, finns det någon teknisk eller säkerhetsmässig anledning att uppgradera?
Om man byter ut den, vilken storlek bör man satsa på? Nuvarande proppskåp har 27 proppar varav 24 används, därav hälften till sådant som går på trefas (uttag i garage, cirkulationspump, spis, tvättmaskin). Huvudströmbrytare och jordfelsbrytare kommer i så fall ta plats, och med tanke på eventuella framtida behov så måste väl en normcentral ha 40+ platser?
Jag är tacksam för alla som kan göra mig lite klokare.
Kolla igenom hur mycket trefasgrupper som fortfarande används. Tvättmaskinen är idag enfas eller möjligtvis tvåfas om gruppen även matar torktumlare. Cirkulationspump är ofta enfas idag.
Skall man byta central bör man ha minśt två jordfelsbrytare så att hela huset inte blir mörkt vid fukt i en förlängningskabel utomhus. Har garaget en egen central, då kan lägga den utanför jordfelsbrytaren och placera en jordfelsbrytare vid garagets elcentral.
Man kan också välja en enklare lösning där man monterar en jordfelsbrytare vid den befintliga centralen och bygger till en mindre normcentral med jordfelsbrytare , norm säkringar och timers m.m. för t.ex utomhus grupper.
Egentligen är bara fantasin som gränserna så länge man följer säkerhetsreglerna. Lite förenklat : låt allt förutom värmepatronerna, vissa värmepumpar övervakas av jordfelsbrytare.
Det finns även jfb med 300 mA felström ( enbart brandskydd) som kan användas för värmepatronerna m.m.
Skall man byta central bör man ha minśt två jordfelsbrytare så att hela huset inte blir mörkt vid fukt i en förlängningskabel utomhus. Har garaget en egen central, då kan lägga den utanför jordfelsbrytaren och placera en jordfelsbrytare vid garagets elcentral.
Man kan också välja en enklare lösning där man monterar en jordfelsbrytare vid den befintliga centralen och bygger till en mindre normcentral med jordfelsbrytare , norm säkringar och timers m.m. för t.ex utomhus grupper.
Egentligen är bara fantasin som gränserna så länge man följer säkerhetsreglerna. Lite förenklat : låt allt förutom värmepatronerna, vissa värmepumpar övervakas av jordfelsbrytare.
Det finns även jfb med 300 mA felström ( enbart brandskydd) som kan användas för värmepatronerna m.m.
Om den befintliga centralen är i bra skick finns det ingen orsak att byta av säkerhetsskäl. Om du vill ha mer än en JFB kan det bli knöligt att få till i den gamla. I övrigt är det en fråga om tycke och smak och vad du tycker det är värt.
Själv är Jag Diazedkramare och byter inte förrän Jag blir tvungen och det är inget problem för mig att bara ha en Jordfelsbrytare. Den har löst en gång på fem år och det var när Diskmaskinen gav upp.
En "Tumregel" är att ha 25% extra med tomma platser för framtida behov.om man byter central.
Själv är Jag Diazedkramare och byter inte förrän Jag blir tvungen och det är inget problem för mig att bara ha en Jordfelsbrytare. Den har löst en gång på fem år och det var när Diskmaskinen gav upp.
En "Tumregel" är att ha 25% extra med tomma platser för framtida behov.om man byter central.
Som det är nu används alla, men det kommer att bli tvåfas fram till TM/TT i samband med renoveringen. Spis och cirkulationspump hör framtiden till. Garaget ligger i källaren av huset så det finns bara ett proppskåp i huset.Tobbe_3 skrev:Kolla igenom hur mycket trefasgrupper som fortfarande används. Tvättmaskinen är idag enfas eller möjligtvis tvåfas om gruppen även matar torktumlare. Cirkulationspump är ofta enfas idag.
Att ha en extra liten central är ju ingen dum idé. Men om man nu väljer två JFB, vad avgör vad som går på vad? Typ gruppen som betjänar badrummet och hallen på en, och resten av huset på den andra?
Ja, det är väl främst att man fått uppfattningen att porslinssäkringar är ett omodernt system, men det kanske är lika bra att behålla den. Kan ju alltid fråga elektrikern vad han tror om skicket och om att sätta en liten normcentral bredvid.tuktuk skrev:Om den befintliga centralen är i bra skick finns det ingen orsak att byta av säkerhetsskäl. Om du vill ha mer än en JFB kan det bli knöligt att få till i den gamla. I övrigt är det en fråga om tycke och smak och vad du tycker det är värt.
Då bör väl en med 10 platser räcka mer än väl? En JFB tar väl fyra moduler?
Jag skulle säga uteel och ev riskgrupper (vad nu det skulle vara) inomhus på en och husets värmesystem samt övrig inomhusel på en.
I ditt fall med befintlig central skulle jag lägga badrummet och uteelen i en extra liten central utanför och behålla resten i den gamla centralen (som skulle få en egenJFB).
I ditt fall med befintlig central skulle jag lägga badrummet och uteelen i en extra liten central utanför och behålla resten i den gamla centralen (som skulle få en egenJFB).
Man kan lämpligen lägga utomhus uttag och garage på en jfb och resten på den andra. Det beror lite på om man behåller den gamla elcencentralen eller byter alltihopa till en ny.
Man bör inte dela en diazedsäkrings central på två jfb eftersom det kräver avsågade fasskenor och flera nollplintar.
En viktig grej att kolla, är om noll och skyddsjordsskenan är separata. ( troligtvis är så fallet om huset är byggt på 1970 talet eller senare.
Man bör inte dela en diazedsäkrings central på två jfb eftersom det kräver avsågade fasskenor och flera nollplintar.
En viktig grej att kolla, är om noll och skyddsjordsskenan är separata. ( troligtvis är så fallet om huset är byggt på 1970 talet eller senare.
Hmm, skulle nog kunna gå. Hela källaren och en utelampa går på en säkring, och badrummet, hallen och entrélampan går även den på en egen. Altanen har ett par lampor och uttag och de går nog på samma säkring som vardagsrummet, men det får jag kolla upp.tommib skrev:Jag skulle säga uteel och ev riskgrupper (vad nu det skulle vara) inomhus på en och husets värmesystem samt övrig inomhusel på en.
Byggt 38, totalrenoverat i mitten av 70-talet. Jag får bryta strömmen, öppna proppskåpet och kika efter.Tobbe_3 skrev:Man kan lämpligen lägga utomhus uttag och garage på en jfb och resten på den andra. Det beror lite på om man behåller den gamla elcencentralen eller byter alltihopa till en ny.
Hager PSA 10A/30mA: 658 kr
http://elbutik.se/product.html/hager-psa-1pn-6ka-c-16a-10ma--a-qc-acs966d?category_id=1817
Hager Dvärgbrytare C10A: 55 kr
Så lite skillnad blir det.....
Norge är lite speciellt med tanke på IT-nät, jag ser dock inte varför man skulle behöva sätta PSA på alla grupper istället för tvåpoliga säkringar. Borde fungera med JFB ändå på matningen eller tänker jag fel?
http://elbutik.se/product.html/hager-psa-1pn-6ka-c-16a-10ma--a-qc-acs966d?category_id=1817
Hager Dvärgbrytare C10A: 55 kr
Så lite skillnad blir det.....
Norge är lite speciellt med tanke på IT-nät, jag ser dock inte varför man skulle behöva sätta PSA på alla grupper istället för tvåpoliga säkringar. Borde fungera med JFB ändå på matningen eller tänker jag fel?