Byggahus.se

Byta ut OS på ny dator?

1. K
    Medlem · Västra Götalands län · 3 259 inlägg

Kjell_G

Medlem
    Har nu köpt en enkel laptop med Windows 8, men jag funderar på att köra på W7 istället. Har inte alls använt 8an och är osäker på hur bra det är. Eller hur bra jag tycker att det är :)
    Vad behöver jag? Vet att jag har en skiva med W7 men det är uppgradering från Vista så den kommer väl inte att funka? Dessutom är den nya slimmad och saknar DVD-läsare (men det går ju att köra externt).
    Lyssnar gärna på för- och nackdelar

2. I
    Medlem · Stockholm · 113 inlägg

ingenaning

Medlem
    Har du redan Windows 8 tycker jag inte du ska byta till Windows 7. Om du inte gillar nya startmenyn så kan du kasta ut den och få tillbaks den gamla genom att installera Classic Shell. Windows 8 ska vara resurssnålare än föregångaren och jag är väldigt nöjd (efter att ha bytt tillbaks till gamla startmenyn, det finns ingen mening med att ha den nya på en dator utan touchskärm).

3. M
    Husägare · Östergötland · 2 311 inlägg

Micro

Husägare
    Du kanske kan köra windows 7 virtuellt i windows 8 för du kan inte köra dubbla operativsystem i den annars.
    Win 8 har ett helt annat filsystem så ska du köra win7 får du byta disk eller ta bort partitionerna och formatera den.
    Smidigast är att du sätter i en annan hårddisk och behåller din nya komplett liggandes i skrivbordslådan , sedan måste du ha en skiva för ren installation (win 7)

4. C
    Medlem · Stockholm · 12 inlägg

clarkbones

Medlem
    Ibland kan det vara svårt att hitta drivrutiner till Windows 7, det beror på vilka komponenter som sitter i din bärbara. Så det bör du kolla upp innan du lägger in windows 7.

5. Lostmoose
    Husägare · Örebro · 977 inlägg

Lostmoose

Husägare
    Med Classic Shell och start direkt till skrivbordet så kommer i alla fall inte jag på någon skillnad i hanteringen av w7 och w8.
    Jag upplever att w8 klarar sig bättre än w7 på en slö dator, men det kan vara placebo:)

6. K

Kjell_G

Medlem
    Det där med annat filsystem var ingen som nämnde i butiken, det kan alltså ställa till problem? Hur funkar det då om jag vill spara över filer från gamla datorn (W7) till nya? Det brukar väl vara bakåtkompatibelt, eller? Har dålig koll på detta.

7. M

Micro

Husägare
    Min flicka har en ny bärbar med win8 och klagar hela tiden på att den tar mycket mer systemresurser än hennes gamla med win7.
    Det är även problem med att installera mobilt internet i dom .

8. K

Kjell_G

Medlem
    OK, det låter ju bra som du och flera säger med Classic Shell. Då kör jag nog på det så slipper jag hantera sånt som jag ändå inte är så hemma på ;)

9. M

Micro

Husägare
    Du kan nog spara grejor från den gamla till den nya så långt hoppas jag att dom har tänk.:eek:
    Men du kan inte byta system lika enkelt som man gjorde från win xp till win7.
    Ska du installera win 7 på win8 hårddisken får du ta bort allt (inklusive) den gömda partitionen och då kan du inte återställa till win8 efteråt.

10. P
    Medlem · Stockholm · 406 inlägg

perkaby

Medlem
    Windows 8 använder inte ett nytt filsystem utan det är NTFS precis som tidigare.

11. P
    Medlem · Stockholm · 406 inlägg

perkaby

Medlem
    Möjligtvis har du blandat ihop det med att Windows 2012 server har stöd för ett nytt filsystem som heter ReFS, vilket på sikt kanske kan ersätta NTFS. Windows 8 har dock inget stöd för det ännu vad jag vet...

12. M

Micro

Husägare
    Det är inte NTFs då skulle inte det komma upp att windows7 filsystem inte stöds när man försöker installera på en win8 disk

13. M

Micro

Husägare
    Ber om ursäkt flickans dator visar NTFs :surprised:
    Var helt övertygad att dom hade bytt då det inte går att nergradera till win7.
    Har testat det på 3 köpedatorer åt mina kompisar.
    Kommer fortfarande upp att win 7 filsystem inte stöds och det är NTFs det också

14. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem
    Finns ju en hel del som är bättre i 8:an än 7:an. Finns ingen anledning att nergradera. Många arbetsmoment har fått en hel del småförbättringar ex. progress för filkopiering/flytt. Nu har man alla i en dialog. Finns många liknande förbättringar.

Startup tiden är betydligt bättre.

Storage Spaces är kanon, men är väl mest för en större workstation eller server.

Rappare i GUI.

Sedan tycker jag nog det är betydligt bättre med startsidan än den otroligt oöverskådliga trädstrukturen i startmenyn. Ofta använda program taggad på taskbar, andra program på startskärmen och riktigt sällan använda söker man efter.

Detta sista är väl det som folk brukar störa sig något otroligt på. För min del överväger alla förbättringar alla dagar i veckan. Det enda som egentligen riktigt skiljer är att windows bootar upp i start skärmen. Bara att välja desktoppen så funkar det som vanligt.

Helt ärligt, det mesta är bättre med 8:an ...

• Laddar…
  15. T
    Medlem · VG · 11 257 inlägg
    8an är helt hopplös ju fortare du byter ut den desto bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.