Micro skrev:
Ber om ursäkt flickans dator visar NTFs :o
Var helt övertygad att dom hade bytt då det inte går att nergradera till win7.
Har testat det på 3 köpedatorer åt mina kompisar.
Kommer fortfarande upp att win 7 filsystem inte stöds och det är NTFs det också
Låter mer som problem med att disken har en GPT partitionstabell. Boota från GPT stöds endast av Windows 7 64-bit på system med UEFI. För att lösa det får man formatera om disken med MBR som partitionstabell istället.

Tycker åttan fungerar bra. Är otroligt stabilt. Tog ett tag att vänja sig, men jag föredrar en del i W8 framför W7 och det lär bli bättre med W8.1. Observera att jag är power user som kör många skärmar. På gammal hårdvara med en skärm är XP fortfarande svårslaget (fram till april 2014 iaf).

• Gilla
Micro
  • Laddar…
Till TS, ja tycker du ska testa W8 ett tag och vänta till 8.1 uppdateringen släpps i oktober. Jag tycker själv att man klarar sig bra utan startmenyn. Ett tryck på windows-tangenten, skriv första bokstäverna på programmet du vill starta, tryck enter, voilà! Men jag kör ju Mac OS och Linux terminal ill vardags, så vad vet jag... :)

perkaby skrev:
Låter mer som problem med att disken har en GPT partitionstabell. Boota från GPT stöds endast av Windows 7 64-bit på system med UEFI. För att lösa det får man formatera om disken med MBR som partitionstabell istället.
Hängde inte med riktigt här..:o
Systemet som skulle installeras var win 64bit , det som var sparat på disken var den dolda återställningspartitionen med win 8 på.
Ville inte ta bort allt ifall dom ville ha win 8 senare.
Det löste sig med en ny hårddisk och enbart windows 7 på. :)

thomasx skrev:
8an är helt hopplös ju fortare du byter ut den desto bättre.
Är det SBS :D eller har du faktiska exempel som man kan få ta del av eftersom jag tänkte byta i dagarna ?

W8 med Classic shell installerad, så är i stort sett allt som det ska vara igen :)

W8 med Classic shell funkar ju kanon så varför gå till W7? Kör Classic shell i min Zenbook U500VZ med touch skärm och har aldrig råkat ut för någon krasch. Köpte W8 Pro uppgraderingslicenser till andra datorer i familjen och dessa har också gått felfritt sen januari 2013.

Om man vill gå tillbaka till W7 och har en dold W8 återställningspartition så kan man ju clona W8 disken till en extern hårddisk innan man formaterar om och blåser in W7.

Är TS dator av nyare modell så finns troligen inte W7 drivrutiner och då bör man undvika byte.

peternicklas
Skaffa en riktig W7 och kör sedan över den till ett USB med verktyget som finns på MS hemsida. Boota från USB och välj avancerad installation. Ta bort alla partitioner och låt W7 skapa en ny åt dig. Tar 30 minuter att installera W7 och 12 timmar att få hem alla uppdateringar. Denna installation kräver en ISO fil av W7 och den hittar du här http://www.w7forums.com/official-windows-7-sp1-iso-image-downloads-t12325.html OBS, du måste förtfarande ha en giltlig licensnyckel. ISO till USB http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
Tack för tips och råd. Enkel användning av dator gäller för min del. Jag försöker anpassa mig till w8 och gör inga förändringar. Det visade sig att datorn var installerad o klar med appar och allt.
Kollar nu classic shell och ser om det är till fördel.

Kjell_G skrev:
Det där med annat filsystem var ingen som nämnde i butiken, det kan alltså ställa till problem? Hur funkar det då om jag vill spara över filer från gamla datorn (W7) till nya? Det brukar väl vara bakåtkompatibelt, eller? Har dålig koll på detta.
Filsystem och filer är inte samma sak. Du kan lugnt kopiera över alla dina gamla filer till nya datorn.

Innan du byter ut något skapa eventuella återställningsskivor / usbstickor för windows 8 det är mycket lättare att ha dessa om du ångrar dig och vill lägga tillbaka windows 8.
Och det är bättre att skapa dom än att tänkta "jag kommer inte behöva dem" och sen inse att man hade fel.

• Gilla
Micro
  • Laddar…
Försöker skapa återställningsenhet på 16GB USB men det blir svart på skärmen efter ungefär 3/4. Åtgärden misslyckades och dator stängs av! Hmmm, vad göra? Ska prova med extern hårddisk en gång först.

Nejnej, gick inte med hd, måste tydligen vara flashminne :/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.